مراقب آنتی‌ویروس‌های قلابی  ویندوز فون و اندروید باشید

خبرگزاری فارس: متخصصان امنیتی به کاربران گوشی‌های اندروید و ویندوز فون در مورد عرضه آنتی‌ویروس‌های قلابی برای آلوده کردن تبلت‌ها و گوشی‌ها هشدار دادند. به نقل از کامپیوترورلد، کارشناسان شرکت امنیتی کاسپراسکای می‌گویند بسیاری از این آنتی دویروس‌های قلابی از طریق فروشگاه‌های مجازی گوگل و مایکروسافت عرضه می‌شوند و چون این فروشگاه‌ها فاقد سازوکارهایی برای شناسایی این برنامه‌های آلوده هستند، خطرات فراوانی برای کاربران دارند.

تا به حال تعداد محدودی از این برنامه‌ها شناسایی و از فروشگاه‌های یاد شده حذف شده، اما عرضه آنها متوقف نشده است. یکی از این بدافزارهای ضدویروسی با عنوان کاسپراسکای بوده که از طریق فروشگاه ویندوز فون عرضه شده و این در حالی است که شرکت یاد شده هرگز برای کاربران گوشی‌های مجهز به ویندوزفون ضدویروس عرضه نکرده است. این ضدویروس قلابی به قیمت چهار دلار به فروش می‌رسد و برای فریب کاربران در آن از لوگوی کاسپراسکای استفاده شده است. این بدافزار پس از اجرا علائمی را به نمایش درمی‌آورد تا کاربر تصور کند عملیات اسکن گوشی و تبلت در حال انجام است، اما در عمل اطلاعات گوشی سرقت شده و به آن خسارت وارد می‌شود.

بررسی‌های کاسپراسکای از عرضه بدافزارهای دیگری با لوگوی شرکت‌های آویرا، موزیلا، گوگل و اپرا خبر می‌دهد. هکرها حتی نسخه‌های قلابی مرورگرهای اینترنتی IE، سافاری و فایرفاکس را از طریق فروشگاه‌های یاد شده، عرضه می‌کنند. در مواردی این برنامه‌ها به جمع برنامه‌های پرطرفدار فروشگاه‌های گوگل و مایکروسافت راه‌یافته و سود مالی فراوانی را برای طراحان خود به ارمغان آورده‌اند.