ایرنا: محققان مرکز «ویکینگ» انگلیس می‌گویند تلفن همراه تاکنون جایگزین بیش از هشت گجت شده است. ابزارک یا گجت (Gadgets) به وسایل و تجهیزات کوچک و نواختراعی گفته می‌شود که در آنها فناوری نوین به‌کار رفته باشد.

گجت‌ها بخش جدانشدنی از زندگی ما محسوب می‌شوند که کم‌کم جای خود را به تلفن همراه می‌دهند. براساس تحقیقات انجام شده ۶۱ درصد از مصرف‌کنندگان تلفن همراه هم‌اکنون از نوع هوشمند آن استفاده می‌کنند. یک تلفن هوشمند با طول ۴/۱۲۴ میلی‌متر، عرض ۲/۵۹ میلی‌متر، ارتفاع ۹۷/۸ میلی‌متر و وزن ۱۳۲ گرم با قیمت ۴۶۹ یورو فروخته می‌شود.

در زیر کاربردهای تلفن‌های همراه هوشمند به جای استفاده از چندین گجت ارائه شده است:

مکالمه صوتی: جایگزین تلفن با وزن یک کیلوگرم و قیمت ۴۰ یورو. ضبط ویدئو: جایگزین دوربین دستی با وزن ۵۰۰ گرم و قیمت ۲۰۰ یورو. پخش موزیک: جایگزین ام.پی.تری پلیر با وزن ۱۴۰ گرم و قیمت ۱۰۰ یورو. عکسبرداری: جایگزین دوربین عکسبرداری با وزن ۴۰۰ گرم و قیمت ۵۰ یورو. جی‌پی‌اس با وزن ۱۵۰ گرم و قیمت ۱۰۰ یورو. دسترسی به اینترنت: جایگزین مودم و روتر با وزن ۵۰۰ گرم و قیمت ۲۵ یورو. ساعت: جایگزین ساعت دیجیتالی با وزن ۳۰۰ گرم و قیمت ۳۰ یورو. پیام کوتاه متنی: جایگزین پیجر با وزن ۱۳۰ گرم و قیمت ۴۰ یورو. با احتساب هزینه گجت‌های جایگزین یک تلفن همراه می‌توان دریافت که یک تلفن همراه هوشمند از صرف هزینه ۵۸۵ یورویی و همراه داشتن ابزارهایی با وزن هفت کیلو و ۴۳۶ گرم جلوگیری می‌کند. امروزه فناوری‌های پوشیدنی و از جمله ساعت‌های هوشمند جای خود را به تلفن‌های هوشمند می‌دهند.

پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری میلادی پنج میلیون ساعت هوشمند وارد بازار فناوری شود.