دنیای اقتصاد: در حالی که مهلت وزیر ارتباطات برای ارتقای کیفیت اینترنت پایان یافته شرکت زیرساخت که در زمینه اشکالات اینترنتی زیر تیغ انتقاد شدید شرکت‌های خصوصی قرار دارد گفته است این شرکت اینترنت را به اشتراک نمی‌گذارد، بلکه آن را یک به یک به شرکت‌های اینترنتی ارائه می‌دهد. موضوع به اشتراک‌گذاری اینترنت از جمله مهم‌ترین اشکالاتی است که شرکت دولتی زیرساخت آن را به شرکت‌های اینترنتی نسبت می‌دهد. زیرساخت معتقد است شرکت‌های اینترنتی ضریب استاندارد اشتراک (یک به هشت) را رعایت نمی‌کنند و این باعث افت اینترنت کاربران است. مدیرعامل یک شرکت اینترنتی اما به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: اگر یک شرکت اینترنتی از قانون اشتراک یک به هشت استفاده کند عملا مشترکانش را از دست می‌دهد؛ چرا که مثلا یک خط ۱۲۸ یا ۲۵۶ کیلوبیتی با ضریب اشتراک ۸ عملا از خطوط دایال آپ هم سرعت کمتری دارد. به گفته وی، شرکت‌های اینترنتی امروزه سرعتی بالاتر از استاندارد یک به هشت به کاربران ارائه می‌دهند اما مشکلات کیفیت اینترنت در جای دیگری است. وی می‌گوید این شرکت زیرساخت است که برخی از پهنای باند شرکت‌ها را بین شرکت‌های دیگر تقسیم می‌کند و از این مدل برای درآمدزایی بیشتر استفاده می‌کند. حسن کریمی معاون بهره‌برداری و مدیریت شبکه زیرساخت اما در گفت‌و‌گو با «ایسنا» می‌گوید که ما در شرکت زیرساخت مدعی هستیم که ضریب اشتراک نداریم و اینترنت را به شیوه یک به یک به شرکت‌ها واگذار می‌کنیم.

وی با اشاره به برگزاری جلسه مشترکی با شرکت‌های اینترنتی گفت: قرار بر آن شد که برای حل این مشکل از این پس شرکت‌ها تنها ۹۰ درصد پهنای باند دریافتی خود را مصرف کنند، چرا که در شبکه دیتا اگر بیش از ۹۰ درصد ظرفیت مورد استفاده قرار گیرد، با افت کیفیت مواجه خواهیم شد. از سوی دیگر، در شرایطی که تنها ۹۰ درصد این ظرفیت مورد استفاده قرار گیرد امکان اشتراک بالا‌تر از یک به هشت نیز کمتر می‌شود، به عبارت دیگر اگر شرکتی ضریب اشتراک یک به هشت را رعایت نکند، بیش از۹۰ درصد ظرفیتش مورد استفاده قرار خواهد گرفت و تخلف او به سرعت آشکار می‌شود.

معاون شرکت ارتباطات زیرساخت کشور این تصمیم را تصمیم مهمی دانست که می‌تواند تا حد زیادی روی کیفیت اینترنت مشترکان نهایی تاثیر بگذارد.