خبرگزاری مهر: روبات‌های هوشمند ایرانی به‌عنوان روبات‌های حمل‌کننده توسط محققان ایرانی در پارک فناوری پردیس ساخته می‌شوند. این روبات‌ها قادرند قطعات را در هر ابعادی حمل کنند. پویا خادمیان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: اکنون در حال طراحی روبات‌های حمل‌کننده هستیم که بتوانیم در صنایع مختلف از این روبات‌ها استفاده کنیم. وی با بیان اینکه طراحی روبات‌های حمل‌کننده از مرحله طراحی تا مرحله پایانی برعهده خودمان است، عنوان کرد: این روبات‌ها با دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت در کشور به وجود آمده‌اند. خادمیان با اشاره به اینکه وظیفه اصلی روبات‌های حمل‌کننده، جابه‌جایی قطعات در انبار است، اظهار کرد: تمام روبات‌های ساخته شده در دنیا امکان جابه‌جایی قطعات در محیط با اندازه‌ای خاص را دارند که در مقابل، روبات‌هایی که ما می‌سازیم در هر ابعادی قطعات را حمل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه روبات‌ها می‌توانند بیشتر در صنایع نظامی کاربرد داشته باشند، گفت: روبات‌های هوشمند می‌توانند از طریق پیامک، صدا، نوشتار، امواج رادیویی و بارکد فرمان بگیرند و این فرمان را اجرایی کنند.

خادمیان یادآورشد: روبات‌ها می‌توانند جایگزین خوبی برای نیروهای انسانی باشند چرا که خطاهای انسانی را در حمل قطعات ندارند. وی با بیان اینکه در طراحی روبات‌های هوشمند ۲۵ درصد پیش رفته‌ایم، اذعان کرد: امید داریم که تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۴ ساخت این روبات‌ها به پایان برسد.