موبنا: هرچه گوشی‏های هوشمند پیشرفته‏تر و کاربردی‏تر می‏شوند، آسیب‏پذیرتر و به نسبت بیشتر در معرض خطر دزدی قرار می‏گیرند. اکثر افراد همیشه روی گوشی‏های‏شان اکانت فیس‌بوک و توییتر، ایمیل و سایر برنامه‏های شبکه‏های اجتماعی که فعال است، دارند و حتی شماره‏ حساب بانکی و شماره کارت اعتباری آنها همیشه در دسترس است.

گاهی لازم است تصور کنید فردی که ممکن است گوشی شما در دستش بیفتد چه کارهایی می‏تواند با آن انجام دهد. بنابراین لزوم به‌کارگیری تدابیر امنیتی در این دستگاه‏ها بسیار مهم است.

۱- روی گوشی‏تان پین‏کد یا رمز‏عبور بگذارید

توصیه می‏شود که کاربران حتما روی دستگاه خود رمز عبور قرار دهند و سعی کنند از کلمات ساده و قابل حدس زدن مثل ۱-۲-۳-۴ و ۰-۰-۰-۰ بپرهیزند.

برای گوشی‏های اندرویدی لازم است به بخش تنظیمات مراجعه و قفل صفحه را برای الگو یا پسورد انتخاب کنید. برای گوشی‏های ویندوز هم به همین شکل می‏توان روی گوشی قفل گذاشت.

۲- مراقب برنامه‏های امنیتی رایگان باشید

گوشی‏های هوشمند در برابر ویروس‏ها مقاوم نیست. اگر گوشی هوشمندتان به ویروسی آلوده شود، به یک دستگاه کدباز تبدیل می‏شود که امکان دسترسی هکرها را به اطلاعات گوشی‏ شما فراهم می‏کند.

بنابراین هنگام نصب برنامه‏های رایگان مراقب ویروس‏هایی باشید که خود را در قالب برنامه خاصی پنهان کرده‏اند.

۳- از برنامه‏های ردیابی استفاده کنید

همیشه بدترین احتمالات را در نظر بگیرید تا همیشه در هر جایی و هر زمانی برای جلوگیری از اتفاقاتی که ممکن است برای گوشی‏تان بیفتد آمادگی داشته باشید.

درصورتی که گوشی شما دزدیده یا گم شد، می‏توانید با ابزارهای ردیابی گوشی خود را پیدا کنید.

این نرم‏افزارها به شما امکان می‏دهند تا اطلاعات‏تان را از راه دور پاک کنید و از بین ببرید.

برای iOS برنامه Find My iPhone ارائه شده که لازم است همیشه این برنامه فعال باشد. برای گوشی‏های اندروید نیز برنامه‏های مشابهی وجود دارد.

۴- مراقب شبکه‏های وای‏-فای رایگان باشید

در بسیاری از مکان‏ها شبکه‏های Wi-Fi رایگان ارائه می‏شود و افراد به راحتی و بدون هزینه می‏توانند از این سرویس‏ها استفاده کنند. اما احتمال خطر دسترسی به اطلاعات گوشی از این طریق وجود دارد.

هکرها به راحتی از این شبکه‏ها برای دسترسی به شماره کارت‏های اعتباری و اکانت‏های امنیتی استفاده می‏کنند.

۵- گوشی قدیمی‏تان را پیش از فروش پاک کنید

معمولا کاربران هنگام تعویض گوشی‏های خود فراموش می‏کنند اطلاعات آن را پاک کنند. بنابراین یک منبع اطلاعاتی در اختیار هکرها و افراد ناشناس قرار می‏دهند.

پاک و حذف کردن برنامه‏ها، فایل‏ها، عکس‏ها و ویدئوها به این معنا نیست که همه این اطلاعات از بین رفته، بلکه هکرها می‏توانند به سادگی اطلاعات پاک شده را بازیافت کنند.

سعی کنید اطلاعات را روی کارت حافظه ذخیره کنید تا درهر صورت بتوانید با خارج کردن آن همه اطلاعات را از روی گوشی بردارید.