دنیای اقتصاد: ‌اخذ عوارض ۴ درصد با عنوان کالاهای فرهنگی از محصولات وارداتی دیجیتال باعث شد تا مسوولان صنف آی‌تی یکبار دیگر معترض شوند. در آخرین نشست در این زمینه که در مجمع واردات تهران برگزار شد، محمد حسین برخوردار، رئیس مجمع عالی واردات، رئیس سندیکای تولیدکنندگان فناوری اطلاعات، با اعتراض به این موضوع گفت: اخذ مالیات بر ارزش افزوده از کالاهای آی‌تی با عنوان کالاهای فرهنگی با قانون مغایرت دارد؛ البته این رویه از زمانی شدت گرفت که کاهش قیمت جهانی نفت منجر به کاهش درآمدهای دولت شد و این موضوع باعث شد تا فشار اصلی برای افزایش درآمد دولت روی اخذ عوارض گمرکی و فعالان اقتصادی باشد. برخوردار تاکید کرد که اعمال فشار دولت برای اخذ عوارض بیشتر از صنف آی‌تی، که خود گرفتار مشکلاتی نظیر قاچاق و فروش‌های غیرقانونی است، باعث از بین رفتن فضای رقابت می شود. او همچنین با اشاره به اینکه هیچ نظر کارشناسی برای انتخاب لیست کالاهای آی‌تی به‌عنوان کالاهای فرهنگی صورت نگرفته، از دولت خواست تا نسبت به بازبینی این لیست اقدام کند. برخوردار به مسوولان هشدار داد درصورتی‌که تعرفه واردات کالاهای آی‌تی بالا رود بازار این صنف به سمت قاچاق سوق پیدا می‌کند و وارد‌کنندگان توان رقابت با قاچاقچیان را نخواهند داشت. در ادامه این نشست همچنین حسین تنهایی، عضو هیات مدیره مجمع واردات نیز تاکید کرد که شرکت‌هایی با سابقه ۲۰ تا ۲۵ ساله تجارت که بیش از ۴ تا ۵ هزار پرسنل دارند در فضای کنونی قادر به ادامه کار نیستند و طی یک ماه گذشته منتظر تصمیم دولت هستند. همچنین حسین غروی رام، عضو هیات مدیره با اشاره به تصویب قانون تجمیع عوارض که در ۴ سال گذشته به تصویب رسید گفت: «به نظر می‌رسد اخذ عوارض به صورت تفکیکی دوباره آغاز شده؛ این درحالی است که کارشناسان تلاش کردند این موضوع را کنترل و تجمیع کنند. به اعتقاد او با این رویکرد فضا به ۱۴ سال پیش برمی‌گردد.» درخواست بازبینی تعرفه کالاهای دیجیتال

دنیای اقتصاد: ‌اخذ عوارض ۴ درصد با عنوان کالاهای فرهنگی از محصولات وارداتی دیجیتال باعث شد تا مسوولان صنف آی‌تی یکبار دیگر معترض شوند. در آخرین نشست در این زمینه که در مجمع واردات تهران برگزار شد، محمد حسین برخوردار، رئیس مجمع عالی واردات، رئیس سندیکای تولیدکنندگان فناوری اطلاعات، با اعتراض به این موضوع گفت: اخذ مالیات بر ارزش افزوده از کالاهای آی‌تی با عنوان کالاهای فرهنگی با قانون مغایرت دارد؛ البته این رویه از زمانی شدت گرفت که کاهش قیمت جهانی نفت منجر به کاهش درآمدهای دولت شد و این موضوع باعث شد تا فشار اصلی برای افزایش درآمد دولت روی اخذ عوارض گمرکی و فعالان اقتصادی باشد. برخوردار تاکید کرد که اعمال فشار دولت برای اخذ عوارض بیشتر از صنف آی‌تی، که خود گرفتار مشکلاتی نظیر قاچاق و فروش‌های غیرقانونی است، باعث از بین رفتن فضای رقابت می شود. او همچنین با اشاره به اینکه هیچ نظر کارشناسی برای انتخاب لیست کالاهای آی‌تی به‌عنوان کالاهای فرهنگی صورت نگرفته، از دولت خواست تا نسبت به بازبینی این لیست اقدام کند. برخوردار به مسوولان هشدار داد درصورتی‌که تعرفه واردات کالاهای آی‌تی بالا رود بازار این صنف به سمت قاچاق سوق پیدا می‌کند و وارد‌کنندگان توان رقابت با قاچاقچیان را نخواهند داشت. در ادامه این نشست همچنین حسین تنهایی، عضو هیات مدیره مجمع واردات نیز تاکید کرد که شرکت‌هایی با سابقه ۲۰ تا ۲۵ ساله تجارت که بیش از ۴ تا ۵ هزار پرسنل دارند در فضای کنونی قادر به ادامه کار نیستند و طی یک ماه گذشته منتظر تصمیم دولت هستند. همچنین حسین غروی رام، عضو هیات مدیره با اشاره به تصویب قانون تجمیع عوارض که در ۴ سال گذشته به تصویب رسید گفت: «به نظر می‌رسد اخذ عوارض به صورت تفکیکی دوباره آغاز شده؛ این درحالی است که کارشناسان تلاش کردند این موضوع را کنترل و تجمیع کنند. به اعتقاد او با این رویکرد فضا به ۱۴ سال پیش برمی‌گردد.»

انتقاد وزیر پیشین ICT از خصوصی‌سازی مخابرات

ایسنا: وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به فاصله عمیق ایران با دیگر کشور‌ها در حوزه‌های ارتباطی گفت: خصوصی‌سازی مخابرات بدون برنامه‌ریزی و ضابطه به این بخش لطمه وارد کرد و تبعات منفی زیادی را در پی داشت.

احمد معتمدی در همایش داده‌های عظیم که در محل پژوهشگاه مخابرات برگزار شد با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۲ در دنیا روی صنعت ال. تی. ای ۸/۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است، افزود: این درحالی است که در سال ۲۰۱۳ در کشور‌های توسعه‌یافته میزان دسترسی به پهن‌باند ۷۵ درصد و در ایران دسترسی به پهن‌باند کمتر از یک درصد بود.

رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به اینکه این فاصله در طول پنج یا ۶ سال به شدت عمیق شده است، تصریح کرد: البته شرایط دسترسی به پهن‌باند در ایران با ورود نسل سوم ارتباطی بهتر شده است و در حال حاضر میزان دسترسی به پهن‌باند به دو تا سه درصد افزایش پیدا کرده است. معتمدی با تاکید بر اینکه دیتا نیروی پیشران رشد موبایل است، گفت: طبق گزارشی موبایل و پهن‌باند بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ رشد ۱۰ برابری در دنیا خواهد داشت. وزیر پیشین ارتباطات با اشاره به اثرات و تبعات عقب‌ماندگی ایران در حوزه شاخص‌های ارتباطی تصریح کرد: چند اتفاق طی هفت یا هشت سال اخیر باعث شده است که ایران نتواند در زمینه ارتباطی توسعه پیدا کند.

یکی از این اتفاقات مربوط به خصوصی‌سازی مخابرات بود، اگرچه امر خصوصی‌سازی کار صحیحی بود که باید اتفاق می‌افتاد، اما لازم بود درست و با مطالعه انجام شود. رئیس دانشگاه امیرکبیر افزود: این امر برای مخابرات تبعات منفی در پی داشت و باعث لطمه به مخابرات شد، زیرا امروز در مخابرات از مزیت‌های بخش خصوصی استفاده نمی‌شود و همچنان همان بوروکراسی‌های دولتی باقی‌مانده است که زیان زیادی برای این بخش دارد. وی همچنین با اشاره به اینکه تلفن ثابت یکی از زیرساخت‌های مخابراتی کشور به‌شمار می‌آید، گفت: با توجه به اینکه اینترنت و تلفن همراه برمبنای زیرساخت‌های تلفن ثابت است، تلفن ثابت زیرساخت مخابراتی مهمی است که در سال‌های اخیر درباره آن به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در کشور عقبگرد وجود داشته است. او با تاکید بر اینکه در کشور با نگرانی به مساله فناوری ارتباطات توجه نمی‌شود، گفت: باید بخش‌های مختلف نگران این آمارها باشند. در کشور نیازمند استراتژی روشن و سریع برای توسعه ارتباطات هستیم و باید در این زمینه به یک تفاهم ملی دست پیدا کنیم.

اپل در اندیشه طراحی دوربین‌های پوشیدنی

خبرگزاری فارس: شرکت اپل اختراعی را در زمینه عرضه دوربین‌های پوشیدنی به ثبت رسانده که دوربین‌های مشابه و از جمله تولیدات شرکت GoPro را به چالش خواهد کشید. به گزارش رویترز، در اسناد مربوط به ثبت این اختراع اطلاعات مفصلی در مورد سیستم دوربین اپل که روی کلاه ایمنی مورد استفاده در حین دوچرخه‌سواری یا ماسک‌های غواصی نصب می‌شود ارائه شده است. با اعلام خبر ثبت این اختراع اپل ارزش سهام شرکت رقیب یعنی GoPro که دوربین‌هایش روی قلاده سگ، دوچرخه و تخته‌های موج سواری قابل نصب هستند تا ۱۵ درصد کاهش یافت. دوربین اپل در زیر آب هم برای عکاسی و ضبط صدا قابل استفاده است و برای دیگر شرکت‌های رقیب و ازجمله Polaroid Corp که دوربین‌های کوچک مکعبی شکل می‌سازد نیز نگرانی ایجاد کرده است. کارشناسان معتقدند دوربین‌های پوشیدنی اپل در آینده نزدیک روانه بازار می‌شود و این در حالی است که شرکت مذکور مطابق همیشه در این مورد سکوت کرده است. دوربین‌های GoPro توسط بسیاری از قهرمانان ورزشی برای ثبت لحظات هیجان‌انگیز به کار گرفته شده‌اند و باید منتظر ماند و دید آیا دوربین‌های اپل هم به چنین محبوبیتی دست می‌یابند یا خیر.