iOS یا اندروید؛ کدام برترند؟

دنیای اقتصاد:‏ با هوشمند شدن بخش قابل‌توجهی از زندگی ما که امروزه به دستگاه‌هایی نظیر موبایل، تبلت و لپ‌تاپ وابسته است دو راهی استفاده از سیستم‌عامل‌هایی که بتواند تمام نیازهای ما را برطرف کند، پیش روی کاربران قرار گرفته است. سیستم‌عامل درواقع همان روش استفاده از برنامه‌هایی است که می‌توان با آن از نرم‌افزارهای موجود روی موبایل یا وسایل ارتباطی هوشمندمان استفاده کرد. بعد از سال‌های نه‌چندان دور که دو سیستم‌عامل پیشرفته iOS و اندروید شکل گرفتند و شروع به‌کار کردند رقابت برای جذب کاربر بیشتر از سوی این دو سیستم‌عامل در جهان شدت بیشتری به خود گرفت. رقابتی که حالا این روزها تبدیل به تلاش برای اثبات این ادعا شده است که کدام یک اعتبار بیشتری دارند.

رقابت اما زمانی جدی‌تر شد که تلفن‌های همراه هوشمند روز به روز به کارکردهای کامپیوترها نزدیک شدند و به یک سیستم‌عامل قدرتمند برای کاربردی بودن نیاز داشتند.

اندروید سیستم‌عامل مخصوص گوگل است و iOS سیستم‌عامل مخصوص اپل. این دو شرکت پیش از اینکه رقابت برای تسخیر بازار محصولات هوشمند افزایش یابد شرکت‌های تولید محصولات کامپیوتری بودند. اما از دیگر سیستم‌عامل‌های مورد کاربرد در تلفن‌های همراه جهان می‌توان به ویندوز موبایل، ویندوز فون، سیمبین، یوآی‏کیو، بادا، بلک بری، می‏گو و پالم اشاره کرد که سهم ناچیز آنها در بازار رقابت باعث شده که دو سیستم‌عامل iOS و اندروید در صدر این رقابت باشند و با هم در یک جنگ حرفه‌ای وهمیشگی کسب‌وکار باقی بمانند.

آنچه باید از اندروید و iOS بدانیم

موسس شرکت اپل یکی از اسطوره‌های مدیریتی در صنعت کامپیوتر در جهان نام گرفته است. استیو جابز که در سال ۲۰۱۱ از دنیا رفت یکی از عوامل توسعه شتابنده این شرکت بود. اما سیستم‌عامل iOS که در ابتدا فقط برای تلفن‌های همراه کاربرد داشت امروزه برای دستگاه‌هایی مثل تبلت که در این نوع از سیستم به آن آی پد و اپل تی‌وی یا همان تلویزیون‌های اپل گفته می‌شود، قابل استفاده است. این شرکت به‌دلیل استفاده از روش‌های مطمئن در طراحی و ساخت، اجازه استفاده از سخت‏افزارهای دیگر را نمی‏دهد. این سیستم‌عامل با آی‌فون

( iphone) (تلفن همراه هوشمند شرکت اپل) در کنفرانس و نمایشگاه Macworld، در

۹ ژانویه ۲۰۰۷، پس از ۵ سال پرده‏برداری شد. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی کمپانی اپل، اپ استور در ماه مارس ۲۰۱۲ دارای بیش از ۵۵۰ هزار اپلیکیشن بود که جمعا بیش از ۲۵ میلیارد بار دانلود شده‏ بودند. آمارهای قدیمی‌تر هم نشان می‌دهد که در سه‏ماه آخر سال ۲۰۱۰ این سیستم‏عامل ۱۶ درصد از سهم سیستم‏عامل تلفن‏های هوشمند را در اختیار داشت و البته پایین‏تر از اندروید گوگل. این سیستم‏عامل همچنین در ماه مه ۲۰۱۰ در ایالات متحده آمریکا، ۵۹ درصد از مصرف داده‏های وب تلفن همراه (از جمله استفاده از آی‏پاد تاچ و آی‏پد) را به خود اختصاص داد.

سیستم‌عامل اندروید

اما به‌دلیل گران‌قیمت بودن محصولات شرکت اپل به‌طور طبیعی نیمی از مردم جهان قادر به تهیه آن نیستند. استفاده از نرم‌افزارهایی که باید از فروشگاه‌های اپل خریداری شود و روش‌های استفاده مخصوص به اپل همگی از جمله دلایلی هستند که درآمار، کفه ترازو را در میان داشتن بیشترین کاربرها به نفع اندروید پایین می‌کشد. با این وجود اندروید هم یک سیستم‌عامل پیشرفته است که اولین نسخه تجاری آن در سپتامبر ۲۰۰۸ روی یکی از گوشی‏های شرکت HTC منتشر شد. این سیستم‌عامل در حال حاضر زیر نظر شرکت گوگل و اتحادیه گوشی باز (مخفف انگلیسی: OHA) در حال توسعه است. از ابتدای به روزرسانی نسخه‌های این سیستم‌عامل این شرکت دست به ابتکاری جالب زد و از سال ۲۰۰۹ و با انتشار نسخه ۵/ ۱ تصمیم گرفت با انتشار هر نسخه از این سیستم‌عامل نام یک شیرینی یا دسر را برای آنها تعیین کند. این نام‏ها که از ترتیب حروف الفبای انگلیسی نیز پیروی می‏کنند تا کنون (Cupcake) نوعی کیک بزرگ‌تر از کیک یزدی، (Donut) نوعی پیراشکی، Eclair (نوعی شیرینی خامه‏ای)، Foroy (مخفف عبارت Frozen Yogurt که یک نوع دسر است)، Gingerbread (نان زنجفیلی)، Ice Cream Sandwich (بستنی حصیری)، Jelly Bean (آب‏نبات ژله‏ای)، KitKat (شکلات کیت‏کت) و Lollipop (آبنبات چوبی) بوده‏اند. در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲ اعلام شد که تا کنون بیش از ۵۰۰ میلیون دستگاه در سراسر دنیا از این سیستم‌عامل استفاده می‏کنند.

آخرین آمار مقایسه‌ای دو سیستم‌عامل

اما آخرین آماری که می‌توان به آن استناد کرد متعلق به مجموعه تحقیقاتی App Annie است که مربوط به تعداد استفاده از اپلیکیشن‌های اندروید و iOS در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۴ است که منتشر شد. بر اساس این آمار اپلیکیشن‌های اندروید در مقایسه با فصل قبل، با ۶۰ درصد افزایش در زمینه دانلود اپلیکیشن‌ها مواجه شده‌اند. App Annie این میزان رشد را برای iOS و اپلیکیشن‌های آن ۴۵ درصد اعلام کرده است.

در مجموع طی ۳ ماهه سال ۲۰۱۴، اندروید ۱۵۰ میلیون دانلود را به ثبت رساند و iOS نیز با ۱۰۰ میلیون دانلود در رتبه دوم قرار گرفت. اما جدا از بحث میزان دانلود، هنگامی که موضوع درآمد مطرح شود، این iOS است که پیشتازی می‌کند. سیستم‌عامل موبایل اپل، در سه ماهه اول ۲۰۱۴ توانسته بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از طریق فروش اپلیکیشن‌ها به دست آورد. دراین میان اندروید تنها موفق شده تا به عددی بالغ بر ۶۰ میلیون دلار دست پیدا کند. این موضوع هم بیش از هرچیز مربوط به گران‌قیمت بودن محصولات این شرکت است که اگرچه در آمار تعداد کمتری از کاربران را به دست می‌آورد، اما در زمینه درآمد می‌تواند رقبای خود را پشت سر بگذارد. این موضوع هم باعث می‌شود که کاربران این دو سیستم‌عامل در تمام دنیا بر برتری شرکت‌های مورد طرف خود پافشاری کنند.

اما یکی از آمارهای جذابی که برای کاربران و شرکت‌های ارائه‌دهنده مهم است چگونگی تعداد کاربران گوشی‏های هوشمند است تا بتوانند خود را در بازار رقابت نگه دارند. به این ترتیب و بر اساس گزارش منتشر شده از موسسه NetMarketShare در ماه مارس سال ۲۰۱۳ سهم اندروید از کاربران آنلاین موبایل‏های هوشمند برابر ۹/ ۲۴ درصد بوده است و این سهم برای iOS به ۱/ ۶۰ درصد می‏رسد. اما از آنجایی که گوشی‏های آی‏فون و مبتنی بر سیستم‏عامل iOS گویا در میان کاربران تجاری هم طرفداران بیشتری دارند تعداد استفاده این گوشی‌ها از سوی کاربران تجاری بیشتر است و بر اساس آماری که از منبع ذکر شده انتشار یافته در این زمینه، ۶۲ درصد از کاربران تجاری از موبایل‏های آی‏فون استفاده می‏کنند و ۳۵ درصد از این کاربران گوشی‏های اندرویدی را ترجیح می‏دهند.

برتر کدام است؟

بحث داغ و همیشگی درباره اینکه کدام یک از سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS برتر از دیگری است سال‌ها است که ادامه دارد. به خوبی می‌توان ادعا کرد که در مباحث امنیتی و غیرقابل نفوذ بودن اطلاعات، سیستم‌عامل iOS توانسته موفق‌تر از دیگر رقبا باشد و حتی محدودیت‌هایی که برای این سیستم‌عامل در دانلود نرم‌افزارها شاهد هستیم برای بالا بردن همین امنیت است. انحصاری بودن همین امکانات هم بوده که موجب شده با وجود ابداع محصولات دیگر همگی تنها و تنها قابل کاربری با همین سیستم‌عامل واحد باشند و نه چیز دیگر. از این سو اما راحت بودن دسترسی و استفاده از نرم‌افزارهایی که در سیستم اندروید قابل استفاده است و البته با ریسک امنیتی بیشتری، این امکان را به همه می‌دهد که از قابلیت‌های دنیای هوشمند بیشتر بهره ببرند و همین تفاوت باعث شده تا کاربران بیشتری به نسبت رقیب در این سو فعال باشند.