دنیای اقتصاد: بنابر شواهد و گزارش‏های موجود، مشکل رایانه‏ای که باعث شد فعالیت‏های فرودگاه Orly در پاریس با وقفه روبه‌رو شود از سیستم‏عامل خیلی قدیمی استفاده شده روی رایانه‏های این فرودگاه، ناشی شده است. در مطلبی که در هفته‏نامه Le Canard Enchaîné انتشار یافته عنوان شده که این مشکل نرم‏افزاری، تاثیراتی بر کارآیی سیستمی به نام Decor داشته است. Decor سیستمی است که توسط کنترلرهای ترافیک هوایی به‏منظور تبادل اطلاعات آب و هوا با خلبان مورد استفاده قرار می‏گیرد. این سیستم در شرایط بد آب و هوایی کارآیی زیادی داشته و خلبان‏ها را راهنمایی می‏کند.

اما نکته جالب اینجا است که Decor ، سیستمی که بیشترین استفاده را در فرود و بلندشدن هواپیما دارد برپایه ویندوز ۳/ ۱ یعنی سیستم‏عاملی که در سال ۱۹۹۲ به بازار عرضه شده بود، طراحی و اجرا می‏شود. وقفه پیش آمده در سیستم Decor باعث توقف کنترل ترافیک هوایی شد تا امکان استفاده از اطلاعات میدان دید باند برای خلبانان وجود نداشته باشد. این اطلاعات می‏تواند فاصله قابل دید باند را برای خلبان مشخص کند. با وجود تراکم مه روی باند و همزمان با تلاش مهندسان برای برطرف کردن مشکل، پروازهای این فرودگاه با ترس و واهمه فراوان، به زمین نشستند. ADP شرکتی که مسوولیت عملیات اجرایی در فرودگاه‏های Orly و شارل دوگل پاریس (یکی از شلوغ‏ترین فرودگاه‏های جهان) را برعهده دارد از رایانه‏هایی مجهز به سیستم‏عامل یونیکس و حتی ویندوز ایکس‏پی نیز در پیاده‏سازی این امر بهره می‏گیرد.

مشکل سیستم‏های یادشده آن است که افراد محدودی می‏توانند استفاده مطلوب از آنها در کنار تعمیرات و نگهداری را برعهده بگیرند. به عنوان مثال، در پاریس تنها سه متخصص وجود دارند که می‏توانند مشکلات مرتبط با سیستم Decor را مرتفع کنند و یکی از آنها سال آینده بازنشسته خواهد شد. چالش‏های موجود در اجرای سیستم Decor بر پایه ویندوز ۳.۱ را می‏توان با چالش‏های ناسا در رویارویی با برنامه Voyager که در سال ۱۹۹۷ عرضه شده بود مقایسه کرد. Voyager ۱ و Voyager دو کاوشگرهای روباتیک مورد استفاده ناسا بر پایه واحدهای پردازش مرکزی با فرکانس ۲۵۰ هرتز هستند که توسط جنرال الکتریک طراحی شده‏اند. این در حالی است که رایانه‏های ۴۰ ساله استفاده شده در این پروژه، از ماشین‏حساب‏های جیبی امروزی ضعیف‏تر بوده و از زبان برنامه‏نویسی قدیمی مانند FORTRAN استفاده می‏کنند. مهندسان سیستم‏های هوایی فرانسه با چالش‏های خاص دیگری نیز در فرآیند نگهداری روبه‌رو هستند که از جمله آنها می‏توان به نبود قطعات جایگزین و یدکی برای سیستم‏های قدیمی اشاره کرد. در برخی موارد این قطعات از وب‏سایت‏هایی مانند eBay تهیه و جایگزین می‏شوند.

Le Canard Enchaîné، وزیر حمل‌و‌نقل فرانسه قول داده این تجهیزات تا سال ۲۰۱۷ به‏روزرسانی شوند اما یک مقام آگاه فرودگاه‏های فرانسه اعلام کرده این فرآیند ممکن است تا سال ۲۰۱۹ یا حتی ۲۰۲۱ به طول بینجامد. با این وجود، ADP هنوز اظهارنظری در این خصوص منتشر نکرده است. این در حالی است که مشکل یادشده تنها نمونه موجود از موارد مرتبط با استفاده از دستگاه‏ها و رایانه‏های قدیمی در فرودگاه‏ها نیست. در سال ۲۰۱۴ فضای هوایی بر فراز لندن برای مدتی در حدود ۳۶ دقیقه بسته شد و با توجه به بروز مشکل در رایانه‏ای که از نرم‏افزاری با قدمت ۵۰ ساله استفاده می‏کرد، چیزی در حدود ۵۰ پرواز لغو شد. با این اوصاف باید منتظر ماند و دید چه راهکاری برای بهره‏گیری از سیستم‏های به‏روزرسانی شده در جهت افزایش کارآیی و امنیت کنترل پروازها پیشنهاد خواهد شد.