جهان تکنولوژی در سال 2016

دنیای اقتصاد : آینده چه خواهد شد؟ این پرسشی است که بسیاری از کسانی که در بخش تکنولوژی مشغول به کارند همواره از خود و دیگران می‌پرسند. آگاهی از روندهای تکنولوژی و تخمین آینده تقریبا جزئی از وظایف متخصصان تکنولوژی در بخش‌های تحقیق و توسعه بسیاری از شرکت‌ها است. حالا و در آستانه سال جدید میلادی مایکروسافت نظر ۱۶ نفر از محققان بخش‌های مرتبط با تکنولوژی‌هایی از نسل آینده را در مورد پیشرفت تکنولوژی در سال ۲۰۱۶ جویا شده است. در خود مایکروسافت پیتر لی مدیر ارشد بخش تحقیقاتی نکست مایکروسافت سال ۲۰۱۶ را سالی طلایی برای پیشرفت‌های دنیای تکنولوژی عنوان کرده است اما بدنیست در ادامه نگاهی به برترین پاسخ‌ها در این خصوص بیندازیم:

کریس بی‌شاپ؛ مدیر بخش تحقیقاتی مایکروسافت، کمبریج، بریتانیا

پیشرفت غیرمنتظره یا مهم سال ۲۰۱۶ از نظر شما چه خواهد بود؟

پاسخ: در سال ۲۰۱۶ شاهد حضور معماری جدیدی برای تراشه‌ها خواهیم بود که می‌توانند تاثیری شگرف در پردازش‌های مرتبط با فرآیندهای یادگیری داشته باشند و مطمئنا عملکرد موجود در خصوص واحد‌های پردازش گرافیکی نیز به مراتب بهبود خواهد یافت.

اگر به ۱۰ سال بعد یعنی سال ۲۰۲۶ نگاهی داشته باشیم به‌نظر شما مهم‌ترین پیشرفت‌‌های حوزه تکنولوژی در اروپا چه خواهند بود و آیا این پیشرفت‌ها تجربه افراد در تعامل با رایانه‌ها را تغییر خواهند داد؟

پاسخ: به‌نظر من تا سال ۲۰۲۶ ترجمه‌‌‌ ماشینی مشابه با کیفیت ترجمه انسانی برای تمامی زبان‌های اروپایی در دسترس خواهد بود تا هیچ سد زبانی در این قاره وجود نداشته باشد.

این جمله را کامل کنید. ۲۰۱۶ سالی خواهد بود که.......

پاسخ: شاهد نرم‌افزارهاو برنامه‌های جدید در راستای بهبود چشمگیر تکنولوژی موجود در دوربین گوشی‌های هوشمند خواهیم بود.

لی‌لی چنگ؛ مهندس برجسته و مدیر قسمت تحقیقاتی نکست مایکروسافت

پیشرفت غیرمنتظره یا مهم سال ۲۰۱۶ از نظر شما چه خواهد بود؟

پاسخ: گفت‌وگوهای آنلاین ما به‌طرز چشمگیری تحت تاثیر دستیارهای مجازی گفت‌وگو قرار خواهند گرفت که به ما کمک خواهند کرد تا بخندیم و البته خلاقیت بیشتری داشته باشیم،. این پیشرفت‌ها، به تغییر تفکر و دیدگاه ما از رایانه‌ها، گوشی‌های هوشمند و البته روابط منجر خواهند شد.

اگر به ۱۰ سال بعد یعنی سال ۲۰۲۶ نگاهی داشته باشیم به‌نظر شما مهم‌ترین پیشرفت‌‌های حوزه تکنولوژی چه خواهند بود و آیا این پیشرفت‌ها تجربه افراد را در تعامل با رایانه‌ها تغییر خواهند داد؟

پاسخ: به‌نظر من هر کودکی که به مدرسه می‌رود، کدنویسی و برنامه‌نویسی را فرا خواهد گرفت و می‌تواند مجموعه‌ای از تجربیاتی، که ما هر روزه مورد استفاده قرار می‌دهیم ایجاد کند. این به آن معناست که ما می‌توانیم کنترل و طراحی بهتری درخصوص تاثیرات رایانه‌ها بر زندگیمان داشته باشیم.

این جمله را کامل کنید. ۲۰۱۶ سالی خواهد بود که.......

پاسخ: شغل اصلی اکثر کودکان، در دنیای مجازی خواهد بود تا در محیطی فیزیکی. در طول زمان، این امر باعث خواهد شد تا نگرشی تازه در خصوص نحوه طراحی شهرهای فیزیکی، محلات و جوامع عمومی داشته باشیم.

لی‌دنگ؛ شاغل در بخش مدیریت تحقیقات در مرکز نکست

پیشرفت غیرمنتظره یا مهم سال ۲۰۱۶ از نظر شما چه خواهد بود؟

پاسخ: به‌نظر من شاهد پیشرفت ادامه‌دار و سریع در حوزه پردازش زبان‌های انسانی برپایه روش‌های یادگیری عمیق خواهیم بود و عملکرد ترجمه ماشینی می‌تواند در این راستا بهبود یابد.

اگر به ۱۰ سال بعد یعنی سال ۲۰۲۶ نگاهی داشته باشیم به‌نظر شما مهم‌ترین پیشرفت‌‌های حوزه تکنولوژی چه خواهد بود و آیا این پیشرفت‌ها تجربه افراد در تعامل با رایانه‌ها را تغییر خواهند داد؟

پاسخ: به‌نظر من یادگیری آن‌چنان پیشرفت خواهد کرد که می‌تواند هم‌ردیف یا فراتر از سطح توانایی‌های انسانی در زمینه‌های گفت‌وگویی، بصری و حتی زمینه‌های شناختی قرارگیرد. تکنولوژی‌هایی برپایه هوش مصنوعی هم به شکل فراگیرتری توسط افراد عادی و در زندگی روزمره مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

این جمله را کامل کنید. ۲۰۱۶ سالی خواهد بود که.......

پاسخ: سیستم یادگیری عمیق ( Deep Learning)، برنامه‌ها و سیاست‌های مرتبط با کسب‌وکار را مورد تاخت و تاز قرار خواهد داد. این استفاده‌ها می‌توانند در زمینه پیش‌بینی‌های تحلیلی از وضعیت بازار باشند که تمایل به تکنولوژی‌های یادگیری عمیق را فراتر از موفقیت آن در گفتار، تصور و پردازش زبان‌ها خواهد ساخت.

برایان لاماچیا، مدیر امنیت و رمزگذاری مرکز تحقیقاتی مایکروسافت

پیشرفت ویژه در زمینه رمزگذاری یا بهبود عملکرد در این حوزه را در سال ۲۰۱۶ چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

پاسخ: تکنولوژی رمزگذاری در سال ۲۰۱۶ نمایشی از رمزگذاری دو طرفه با استفاده از الگوریتم‌های جدید، به‌منظور تبادل امن داده‌ها و در قالب امضاهای دیجیتالی به‌منظور تایید فرآیند تشخیص هویت خواهد بود. ظهور رایانه‌های کوانتومی در ابعاد منطقی‌تر در ۱۵ سال آینده، لزوم مهاجرت از روش رمزگذاری جاری به الگوریتم‌های جدید مقاوم در برابر فرآیندهای کوآنتومی را بیش از پیش الزامی خواهد کرد.

اگر به ۱۰ سال بعد یعنی سال ۲۰۲۶ نگاهی داشته باشیم به‌نظر شما مهم‌ترین پیشرفت‌‌های حوزه تکنولوژی در زمینه رمزگذاری چه خواهند بود و آیا این پیشرفت‌ها تجربه افراد در تعامل با رایانه‌ها را تغییر خواهند داد؟

پاسخ: خوشبختانه تا سال ۲۰۲۶ سیستم رمزگذاری مقاوم در برابر فرآیندهای کوآنتومی را در تمامی پروتکل‌های امنیتی مورد استفاده خود، توسعه خواهیم داد و البته چالش‌هایی در خصوص حفره‌های امنیتی احتمالی موجود در این فرآیند، پیش روی ما قرار خواهد گرفت. در صورتی که این فرآیند ارتقا را به‌طور صحیح و کامل انجام دهیم تمامی استفاده‌های ما از این تکنولوژی در برابر حملات صورت گرفته با استفاده از رایانه‌های کوآنتومی، ایمن خواهند بود و در غیر این‌صورت هیچ تاثیر مثبتی بر تجربه افراد در تعامل با سیستم‌های رایانه‌ای را شاهد نخواهیم بود.

این جمله را کامل کنید. ۲۰۱۶ سالی خواهد بود که.......

پاسخ: همان‌طور که گفتم پیشرفت ادامه‌دار در زمینه توسعه رایانه‌های کوآنتومی توجه ما را به سمت خطراتی که برای تمامی سیستم‌های رمزگذاری فعلی به همراه خواهد داشت، جلب خواهد کرد. رمزگذاری که در حال حاضر در تجارت الکترونیک و سیستم‌های ایمن ارتباطی در اینترنت مشاهده می‌کنیم ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند و از همین رو تمامی سازمان‌ها و شرکت‌های حاضر در حوزه امنیت سایبری به سمت رمزگذاری اطلاعاتی مقاوم در برابر فرآیندهای نفوذ کوآنتومی مهاجرت خواهند کرد.

چاندو دکات؛ مدیر بخش پژوهش مایکروسافت در کشور هند

پیشرفت ویژه در زمینه تکنولوژی یا بهبود عملکرد در این حوزه را در سال ۲۰۱۶ در کشور هند چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

پاسخ: تکنولوژی‌هایی با قیمت ارزان‌تر مانند تلویزیون‌های پیشرفته، اما با قیمت مناسب یا حتی گوشی‌های همراه با قیمت خوب می‌توانند موجبات گسترش هرچه بیشتر اینترنت در هند را فراهم کنند.

اگر به ۱۰ سال بعد یعنی سال ۲۰۲۶ نگاهی داشته باشیم به‌نظر شما مهم‌ترین پیشرفت‌‌های حوزه تکنولوژی در کشور هند چه خواهد بود و آیا این پیشرفت‌ها تجربه افراد در تعامل با رایانه‌ها را تغییر خواهند داد؟

پاسخ: هر هندی می‌تواند یک گوشی همراه و البته پوشش کامل شبکه اینترنتی داشته باشد تا تجربه‌ای جدید از دسترسی به اطلاعاتی که امروزه تنها در تخیلات ما وجود دارند را تجربه کند.

این جمله را کامل کنید. ۲۰۱۶ سالی خواهد بود که.......

پاسخ: ارتباطات نواحی روستایی و حومه شهر در هند سروسامان خواهد گرفت و قسمت قابل توجهی از کشور هند به امکانات آنلاین دسترسی پیدا خواهند کرد.