دومین سال ‌پیشتازی نفت در «تولید‌ بار اول»

دستگاه‌های متقاضی این نوع محصولات و خدمات، پس از اعلام نیاز به‌کارگروهی در معاونت علمی، فناوری و اقتصاددانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، تاییدیه‌‌‌‌‌‌‌‌ای را مطابق شیوه‌‌‌‌‌‌‌‌نامه اجرایی «تولید ‌باراول» و تصریح بند‌الف ماده‌۱۰ «قانون جهش تولید دانش‌بنیان» مصوب اردیبهشت۱۴۰۱ مجلس شورای‌اسلامی دریافت می‌کنند. در همین پیوند، معاون علمی، فناوری و اقتصاددانش‌بنیان ریاست‌جمهوری پانزدهم آبان‌‌‌‌‌‌‌‌ماه اعلام کرد که صنعت نفت برای دومین سال‌پیاپی رتبه نخست قراردادهای ‌بار نخست را بین کل دستگاه‌های اجرایی کشور به‌‌‌‌‌‌‌‌دست آورد. آمارهای جدید از وزارت نفت حاکی از آن است که از ۵۱طرح قرارداد شده در چهار بازوی اصلی (شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران)، ۱۱قرارداد تولید ‌باراول پایان یافته و محصول و خدمات موردنظر را تحویل داده‌اند.

۴۰ طرح باقی‌مانده نیز در مراحل تکمیل فرآیند ساخت و تولید قرار دارند که به مرور تا دو سال‌آتی همه آنها به‌ثمر می‌‌‌‌‌‌‌‌نشیند. حدود ۶۰۰ شرکت داخلی با وزارت نفت همکاری می‌کنند تا قراردادهای ‌بار نخست برای دستیابی به کالاها و خدمات مورد‌نیاز این صنعت به نتیجه برسد. کارگروه «تولید ‌باراول» در وزارت نفت با هدف تسهیل و تسریع شناسایی کالاها و نیازهای فناورانه تشکیل شده‌است تا تمهیدات راهبردی برای مواجهه هدفمند و متقابل با تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌ اندیشیده شود. رهبر معظم انقلاب نیز بهمن ۱۴۰۰ تاکید کردند؛ «صنعت نفت و گاز کشور باید دانش‌بنیان شود و ما در این زمینه عقب‌‌‌‌‌‌‌‌ماندگی داریم که باید جبران شود.»

رفع کاغذبازی‌ها و تسهیل موانع اداری توسط کارگروه صنت نفت سبب تقویت پیوند مراکز علمی، دانشگاهی و دانش‌بنیان‌‌‌‌‌‌‌‌ها با مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌های صنعتی و ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه می‌شود تا این مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌ها بتوانند در سال‌ «مهار تورم؛ رشد تولید» به تقویت اقتصاد کشور در‌برابر فشارهای موجود مانند تحریم‌ها و تکانش‌‌‌‌‌‌‌‌های احتمالی آتی بپردازند.‌‌‌‌‌‌‌‌ توجه به محصولات «تولید ‌باراول» سبب می‌شود علاوه‌بر افزایش توانایی توسعه زنجیره ارزش و تامین اقلام راهبردی مورد‌نیاز که به کاهش وابستگی خارجی و صرفه‌‌‌‌‌‌‌‌جویی ارزی برای واردات می‌‌‌‌‌‌‌‌انجامد، امکان ارزآوری به واسطه صادرات تجهیزات و خدمات فنی‌مهندسی بومی  پدید آید.