اعطای اختیار به اتحادیه اروپا برای توقف واردات گاز روسیه

بر اساس این گزارش، اعطای این اختیار به کشورهای عضو اتحادیه اروپا به آنها این اجازه را خواهد داد که با هدف حفظ منافع امنیتی حیاتی خود، دسترسی اپراتورهای گاز روسیه و بلاروس را به زیرساخت‌ها «تا حدی یا در صورت توجیه به‌طور کامل» محدود کنند. اتحادیه اروپا در اقدامی پیشگیرانه برای پر‌کردن ذخایر گاز قبل از زمستان و جلوگیری از تکرار قیمت‌های بی‌سابقه انرژی در سال‌گذشته، یک طرح مشارکتی تهیه گاز را از قبل اجرا کرده‌است. علاوه‌بر این، کشورهای عضو در حال‌حاضر در مورد پیشنهاد کمیسیون در مورد دوازدهمین بسته تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده علیه روسیه در پاسخ به تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ در حال بحث و گفت‌وگو هستند.

به دلیل نگرانی از مازاد عرضه جهانی نفت و تقاضای ضعیف چین، شاخص‌های نفت برای هفتمین هفته متوالی سیر نزولی داشتند، اگرچه قیمت‌ها در روز جمعه ۸دسامبر پس از درخواست عربستان‌سعودی و روسیه برای پیوستن بیشتر اعضای اوپک به کاهش تولید، بهبود یافتند. بهای معاملات آتی نفت‌برنت با ۲ دلار یا ۲.۶‌درصد افزایش به ۷۵ دلار و ۶۰‌سنت در هر بشکه رسید، درحالی‌که قیمت نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمیدیت آمریکا با ۲ دلار یا ۲.۶‌درصد افزایش، ۷۱دلار در هر بشکه فروخته شد. برنت پیشتر ۲ دلار افزایش‌یافته بود. هر دو شاخص در روز پنج‌شنبه ۷ستامبر به پایین‌ترین حد خود از اواخر ژوئن رسیدند، نشانه‌‌‌‌‌ای که بسیاری از معامله‌گران را متقاعد ساخته بازار با عرضه مازاد مواجه شده‌است. تاماس وارگا، از کار‌‌گزاری نفت PVM گفت: موضع ضعیف اوپک در ارائه حمایت از افزایش قیمت همراه با تولید بی‌سابقه ایالات‌متحده و ارقام پایین واردات نفت‌خام چین، تنها به‌معنای وفور نفت در بازار است.

توافق کاهش تولید به نفع اقتصاد جهانی

 عربستان‌سعودی و روسیه، بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت جهان، روز پنجشنبه، تنها چند روز پس از نشست تولیدکنندگان، از همه اعضای اوپک خواستند تا به توافق کاهش تولید به نفع اقتصاد جهانی بپیوندند. سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش موسوم به اوپک‌پلاس، با کاهش مجموع ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه‌ای در روز در سه‌ماهه اول سال‌آینده موافقت کردند. ویکتور کاتونا، تحلیلگر ارشد نفت‌خام در کپلر گفت: به‌رغم تعهدات اعضای اوپک، ما شاهد کاهش تولید کل کشورهای اوپک از دسامبر ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۴ تنها به میزان ‌ ۳۵۰هزار بشکه در روز هستیم. کاتونا گفت؛ ممکن است برخی از کشورهای اوپک به دلیل تیرگی خطوط پایه سهمیه‌بندی و وابستگی به درآمدهای هیدروکربنی، به تعهدات خود پایبند نباشند.

قیمت‌های آتی نفت‌برنت و WTI به ترتیب ۳.۹ و ۴‌درصد در هفته کاهش یافته‌اند که بیشترین کاهش آنها در چهار هفته اخیر است. داده‌‌‌‌‌های گمرک چین که به رکود بازار دامن می‌زند، نشان می‌دهد که واردات نفت‌خام این کشور در ماه نوامبر نسبت به سال‌گذشته ۹‌درصد کاهش‌یافته زیرا سطح بالای موجودی، شاخص‌های ضعیف اقتصادی و کاهش سفارش‌های پالایشگاه‌های مستقل باعث تضعیف تقاضا شده‌است. داده‌‌‌‌‌های اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده در روز چهارشنبه ۶دسامبر نشان‌داد، تولید نفت در ایالات‌متحده نزدیک به بالاترین حد خود یعنی بیش از ۱۳‌میلیون بشکه در روز باقی‌ مانده‌است. بازار همچنین به‌دنبال نشانه‌های سیاست پولی از گزارش رسمی شغلی ماهانه ایالات‌متحده است که به‌زودی منتشر خواهد شد و انتظارمی رود بهبود رشد شغلی در نوامبر و افزایش دستمزدها را نشان دهد.