تفاهم چند‌جانبه ایران و الجزایر در حاشیه هفتمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و الجزایر برگزار شد / president.ir

هفتمین نشست ســــران GECF با میزبانی عبدالمجید تبون، رئیس‌‌‌‌‌جمهـــوری الجزایر و موضوع «گاز طبیعی برای آینده‌‌‌‌‌ای امن و پایدار»، سران کشورها و دولت‌های کشورهای عضو شامل الجزایر، ایران، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا و ناظران شامل آنگولا، جمهوری‌آذربایجان، عراق، مالزی، موریتانی، موزامبیک و پرو را گردهم آورد.   در این نشست نمایندگانی از کشورهای عمان، سنگال، تونس و ایتالیا و سازمان‌های بین‌المللی از جمله کمیسیون انرژی اتحادیه آفریقا، سازمان تولیدکنندگان نفت آفریقا، موسسه تحقیقات اقتصادی آسه‌‌‌‌‌آن و شرق آسیا، سازمان کشورهای عربی صادرکننده نفت (اوآپک) و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هم حضور داشتند.

محمد عرقاب، وزیر انرژی و معادن الجزایر و رئیس نشست فوق‌‌‌‌‌العاده وزارتی جی‌‌‌‌‌ئی‌‌‌‌‌سی‌‌‌‌‌اف، جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری‌اسلامی ایران و رئیس نشست عادی سالانه وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو در سال‌۲۰۲۴ و محمد حامل، دبیرکل جی‌‌‌‌‌ئی‌‌‌‌‌سی‌‌‌‌‌اف هم در این نشست حضور داشتند. در همین رابطه و به گزارش «شانا»، رئیس‌‌‌‌‌جمهوری الجزایر تاکید کرد که این نشست فرصتی برای ترسیم دیدگاهی مشترک به‌منظور حفظ منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گاز و نشان‌دهنده تعهد ما به اهداف جی‌‌‌‌‌ئی‌‌‌‌‌سی‌‌‌‌‌اف و عزم اعضا برای تقویت نقش و تاکید بر آن است.

وی با اشاره به سهم مجمع کشورهای صادرکننده گاز در امنیت انرژی جهان و اینکه گاز طبیعی نقشی اساسی در دستیابی به توسعه‌پایدار و رفع نیازهای روزافزون انرژی جهانی دارد، گفت: الجزایر همیشه از ایده گسترش نقش گاز طبیعی در توسعه‌پایدار و استفاده از آن به‌عنوان منبعی پاک در کنار انرژی‌های نو و تجدیدپذیر حمایت کرده‌است. تبون ادامه داد: در شرایطی که همه به‌دنبال حمایت از پیشرفت فناوری در حوزه گاز، امضای قراردادهای بلندمدت گازی، قیمت‌های منصفانه و سیاست‌هایی برای تشویق سرمایه‌گذاری در انرژی هستیم، چالش‌های امروز لزوم تقویت گفت‌‌‌‌‌وگو و اهمیت اقدام‌های چندجانبه برای تحقق اهداف جی‌‌‌‌‌ئی‌‌‌‌‌سی‌‌‌‌‌اف را دوچندان می‌کند. وی در عین‌حال تاکید کرد این کشور به همکاری همه‌‌‌‌‌جانبه با هدف تضمین آینده‌‌‌‌‌ای مشترک و امیدوارکننده برای این سوخت پاک از طریق گسترش و افزایش روابط و رایزنی‌‌‌‌‌ها میان بازیگران اصلی بازار گاز ادامه‌می‌دهد.  

پذیرش اعضای جدید

هفتمین نشست سران جی‌‌‌‌‌ئی‌‌‌‌‌سی‌‌‌‌‌اف از پیوستن جمهوری موزامبیک، جمهوری‌اسلامی موریتانی و جمهوری سنگال به مجمع کشورهای صادرکننده گاز استقبال و بر پیگیری جمعی اعضا برای تقویت همکاری و گفت‌‌‌‌‌وگو در حوزه انرژی تاکید کرد. هفتمین نشست سران جی‌‌‌‌‌ئی‌‌‌‌‌سی‌‌‌‌‌اف با شعار «گاز طبیعی برای آینده‌‌‌‌‌ای امن و پایدار» برگزار شد، این شعار به‌دلیل اهمیت روزافزون گاز طبیعی به‌عنوان یک منبع مقرون‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌صرفه انرژی، قابل‌اعتماد و پایدار با هدف پیشبرد توسعه اقتصادی-اجتماعی و به‌عنوان پاسخی به سه‌‌‌‌‌ ضلع انرژی شامل «امنیت انرژی»، «مقرون‌به‌صرفه بودن» و «پایداری» اهمیتی ویژه‌ای دارد. افزون بر این، گاز طبیعی به‌عنوان کالایی اساسی برای امنیت غذایی بسیار حائزاهمیت است.  سران کشورهای عضو جی‌‌‌‌‌ئی‌‌‌‌‌سی‌‌‌‌‌اف در سخنانی جامع در طول این نشست به جنبه‌های چندوجهی ژئوپلیتیک، اقتصادی و شرایط بازارهای گاز جهان و چشم‌‌‌‌‌اندازهای آینده پرداختند، مذاکرات آنها شامل تحلیلی جامع از چالش‌ها و فرصت‌های فوری و بلندمدت در بخش گاز طبیعی بود. در ادامه، بیانیه الجزایر بر عزم سران کشورهای عضو برای ترویج گاز طبیعی به‌عنوان یک منبع انرژی فراوان، مقرون‌به‌صرفه، انعطاف‌‌‌‌‌پذیر و قابل‌اعتماد و در عین‌حال مهار و توسعه فناوری‌های گازی سازگارتر با محیط ‌‌‌‌‌زیست، کارآمدتر و پایدارتر تاکید کرد.

در بیانیه الجزایر به مسائلی از جمله توسعه‌پایدار، تعهد به حمایت از افزایش استفاده از گاز طبیعی در بازارهای داخلی و بین‌المللی، به‌ویژه به‌عنوان اقدامی راهبردی برای مقابله با فقر انرژی و پیگیری اهداف توسعه‌پایدار سازمان ملل‌متحد پرداخته ‌شده‌است. این موارد به‌‌‌‌‌طوری کلی شامل حمایت از گاز طبیعی به‌عنوان منبع اصلی انرژی برای آینده‌‌‌‌‌ای عادلانه، فراگیر و مرفه است و تضمین می‌کند که هیچ کشور و جامعه‌‌‌‌‌ای از این قطار در حال حرکت رو به جلو عقب نماند. سران کشورهای عضو جی‌‌‌‌‌ئی‌‌‌‌‌سی‌‌‌‌‌اف همچنین از گشایش دفتر مرکزی موسسه تحقیقات گاز این نهاد برای گسترش همکاری‌ها‌ از جمله، فناوری‌های گاز طبیعی، تحقیقات علمی هدایت‌شده و ظرفیت‌‌‌‌‌سازی مبتنی بر نوآوری به نفع کشورهای عضو در الجزایر استقبال کردند. افزون بر این، سران همچنین عزم مشترک خود را برای مشارکت در استفاده از گاز طبیعی به‌عنوان سوختی پایدار و دوستدار محیط‌زیست، سرمایه‌گذاری و تدوین مقررات مالی، بانکداری بین‌المللی و تجارت‌جهانی اعلام کردند. سران کشورها و دولت‌های کشورهای عضو جی‌‌‌‌‌ئی‌‌‌‌‌سی‌‌‌‌‌اف در پایان، از تبون برای مدیریت عالی هفتمین نشست سران و دولت و مردم الجزایر به‌دلیل مهمان‌‌‌‌‌نوازی‌گرم و مقدمات بر‌‌گزاری این رویداد قدردانی کردند.


نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و الجزایر

رئیس‌جمهور ایران با اشاره به پیشرفت‌های قابل‌توجه اقتصادی ایران و حرکت از سمت اقتصاد تک‌محصولی به سمت داشتن تولیدات متنوع و باکیفیت صنعتی، کشاورزی و دانش‌بنیان گفت: ظرفیت‌های بالای ایران در حوزه اقتصادی زمینه مناسبی برای توسعه همکاری‌های متقابل در زمینه‌های انرژی، فنی، مهندسی، صنعتی، پتروشیمی و مالی با الجزایر است. رئیسی در نشست هیات‌های عالی‌رتبه ایران و الجزایر بر روابط خوب سیاسی و اشتراکات فرهنگی و دینی دو کشور و ارتقای بیش از پیش سطح روابط اقتصادی و تجاری تاکید کرد. رئیس‌جمهور  با اشاره به مذاکرات صورت‌گرفته درباره تشکیل صندوق مشترک مالی برای حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان، علاوه بر اعلام آمادگی ایران برای انتقال تجربیات در بخش‌های مختلف علم و فناوری، انرژی و پتروشیمی با الجزایر، پیشنهاد کرد دو کشور برای تولید مشترک محصولات به‌خصوص در حوزه دانش‌بنیان همکاری کنند.

عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر نیز در این نشست ضمن تشکر از حضور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در هفتمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، به توافقات صورت‌گرفته در ملاقات خصوصی با دکتر رئیسی در زمینه تقویت روابط تجاری، اقتصادی، سیاسی و همچنین افزایش مبادلات تجاری و مالی اشاره و بر فعال شدن کمیسیون مشترک دو کشور تاکید کرد. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌رغم وجود تحریم‌های گسترده، پیشرفت‌های چشمگیر و قابل‌توجهی داشته است، بر علاقه‌مندی کشورش برای توسعه روابط در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فناوری با ایران تاکید کرد.

untitled
شادا