با اعلام خبر بهبود مذاکرات صلح اوکراین، بازارهای سهام سراسر جهان نفس راحتی کشیدند و با استقبال خریداران مواجه شدند. اما این خوش‌یمنی برای مدت زیادی همراه آنان نبوده و پس از اندکی رشد، به روند نزولی خود ادامه دادند. مقامات روسیه و اوکراین روز یکشنبه دیدگاه خوش‌بینانه‌تری نسبت به روند مذاکرات خود برای پایان دادن به درگیری ارائه کردند و برخی از نمایندگان گفتند پیش‌نویس توافق‌نامه‌ها ممکن است ظرف چند روز آینده آماده شود. روند مذاکرات بر قیمت انرژی نیز موثر بوده و قیمت هر بشکه نفت را حدود ۲۴ درصد پایین کشیده و به حدود ۹۳ دلار رسانده است. افزایش قیمت حامل‌های انرژی یکی از اساسی‌ترین نگرانی‌های اقتصاددانان و سیاستگذاران بود. قیمت طلای سیاه طی سال گذشته در یک روند صعودی قرار داشته و جنگ اوکراین موجب شده بود که قیمت آن از بشکه‌ای صد دلار نیز عبور کند.

 افزایش قیمت حامل‌های انرژی یکی از مهم‌ترین عواملی بود که تورم در سطح جهان را تشدید می‌کرد. ماه‌هاست که افزایش قیمت گازوئیل تاثیر زیادی در افزایش تورم ایالات متحده داشته است. حامل‌های انرژی بر تمامی ابعاد تولیدی یک اقتصاد موثر بودند و از تولید کالاهای پتروشیمی گرفته تا حمل و نقل تره‌بار را تحت تاثیر خود قرار می‌دادند. افزایش قیمت آنها موجب افزایش هزینه نهاده‌های تولیدی یک کالا می‌شد و قیمت کالاها به ناچار افزایش می‌یافت. این درحالی بود که اقتصادها همچنان درگیر بهبود شرایطی بودند که در دوران کرونا برای آنها ایجاد شده بود.

با کاهش ترس از تورم ناشی از جنگ و امید به سیاست‌های فدرال رزرو در خصوص کنترل تورم، بازده اوراق خزانه‌ آمریکا روز دوشنبه به بالاترین حد در دو سال و نیم گذشته رسید. تحلیلگران معتقدند که عدم دخالت دادن گمانه‌زنی‌ها درخصوص جنگ اوکراین و توجه بیشتر به سیاستگذاری‌های ایالات متحده موجب وقوع چنین رشدی در بازار اوراق خزانه شده است. سرمایه‌گذاران انتظار دارند که بانک مرکزی ایالات متحده در سال جاری نرخ‌ها را با شدت بیشتری افزایش دهد، چراکه داده‌های روز پنج‌شنبه نشان داد که تورم سالانه در فوریه به بیشترین میزان خود در ۴۰ سال گذشته رسیده است. اما داده‌ها نشان می‌دهد که ظاهرا بخشی از سرمایه خارج شده از بازارهای امن به خصوص طلا به سمت بازار رمزارزها حرکت کرده است. شرکت تحقیقاتی Fundstrat در آخرین یادداشت خود به مشتریان اعلام کرد که سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) در سه هفته آخر فوریه در حوزه رمزارزها حدود ۴ میلیارد دلار بوده است. داده‌ها نشان می‌دهد که VCها در هفته گذشته ۴۰۰ میلیون دلار دیگر به استارت‌آپ‌های این بخش تزریق کرده‌اند. داده‌ها گویای آن است که از ابتدای سال، سرمایه‌گذاری‌های هفتگی در این صنعت به‌طور متوسط ​​بین ۸۰۰ میلیون تا حدود ۲میلیارد دلار بوده است.

در دو هفته منتهی به ۴ مارس، محصولات مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری حوزه رمزارزها شاهد ورود ۱۶۳ میلیون دلار سرمایه جدید بودند، در حالی که جریان ورودی به سهام شرکت‌های بلاک‌چین در مجموع حدود ۶ /۱۵میلیون دلار بوده است. این نشان می‌دهد که استقبال از سرمایه‌گذاری در خود بازار رمزارزها بیشتر از استقبال در سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها بوده است. ارزش دلار نیز با انتشار خبر بهبود مذاکرات اندکی کاهش داشت، ولی همچنان نزدیک به بالاترین حد خود در ۲۱ ماه گذشته باقی مانده است، البته جلسه آتی فدرال رزرو نیز می‌تواند تاثیر مهمی بر ادامه روند ارزش این اسکناس سبز داشته باشد.