به گزارش «دنیای‌اقتصاد» طبق انتشار سطح توانگری مالی شرکت‌ها، شرکت بیمه پاسارگاد با نسبت ۳۰۴درصد دربالاترین جایگاه جدول ایستاده است. اما معصوم ضمیری، مدیرعامل پاسارگاد از انتشار این جدول تعریف دیگری دارد و درگفت‌وگو با خبرنگار ما، برتصویر واقعی این اعلام وضعیت‌‌ها تاکید کرد. ضمیری ابتدا در این‌باره گفت: ارزیابی یک شرکت بیمه با استفاده تنها، ازاین معیار ممکن نیست. نسبت توانگری مالی نشانه ظرفیت یک شرکت بیمه و اینکه چه میزان ازاین ظرفیت استفاده شده، است. به عبارتی شرکت باید در هر تعهدی به اندازه ظرفیتی که دارد، استفاده کند و هرگونه نتیجه‌گیری و استنباط بیشتری درخصوص توانگری شرکت‌های بیمه از اعداد منتشرشده امکان دارد، مخاطب را به اشتباه بیندازد. او درخصوص نسبت توانگری بالای بیمه پاسارگاد توضیح داد: شرکت ما امسال یک افزایش ۱۰۰درصدی سرمایه را پشت سرگذاشته که موجب شد با ۳۰۴درصد در صدر جدول توانگری شرکت‌های بیمه داخلی قرار گیرد که عدد بالایی است؛ اما ازآنجاکه برنامه‌های توسعه‌ای و روند رو به رشد داریم، این عدد حتما درسال دیگر کاهش می‌‌یابد و به تعادل می‌‌رسیم.

ضمیری با اشاره به اینکه بیمه پاسارگاد همواره از ظرفیت ریسک‌پذیری خود دربازار استفاده کرده است، ادامه داد: نسبت بالای ۱۰۰درصد برای توانگری مالی شرکت‌های بیمه یعنی آنها از ظرفیت موجود بهره نبرده‌اند و حتما ضعف مدیریتی وجود دارد. دراین مواقع مدیریک شرکت باید به این پرسش که «چرا نتوانسته ازظرفیتی که در بازار دارد، استفاده کند؟» پاسخ دهد. مدیرعامل بیمه پاسارگاد یادآور شد: بالا بودن نسبت توانگری مالی شرکت‌های بیمه در صورت داشتن برنامه‌ای مدون دربازار و طی کردن مسیر رشد، عالی است و پایین بودن آن نشانه این است که شرکت بیش از ظرفیتی که دارد، ریسک پذیرفته که تعادل هریک از این دو نیازمند برنامه جداگانه‌‌ای است.

این درحالی است که طبق گزارش بیمه مرکزی، رتبه اول تا ششم سطح توانگری مالی در شرکت‌های بیمه جنرال به ترتیب در اختیار بیمه پاسارگاد با ۳۰۴درصد، بیمه کارآفرین با ۲۶۲درصد، آرمان با ۲۵۳درصد، سامان با ۲۴۰درصد و رازی با ۱۸۹درصد قرار دارد. البته به‌دلیل بررسی آمارهای ۶شرکت بیمه ایران، سرمد، دانا، ملت، سینا و میهن در آمار کنونی، اطلاعاتی از این ۶شرکت موجود نیست. شرکت بیمه آسماری در جدول مذکور، تنها شرکت بیمه‌‌ای است که دارای نسبت توانگری ۷۶درصد و سطح دو قرار گرفته است. بیمه آسماری در سال۱۳۹۷ دارای نسبت توانگری مالی ۱۱۳درصد بود که درسال‌های بعد به ترتیب به ۱۳۸ ، ۱۰۰ ، ۷۳ و در۱۲ شهریور ۱۴۰۱ به ۷۶درصد کاهش یافته است. البته رشد بیش از ۷۰درصدی پرتفوی سال۹۹ این شرکت موجب شد با وجود افزایش سرمایه و نسبت خسارت قابل قبول درسطح دو توانگری قرار گیرد.