p12 copy

به گزارش بلومبرگ، لاگارد بدون اینکه نرخ بهره پایانی را تعیین کند، تاکید کرد که پس از دومین افزایش متوالی 75/ 0درصدی نرخ بهره در هفته گذشته، هزینه‌های استقراض باید افزایش بیشتری پیدا کند. او در مصاحبه‌‌ای که روز سه‌شنبه با وب‌سایت دلفی بیزنس انجام داد، گفت: مقصد روشن است؛ ولی هنوز به آن نرسیده‌‌ایم. تورم در منطقه 19عضوی یورو در ماه اکتبر به رکورد 7/ 10درصدی رسیده است که با وجود کاهش رشد اقتصادی و بسیاری کاهش رشد را برای زمستان پیش‌‌بینی می‌‌کنند، بیش از برآوردهای تحلیلگران بوده است. از زمان عملیات نظامی روسیه در اوکراین و تصمیم مسکو برای محدود کردن صادرات گاز طبیعی به اروپا، قیمت انرژی به‌شدت افزایش یافته است.

در این شرایط اروپا مجبور شده است به دنبال تامین گاز در جای دیگری باشد و قیمت‌‌های بسیار بالاتری را پرداخت کرده است. درحالی‌‌که سطوح ذخایر انرژی همچنان بالاست و قیمت گاز در بازارهای جهانی از اوج خود کاهش یافته است، قبوض انرژی خانوارها بسیار بالاتر از یک سال قبل است و قیمت مواد غذایی نیز نسبت به سال قبل افزایش یافته است؛ به‌طوری‌‌که تورم در اروپا از سطح تورم در ایالات متحده پیشی گرفته است. در نتیجه این فشارها، اکنون تقاضا برای دستمزد بالاتر افزایش یافته است. رئیس بانک مرکزی اروپا اذعان کرد که احتمال رکود در اروپا افزایش یافته است. با این وجود نسبت به خطرات عدم انجام اقدامات جدی برای مهار تورم نیز هشدار داد. وی همچنین قیمت‌‌های باثبات را پایه‌‌ای برای یک اقتصاد خوب که در آن همه سود می‌‌برند، دانست.

او در ادامه اضافه کرد که تورم هنوز در سراسر منطقه یورو بسیار بالاست و هرچه مدت زمان طولانی‌‌تری تورم در این سطح بالا باقی بماند، خطر گسترش آن در سراسر این اقتصاد بیشتر می‌‌شود. مصرف‌‌کنندگان و کسب‌‌وکارها نیز توقع افزایش تورم در آینده را خواهند داشت و این خطرناک است. درحالی‌که افزایش نرخ‌‌های بهره باعث افزایش اقساط وام مسکن و آسیب رساندن به وام‌‌گیرندگان می‌‌شود، لاگارد گفت که بانک‌‌ها در موقعیت قوی‌‌تری نسبت به دوره قبل از بحران سال 2008 قرار دارند. با این وجود بانک‌‌ها نباید به این حد اکتفا کنند.  لاگارد در ادامه تاکید کرد که با توجه به فشار هزینه‌های زندگی، دولت‌ها باید کمک‌‌های مالی موقت را به کسانی که بیشتر به این کمک‌‌ها نیاز دارند، بپردازند. ایزابل اشنابل، عضو هیات‌مدیره بانک مرکزی اروپا نیز در این‌‌باره گفت: بانک مرکزی اروپا در تلاش است تا با استفاده از ابزار نرخ بهره، افزایش تورم را کنترل کند.

به گفته او، مدل‌های اقتصادی که بانک مرکزی اروپا برای پیش‌‌بینی رشد قیمت‌‌ها استفاده می‌‌کند، در زمانی که وضعیت ژئوپلیتیک و سازوکار تجارت جهانی در حال تغییر است، محدودیت‌‌های خود را دارند. این مساله به این معنا نیست که ما متقاعد شده‌ایم که هر فرضی در مدل بی‌‌نقص است؛ ما دائما در تلاش برای بهبود مدل‌های خود هستیم؛ اما باید توجه کرد که آنها محدودیت‌‌هایی دارند.