قابل ذکر است که این بانک از ماه گذشته شروع به کنار گذاشتن تدریجی برنامه حفاظت از سپرده‌های لیر در برابر نوسانات نرخ ارز کرد. لیر ترکیه شاهد کاهش جدیدی در برابر دلار است و در معاملات روز گذشته با ۲۰/ ۲۷ لیر در برابر دلار به پایین‌ترین سطح خود رسید. کمترین میزان ثبت شده توسط واحد پول ترکیه در ماه گذشته با ۲۸/ ۲۷ لیر به ازای هر دلار بود.

اقتصاددانان دلیل کاهش مکرر لیر با وجود افزایش نرخ سود که آخرین آن ۳۰ درصد بود را این موضوع می‌دانند که نرخ بهره همچنان کمتر از نرخ تورم سالانه در کشور است که نزدیک به ۶۰درصد است. پنج‌شنبه گذشته، بانک مرکزی ترکیه برای مقابله با تورم افزایش نرخ بهره اصلی را با ۵۰۰ واحد پایه به ۳۰ درصد رساندکه بالاترین سطح در ۲۰ سال گذشته است. این موضوع در جلسه کمیته سیاست پولی بانک مرکزی به ریاست رئیس کل بانک اعلام شد.

این سومین باری است که بانک مرکزی ترکیه از ژوئن گذشته نرخ بهره را افزایش می‌دهد. بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که روند قوی تقاضای داخلی و افزایش قیمت نفت فشار‌های افزایشی بیشتری بر تورم ایجاد می‌کند. بیانیه این بانک تایید می‌کند که کمیته سیاست پولی تصمیم به ادامه روند انقباض پولی برای کنترل تورم گرفته است. بانک مرکزی ترکیه همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کمیته علاوه بر افزایش نرخ بهره، تصمیمات سختگیرانه اعتباری را نیز اتخاذ خواهد کرد.