اقتصاد اسرائیل با جنگ به رکود فرو رفت

این گزارش در رابطه با وضعیت اقتصادی رژیم صهیونیستی در سال آینده تاکید می‌کند که «با توجه به درجه بالای عدم اطمینان درباره وضعیت جنگ (در نوار غزه)، چندین سناریو آماده شده است. نویسنده می‌گوید: در سناریوی اصلی که پیش‌بینی‌ها بر اساس آن است، اقتصاد اسرائیل در سال۲۰۲۴ رشد ۱.۶درصدی خواهد داشت و این سناریو بر اساس چنین فرضی است که جنگ تا سه‌ماه اول سال۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت. او افزود: بر اساس «سناریوی بهبود سریع»، رشد اقتصاد اسرائیل در سال آینده ۲.۲درصد خواهد بود؛ درحالی‌که بر اساس «سناریوی بهبود آهسته» ۰.۲درصد خواهد بود.

در پیش‌بینی‌ها برای سال ۲۰۲۳، این اقتصاددان ارشد صهیونیست گفت که ضربه‌ای که جنگ به احساس امنیت ساکنان اسرائیل وارد کرده، موجب تضعیف روحیه مصرف‌کننده و کاهش مصرف خصوصی شده است که این امر، تحت تاثیر کاهش درآمد خانوار نیز قرار گرفته است. انتظار می‌رود رشد مصرف خصوصی در سال۲۰۲۳ تنها ۰.۱درصد باشد و صادرات ۰.۶درصد کاهش داشته باشد؛ درحالی‌که انتظار می‌رود واردات به‌دلیل کاهش تقاضا ۴.۴درصد کاهش یابد. آبرامسون در پایان این گزارش پیروزی در جنگ علیه غزه را برای بهبود اقتصاد رژیم صهیونیستی مهم برشمرده است. در همین زمینه، لیدر کپیتال مارکتس (Leader Capital Markets) شرکت مشاوره مالی در رژیم صهیونیستی قبلا پیش‌بینی کرده بود که تجاوز به نوار غزه ممکن است در سال‌های جاری و آینده ۴۸میلیارد دلار برای اقتصاد اسرائیل هزینه داشته باشد و اسرائیل به احتمال زیاد دو سوم کل هزینه‌های جنگ را تقبل خواهد کرد؛ درحالی‌که ایالات متحده مابقی را به‌صورت کمک نظامی پرداخت خواهد کرد.

این در حالی است که شورای اقتصاد داخلی رژیم صهیونیستی که یک نهاد وابسته به کابینه این رژیم است در گزارشی که چند روز پیش منتشر کرد، گفت که هزینه جنگ برای اقتصاد اسرائیل ممکن است به ۲۰۰میلیارد شکل برسد. (۵۴میلیارد دلار). بر اساس گزارش بلومبرگ، ارقام لیدر کپیتال به این معنی است که کابینه اسرائیل برای مبارزه با «بدترین درگیری مسلحانه در نیم قرن اخیر» باید دوباره وام بگیرد./فارس