2 copy

تورم قاره سبز به 2 درصد خواهد رسید؟

با تداوم روند نزولی شاخص قیمت مصرف‌کننده در اتحادیه اروپا سوالی که مطرح می‌شود این است که تورم سالانه چه زمانی به هدف بانک مرکزی خواهد رسید؟ در پاسخ به این سوال تحلیلگران گفتند که در ‌سازو‌کار اقتصادی اتخاذ سیاست‌های پولی انقباضی مستلزم زمان است و زمان آشکار شدن تبعات سیاست‌های پولی طبق گفته اقتصاددانان دویچه بانک بین 19 تا 28 ماه است. علاوه بر این، رساندن نرخ بهره سیاستی به بالاترین سطح تاریخی خود می‌تواند تورم را یا در آخرین ماه 2023 یا ماه‌های نخست 2024 به 2 درصد برساند. قابل ذکر است که گرچه سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا سیاست‌های ضد تورمی خود را نسبت به کمیته بازار باز فدرال رزرو دیرتر آغاز کردند، اما شواهد گویای آن است که در ثبت تورم به سطح مطلوب بانک مرکزی موفق‌تر بوده است. این درحالی است که تورم در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان همچنان در سطح 3.2 درصد قرار دارد و نسبت به تورم اروپا فاصله بیشتری با هدف دارد. علاوه بر تجزیه و تحلیل عملکرد بانک مرکزی و همچنین ارقام تورمی، باید نگاهی به گزارش اخیر شاخص مدیران خرید انداخت.

کاهش انقباض فعالیت‌های اقتصادی اروپا

در ‌سازو‌کار اقتصادی شاخص مدیران خرید تولیدی (PMI) نتایج نظرسنجی ارائه شده توسط شرکت‌های تولیدی در سراسر کشور را در بر می‌گیرد. خوانش بالای پنجاه نشان می‌دهد که فعالیت‌های اقتصادی در حال گسترش، در حالی که رقم زیر پنجاه نشان می‌دهد فعالیت‌های اقتصادی در بخش تولید و خدمات در حال انقباض است. آمارهای اخیر این شاخص در منطقه اقتصادی اروپا بیانگر این است که گرچه شاخص ترکیبی تولید و خدمات رقمی معادل 47.1 واحد را نشان می‌دهد و در بازه انقباضی قرار گرفته، اما نسبت به ماه گذشته از روند مطلوب‌تری برخوردار بوده است. گفتنی است که این شاخص در بخش تولید با رقم 44.2 و در بخش خدمات رقم 48.2 واحد را به ثبت رساند.

نرخ بیکاری ثابت ماند

علاوه بر بخش‌های مذکور باید گفت که نرخ بیکاری منطقه یورو در اکتبر 2023 بدون تغییر نسبت به ماه قبل و مطابق با پیش‌بینی‌های بازار به 6.5 درصد رسید. قابل ذکر است که تعداد بیکاران نسبت به ماه قبل با 48 هزار نفر افزایش به 11 میلیون و 134 هزار نفر در هشت ماه گذشته رسید. از سوی دیگر نرخ بیکاری جوانان این منطقه، با اندازه‌گیری جویندگان کار زیر 25سال، در اکتبر 2023 به بالاترین میزان در یک سال گذشته یعنی 14.9 درصد افزایش یافت که از 14.6 درصد در سپتامبر افزایش یافت. در میان بزرگ‌ترین اقتصادهای منطقه یورو، بالاترین نرخ بیکاری در اسپانیا(12درصد)، ایتالیا(7.8 درصد) و فرانسه(7.3 درصد) ثبت شده است، در حالی که کمترین نرخ در آلمان(3.1 درصد) ثبت شده است. با توجه به گزارش‌های اقتصادی منتشر شده، تحلیلگران افزودند که اقتصاد اروپا نسبت به سال گذشته وضعیت مطلوبی را پشت سر گذاشته و انتظارات را برای آغاز سیاست‌های انبساطی در سال 2024 افزایش داده است.