نخست افت سطح انتظارات تورمی در میان جامعه و به خصوص فعالان بازار و دوم رویکرد ثبات محور بازارساز در سیاست‌های اقتصادی. روز گذشته نیز قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد با حدود ۵۰ تومان افت نسبت به نرخ پایانی هفته گذشته در رقم ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. همچنین سکه طلا نیز در بازار دیروز حدود ۱۰۰ هزار تومان افت نرخ را تجربه کرد.

        

6 copy

عوامل اصلی ثبات بازار ارز

با از میان رفتن گمانه‌های منفی در رابطه با احتمال گسترش درگیری‌های نظامی در منطقه و حضور ایران در این درگیری‌ها، انتظارات تورمی فعالان بازار مجددا کاهش یافت و سوخت رشد نرخ ارز فراهم نشد. در نتیجه یکی از عوامل ثبات نرخ دلار آزاد در نیمه نخست کانال 50 هزار تومانی در بازار آذر ماه همین افت سطح انتظارات تورمی است. اما در این میان سیاست‌های بانک مرکزی نیز در این ثبات تاثیر چشمگیری داشته است. با به اتمام رسیدن بهار سال جاری نشانه‌های سیاست تثبیت اقتصادی بانک مرکزی در بازار ارز مشاهده شد. این سیاست‌ها که از مهم‌ترین اهداف بازار‌ساز در سال جاری است، سبب شده تا بازدهی دلار آزاد از روز‌های ابتدایی سال تاکنون تنها حدود 5 درصد ثبت شود. در نتیجه تلاش‌های بانک مرکزی نیز دیگر عامل مهم ثبات نرخ‌ها در بازار است.

دیروز شنبه 18 آذر ماه روند نرخ اکثر شاخص‌های ارزی کم‌نوسان بود. هر برگ دلار آزاد که در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته در رقم 50 هزار و 250 تومان معامله می‌شد در عصر روز گذشته تنها 50 تومان افت قیمت را تجربه کرد و به رقم 50 هزار و 200 تومان رسید. این در حالی است که یورو و پوند دیروز هیچ‌گونه نوسانی از خود به جا نگذاشته و در نرخ‌های روز پنج‌شنبه یعنی 54 هزار و 450 تومان برای یورو و 63 هزار و 500 تومان معامله شدند. اما برخلاف روند با ثبات بازار ارز، نرخ سکه طلا در بازار شنبه 100 هزار تومان افت کرد و به رقم 29 میلیون و 250 هزار تومان رسید. نیم و ربع سکه نیز به ترتیب 100 هزار تومان و 50 هزار تومان کاهش یافتند و به ارقام 15 میلیون و 350 هزار تومان و 10 میلیون و 350 هزار تومان رسیدند.