Untitled-1 copy

نرخ دلار آزاد که در بازار روز نخست پس از تعطیلات با رشد چشمگیر خود به حوالی کانال 63 هزار تومانی رسیده بود، در بازار روز گذشته نوسان قابل توجهی از خود به نمایش نگذاشت. کاتالیزور شروع نوسانات افزایشی در بازار انتشار اخبار هدف قرار گرفتن کنسولگری ایران در شهر دمشق سوریه بود. برخی فعالان بازار معتقد بودند که این اتفاق می‌تواند زمینه‌ساز تشدید درگیری‌ها در منطقه شود. اما به‌نظر می‌ر‌سد عدم پاسخگویی هیجانی به این امر توانسته سطح ریسک‌های موجود در بازار را کاهش دهد. اما برخلاف نرخ دلار، قیمت دیگر ارز‌های شاخص بازار تهران در روز گذشته افزایشی بود. یورو و پوند با رشد قیمت‌های 600 و 500 تومانی خود نسبت به نرخ‌های پیشین در ارقام 68 هزار و 350 تومان و 79 هزار و 700 تومان معامله شدند. دلار نیز با رشد قیمت اندک 50 تومانی نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در رقم 63 هزار تومان معامله شد.

تداوم برنامه کنترل بازار در سال جدید

در سالی که گذشت بانک مرکزی تا حدودی توانست در برابر نوسانات شدید نرخ ارز مقاومت کند، به‌صورتی که تا روز‌های پایانی سال نرخ رشد دلار آزاد به 30 درصد نرسید. سیگنال‌های منتشر شده از سوی مقامات اقتصادی گویای آن است که در سال پیش‌رو نیز برنامه بانک مرکزی کنترل نوسانات ارزی است. روز گذشته وزیر اقتصاد در نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت گفت: «سال ۱۴۰۲ در شرایطی به پایان رسید که بانک مرکزی توانست میزان ارز بیشتری را نسبت به سال ۱۴۰۱ تجهیز کند و با وجود فشارهایی که وجود داشت و کاهش قیمت کالاهای صادراتی پتروشیمی، میزان ارز پرداختی در سال ۱۴۰۲ بیشتر بود. در سال ۱۴۰۳ از منظر کنترل تقاضای ارز، در ثبت سفارش برای وزارت صنعت، جهادکشاورزی و بهداشت حدگذاری خواهد شد و تقاضای سفته‌بازی از مسیر تقویت حکمرانی ریال پیگیری می‌شود و مشوق‌هایی برای ایجاد انگیزه بیشتر صادرکنندگان برای انتقال ارز از دیگر برنامه‌های بانک مرکزی در این حوزه است.» بر اساس سخنان این مقام مسوول می‌توان دریافت که اصلی‌ترین ریسک‌های بازار در سال پیش‌رو ریسک‌های سیاسی است، چرا که بازارساز تصمیم دارد به تزریق‌های خود در بازار ارز ادامه دهد.

بلندپروازی سکه؟

سکه طلا در حال جبران عقب‌افتادگی خود در بازار عید نوروز است. بررسی روند نرخ این شاخص طلایی در معاملات روز‌های نیمه‌تعطیل سال جدید نشان می‌دهد که سکه در بازار نوروز شرایط ایست قیمتی را تجربه کرده بود. اما با شروع بازار در روز‌های کاری جدید نرخ این کالای سرمایه‌ای در حال پیشروی است. روز گذشته هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید با یک میلیون و 800 هزار تومان رشد در رقم 43 میلیون و 300 هزار تومان به فروش رسید. دلیل این رفتار سکه طلا نیز در رشد نرخ شاخص‌های وابسته آن است. ارزش ذاتی سکه از حاصل‌ضرب بهای دلار آزاد در نرخ جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه تشکیل می‌شود، در روز‌های اخیر نیز طلای جهانی در حال رکوردشکنی بوده و دلار آزاد نیز فعالیتی افزایشی از خود به جا‌ گذاشته است.