8 copy

9 copy

 از موضوعات مهمی که در روزهای اخیر ذهن اقتصاددانان را به خود مشغول کرده باید آینده سیاست‌های کلان آمریکا، مسیر‌های فرار از رکود اقتصادی و همچنین اثر آنها بر بازارها اشاره کرد. در همین راستا صاحب‌نظران حوزه مالی بر اساس پیش‌بینی آنها از اقتصاد آمریکا به چند گروه تقسیم شدند.

اختلاف‌نظر اقتصاددانان ادامه دارد

شواهد گویای آن است که بحث مهم اقتصاددانان در دوران پساکرونا را آماده‌سازی اقتصاد آمریکا برای به کارگیری روش‌های موثر در ثبت تورم 2 درصدی شامل می‌شد. این بستر‌سازی مستلزم رشد اقتصادی بالاتر، روند مطلوب شاخص مدیران خرید، نزول نرخ بیکاری و در نتیجه به‌کارگیری سیاست‌های پولی در زمان مناسب است. همه آنها بر این اهداف تا اواخر سال 2023 اتفاق‌نظر داشتند، اما پیش از شروع سال 2024 فاصله بسیاری میان عقیده آنها به وجود آمد. برخی بر این باورند که گرچه تورم در سطح 3 درصدی پایدار باقی مانده، اما جرمی پاول در تا پایان سال حداقل یک مرتبه نرخ بهره را کاهش خواهد داد. گفتنی است که معامله‌گران وال‌استریت نیز این موضوع را تایید کرده و اظهار کردند که با وجود کاهش انتظارات جهت تغییر سیاست‌های پولی از سوی فدرال رزرو، همچنان نیاز به کاهش نرخ بهره تا پایان سال جاری احساس می‌شود و سیاستگذاران برای بهبود رشد اقتصادی و جلوگیری از به دام افتادن در تور رکود باید نرخ بهره سیاستی را یک تا دو بار در سال به میزان 0.25 واحد درصد افزایش دهند. این گروه با استناد به سخنان پاول در نشست قبلی مبنی بر اینکه سیاست‌های انقباضی در اوج خود قرار دارد و قدم بعدی سیاستگذاران، کاهش نرخ بهره خواهد بود، به آغاز سیاست‌های انبساطی امیدوارند. بی‌شک، در مقابل افرادی که از تغییر سیاست‌ها پیش از ثبت تورم 2 درصدی حمایت می‌کنند، مخالفانی نیز وجود دارد که آغاز این سیاست‌ها را به سال بعدی موکول کردند. به گفته آنها پاول نه تنها سیاست‌های پولی را در سال 2024 تغییر نمی‌دهد، بلکه در صورت لزوم نرخ بهره را افزایش خواهد داد. همچنین آنها معتقدند در صورتی که تورم همچنان بالا بماند، پاول از اتخاذ هرگونه سیاست جدید خودداری خواهد کرد. در خصوص این بحث میشل بومن یکی از مقامات فدرال رزرو پس از آخرین نشست این نهاد تاکید کرد این خطر وجود دارد که این کمیته در نشست بعدی خود سیاست‌های انقباضی را تشدید کند. در این بحبوحه بازارها نیز واکنش‌های متفاوتی نسبت به این موضوع نشان دادند.

شاخص ارزی مثبت شد

دلار جهانی روند روز گذشته را در محدوده مثبت آغاز و بار دیگر به بالای کانال 106 واحدی صعود کرد. دلیل این امر چه بود؟ این شاخص با امید به پافشاری پاول بر نرخ بهره در سطوح سابق 5.25 تا 5.5 درصدی یا اتخاذ دوباره این سیاست‌ها، شیب مثبت به خود گرفت و در ساعت 15 و 30 به وقت تهران رقمی معادل 106.30 واحد را به ثبت رساند. البته این رقم در اوایل روز گذشته 104.48 واحد گزارش شده بود که بالاترین سطح در 6 ماه اخیر به شمار می‌رود. ‌سازو‌کار بازارها نشان می‌دهد که با یکه‌تازی شاخص ارزی در بازارها، دارایی‌های محبوب سرمایه‌گذاران با ریزش قیمتی مواجه شده و شیب کاهشی می‌گیرند. برای درک بهتر این موضوع باید به روند معاملاتی طلا و رمزارزها در روز گذشته نگاهی انداخت.

بیت‌کوین در کف دو ماهه

رمز‌دارایی برتر بازار کریپتو روند معاملاتی روز گذشته را در محدوده قرمز آغاز کرد و به زیر کانال 60 هزار دلاری سقوط کرد که پایین‌ترین سطح در دو ماه اخیر به شمار می‌رود. از عوامل اثرگذار بر روند قیمتی این دارایی باید به واکنش مثبت شاخص ارزی و واکنش سرمایه‌گذاران به عملکرد احتمالی پاول اشاره کرد. سرمایه‌گذاران با افزایش احتمالات در خصوص افزایش نرخ بهره در نشست بانک مرکزی، دارایی‌های خود را از این بازار خارج و نقش مهمی در سقوط قیمت بیت‌کوین به کانال 57 هزار دلاری در روز گذشته ایفا کردند. هرچند این دارایی عصر دیروز با قیمت 58 هزار دلار معامله  می‌شد، زیرا با وجود نوسانات بسیار در قیمت بیت‌کوین، چشم‌انداز بلندمدت آن همچنان صعودی خواهد بود و خدشه‌ای به آن وارد نشده است. این روند نزولی برای ساعاتی به بازار طلا نیز سرایت کرد و موجب شد فلز درخشان به زیر 2300 دلار نزول کند.هرچند تا ساعت 19به وقت تهران دوباره بالاتر از این مرز معامله می‌شد.

پایان حمایت طلا؟

در ادامه ریزش‌های بازار باید به روند قیمتی طلای جهانی نیز نگاهی انداخت. این فلز درخشان روز گذشته در پی ابهامات سیاستی آمریکا به زیر 2300 دلار تنزل یافت و به پایین‌ترین سطح خود در 25 روز اخیر رسید. با کاهش تنش‌های ژئوپلیتیک، طلا به نوسان شاخص دلار واکنش نشان می‌دهد. پیش از این، با تشدید درگیری‌ها و هجوم سرمایه‌گذاران به این بازار، طلا مقاومت خود را در سطوح سابق حفظ کرده و واکنش سردی به نوسان شاخص دلار نشان می‌داد، اما با آتش‌بس فعلی، فلز زرد نیز مانند هفته‌های اخیر مورد حمایت سرمایه‌گذاران واقع نشد.