گروه بازرگانی: روز دوشنبه هفته جاری بود که‌ رویترز اعلام کرد «سازمان هواپیمایی کشوری عربستان ‌مدعی شده است این کشور مجوزهای اعطا شده به شرکت ماهان‌ایر ایران برای پرواز از طریق حریم هوایی این کشور یا فرود در فرودگاه‌های این کشور را به دلیل نقض مقررات ایمنی این کشور از سوی ماهان‌ایر به حالت تعلیق درآورده است.» در ادامه خبر رویترز آمده بود: «منابع هوانوردی در ماه ژانویه گفته بودند که حدود 150 پرواز مستقیم بین ایران و عربستان که هزاران زائر را هر ماه بین دو کشور جابه‌جا می‌کردند، پس از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور، لغو شده‌اند.»

سازمان هوانوردی کشوری عربستان در بیانیه خود مدعی شده است که چند مورد نقض مرتبط به ایمنی خطوط هوایی توسط پروازهای تحت مدیریت ماهان‌ایر در عربستان اتفاق افتاده و موجب تعلیق مجوزهای اعطا شده به این شرکت شده است. این موضوع در شرایطی عنوان شده است که پس از اختلافات دیپلماتیک به وجود آمده میان ایران و عربستان از چند ماه قبل کلیه پروازهای مستقیم ایرلاین‌های دو کشور متوقف شده و هنوز تصمیم خاصی درباره‌ مناسک حج سال جاری نیز گرفته نشده است. ادعای عربستان مبنی بر به تعلیق در آوردن مجوز پروازهای ایران، روز گذشته با واکنش‌های مختلفی از سوی مسوولان هواپیمایی در کشور همراه بود. در این راستا مدیر روابط‌عمومی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: مشخص نیست ادعای عربستان برای ممانعت از عبور پروازهای ایرانی از آسمان این کشور یا ورود آنها به فرودگاه این کشور به چه دلیل و نیت مطرح شده است، چون ایرلاین‌های ایرانی اخیرا هیچ تقاضایی برای عبور از آسمان عربستان نداشته‌اند. آنچه مشخص است، ماهان‌ایر هیچ تقاضایی برای پرواز به عربستان و عبور از آسمان این کشور نداشته است.

رضا جعفرزاده در پاسخ به این سوال که آیا ایرلاین‌‌های دیگر ایران تقاضایی برای عبور از آسمان عربستان داشته‌اند؟ گفت: ‌نه تنها ماهان که بقیه شرکت‌های هواپیمایی ایران هم اخیرا تقاضایی برای عبور از آسمان عربستان و پرواز به این کشور نداشته‌‌اند. مدیر روابط‌عمومی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: منطقی نیست که وقتی ایرلاین‌های ما تقاضایی برای عبور از آسمان عربستان ندارند، سازمان هواپیمایی این کشور ادعای وجود نقص در سیستم‌های پروازی ایرلاین‌های ما داشته باشد. همچنین مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» درخصوص این ادعای عربستان اظهار کرد: پس از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و عربستان سعودی از چند ماه قبل تمام روابط ایرلاین‌های ایرانی با این کشور قطع شده و در این زمینه در حال حاضر برنامه‌ای نیز وجود ندارد. برای انجام پروازهای حج نیز سازمان حج و زیارت و مسوولان عالی‌رتبه کشور برنامه‌ها را اعلام خواهند کرد. وی افزود: عربستان چیزی را ممنوع کرده که وجود خارجی ندارد! وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های هواپیمایی ایرانی از حریم هوایی عربستان برای عبور استفاده می‌کنند؟ نیز تاکید کرد: عربستان به‌عنوان مسیر اتصال به بعضی از کشورهای آفریقایی به حساب می‌آید که با توجه به آنکه ایرلاین‌های ایرانی در حال حاضر برنامه خاصی برای سفر به این کشور‌ها ندارند، استفاده از حریم هوایی این کشور نیز در دستور کار نیست. از این‌رو به نظر می‌رسد خبر مربوط به ممنوعیت عبور هواپیما‌های یک ایرلاین از آسمان عربستان صرفا جوسازی بوده و با واقعیت سازگاری ندارد. ابراهیم مرادی، مدیرکل مراقبت پرواز شرکت‌ فرودگاه‌ها نیز با یادآوری اینکه عربستان فقط در مسیر مقاصد کشورهای آفریقایی قرار دارد که ایرلاین‌های ایران پرواز مستقیم و برنامه‌ای به این کشورها ندارند، افزود: برای پروازهای خاص به مقصد آفریقا مانند سفر مقامات سیاسی کشور از مسیر جایگزین استفاده می‌شود.