علیرضا مقدسی گفت: دو عامل باعث موفقیت در عملکرد این دستگاه‌ها در حوزه تجارت خارجی کشور می‌شود؛ نخست اینکه هر دستگاهی وظایف و رسالتش را با انجام اقدام موثر در این حوزه به درستی انجام بدهد و دوم اینکه یک تعامل و هماهنگی میان این دستگاه‌ها برقرار شود و اگر این دو نکته را در نظر بگیریم منجر به هم‌افزایی می‌شود.

رئیس‌کل گمرک ایران رسالت گمرک را تسهیل در تجارت به‌ویژه برای تولیدکننده‌ها، صادرکنندگان و تامین‌کنندگان کالاهای اساسی عنوان‌کرد و تاکید کرد: بهبود و اصلاح فرآیندها در راستای سرعت و دقت بیشتر رخ بدهد.

وی در ادامه با اشاره به قدمت تاریخی گمرکات استان و توانمندی‌های بالای موجود با اشاره به راه‌اندازی پنجره واحد تجارت فیزیکی در سنوات گذشته در تبریز و تبدیل آن به پنجره واحد تجارت الکترونیک، گفت: آذربایجان‌شرقی به دلیل ظرفیت بالای اقتصادی قابلیت افزایش توان صادرات را دارد. رئیس‌کل گمرک ایران با بیان آمار تراز تجارت خارجی آذربایجان‌شرقی افزود: این آمار، نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته ۲۸‌درصد افزایش یافته است. مقدسی اظهار کرد: در یک‌ماه گذشته ۵۴‌هزار تن ترانزیت خارجی از این استان انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته ۳۵‌درصد افزایش دارد. رئیس‌کل گمرک ایران با بیان اینکه سال‌گذشته یک‌میلیون و ۵۰‌هزار تن کالای رسوبی مشمول مقررات متروکه در گمرکات کشور از سنوات گذشته وجود داشت که بیشتر ناشی از تعدد تغییر مقررات و دستورالعمل‌ها است، گفت: با تلاش شبانه‌روزی همکاران ۹۵۳‌هزار تن از این مقدار عملیات ارزیابی انجام و به سازمان جمع‌آوری و اموال‌تملیکی برای طی مراحل قانونی بعدی تحویل داده شد.

مقدسی تسهیل در تجارت خارجی به‌ویژه رفع موانع تولیدکنندگان و صادرکنندگان و تامین کالای اساسی را اولویت اساسی گمرک اعلام و اظهار کرد: هم‌اکنون در بنادر کشور، کالاهای اساسی با روند مطلوب در حال ترخیص است.

وی تراز تجاری کشور را در سال‌جاری مثبت ارزیابی کرد و گفت: در یک‌ماه گذشته میزان کالاهای صادراتی از گمرکات کشور ۵‌میلیارد دلار و واردات نیز ۴‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون دلار بود.  مقدسی موجودی کنونی کالاهای اساسی در بنادر کشور را سه‌میلیون تن اعلام کرد و افزود: در بندر امام خمینی‌(ره) هر ۱۵ثانیه یک کامیون کالای اساسی ترخیص می‌شود.