یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان‌رضوی در این مراسم اظهار کرد: شاخص‌های خوب اقتصادی استان در سال‌۱۴۰۱ نتیجه تلاش‌های مشترک بخش‌خصوصی و بخش حاکمیتی بود. در مجموع، شاخص‌های قابل‌قبولی هم از نظر سرمایه‌گذاری خارجی و هم سرمایه‌گذاری داخلی، فضای کسب‌وکار و اشتغال و... در سال‌گذشته در سطح استان رقم خورده است. نظری از رسیدن به دیدگاهی مشترک و درک متقابل بین بخش‌خصوصی و دولتی استان در سال‌گذشته سخن گفت و تاکید کرد: حضور نیروهای جدید و تازه‌نفس در تشکل‌های مردمی از جمله اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن، فرصتی جدید برای دستیابی به اهداف اقتصادی در استان است. توقع ما از تشکل‌های بخش‌خصوصی و اتاق بازرگانی این است که خود را اساس کار قرار دهند و ایده‌های خود را در ابعاد مختلف نرم افزای و سخت‌افزاری در حوزه اجرا و عملیات ارائه دهند و نقش‌آفرینی کنند. فیروز ابراهیمی، رئیس خانه صنعت و معدن خراسان‌رضوی نیز در این مراسم با انتقاد از طرح جداسازی بخش بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی و تنظیم‌بازار، خاطرنشان کرد: متاسفانه علم اقتصاد را کنار می‌زنیم و با روکش‌‌‌‌‌‌‌‌های زیبا طرح تشکیل وزارت بازرگانی و تنظیم‌بازار را به مجلس می‌‌‌‌‌‌‌‌بریم. وزارتخانه‌‌‌‌‌‌‌‌ای که در عمل به وزارتخانه واردات تبدیل خواهد شد. طی ۶۰ سال‌گذشته تنها در ۶سال‌گذشته که وزارت بازرگانی با وزارت صنعت و معدن ادغام شده‌است تراز تجاری ما مثبت بود، اما در ۵۴سال‌قبل از آن این‌گونه نبوده‌است، بنابراین از نمایندگان می‌خواهیم با ایجاد این وزارتخانه مخالفت کنند.

تبعات برخی تصمیمات داخلی بر فعالیت معدن‌کاران

غلامرضا نازپرور، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی نیز در بخشی از این مراسم گفت: مساله ما فقط تحریم‌های خارجی نیست بلکه مساله بزرگ‌‌‌‌‌‌‌‌تر، تصمیم‌گیری‌های داخلی است که چوب لای چرخ اقتصاد می‌گذارند که از آن جمله می‌توان به منع واردات تجهیزات مدرن بخش معدن اشاره کرد. ادامه کار با ماشین‌آلاتی که عمر مفید آن ۲۵ تا ۳۰ سال‌است ممکن نیست. رئیس خانه معدن استان همچنین به دیگر موانعی که پیش‌پای بخش معدن وجود دارد اشاره کرد و افزود: ممنوعیت واردات سنگ و گوهرسنگ به ایران و بخشنامه‌‌‌‌‌‌‌‌های صادرات مواد معدنی که فقط دو ماه اعتبار دارد و افزایش دو برابری حقوق دولتی معدن کاران از دیگر موانع پیش‌روی بخش معدن است.

واگذاری زمین به مستاجران شهرک‌های صنعتی اطراف مشهد در شهرک شماره ۵

واگذاری ۳۶ هکتار زمین در شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد به شرکت الکترواستیل از جمله برنامه‌های جانبی این مراسم بود. «جعفر فرشچی»، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان‌رضوی گفت: کاری که بیش از ۱۰ سال ‌در استان در اجرای آن وقفه ایجادشده بود، تملک زمین برای واحدهای صنعتی در استان بود چراکه برای واحدهای صنعتی زمین نداشتیم که با حمایت مسوولان استان مشکل ۱۰‌ساله حل شد و از شهرک صنعتی رضوی بهره‌‌‌‌‌‌‌‌برداری شد.  وی با بیان اینکه با راه‌اندازی این شهرک امیدواریم صنعتگران استان دیگر مشکل کمبود زمین نداشته باشند، ادامه داد: واگذاری زمین در شهرک صنعتی رضوی به واحدهای صنعتی از ۲۴تیر آغاز خواهد شد، اما امشب اولین واحد به‌کارخانه الکترواستیل واگذار شد. همچنین به کلیه مستاجران در شهرک‌های صنعتی اطراف مشهد، زمین کارگاهی بدون مزایده واگذار می‌شود. همچنین «مجید محمدزاده»، مدیرعامل شرکت الکترواستیل، با اشاره به حادثه آتش‌‌‌‌‌‌‌‌سوزی این کارخانه و فعالیت مجدد آن اظهار کرد: ما دو استراتژی برای ادامه فعالیت الکترواستیل داریم؛ نخست، برگشتن به‌کار در سریع‌ترین زمان ممکن و فراخوان تمام افراد کارخانه برای ادامه کار است و دوم، تامین خلأ پیش‌آمده در تولید یخچال در کشور است چراکه شرکت الکترواستیل ۲۵‌درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده‌است.  محمدزاده تصریح کرد: همچنین در بلندمدت در شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد واحد جدیدی ایجاد خواهیم کرد.