رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: در صورتی که ارز مبادله‌ای برای واردات بدهند، موز در عمده‌فروشی‌ها به قیمت ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ تومان و در بازار هم بیش از ۲۹۰۰ تومان نخواهد بود.

رضا نورانی دلیل گرانی موز در بازار را استفاده از ارز آزاد برای واردات عنوان کرد و به خبرگزاری فارس گفت: موز یک محصول فسادپذیر است و واردکنندگان نمی‌توانند منتظر تخصیص ارز مبادله‌ای باشند. رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی افزود: قیمت موز در عمده فروشی‌ها ۲۸۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان است، اما قیمت بازار بستگی به قیمتی دارد که آنها اعلام می‌کنند. او با بیان اینکه اختصاص ارز دولتی یا مبادله‌ای می‌تواند قیمت موز را پایین آورد، ادامه داد: زمانی که ارز ۱۲۰۰ تومان بود، واردکننده موز را ۱۳۰۰ تومان توزیع می‌کرد، اما الان موز با ارز آزاد وارد کشور می‌شود.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: الان قیمت موز برای واردکننده بعد از واردات و رنگ‌آوری «یک دلار به اضافه ۱۰ سنت» تمام می‌شود.

نورانی در عین حال تصریح کرد: اتحادیه ملی محصولات کشاورزی آمادگی دارد که اگر دولت ارز مبادله‌ای اختصاص دهد، موز را در عمده‌فروشی‌ها به قیمت ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ تومان عرضه کند که برای مصرف ‌کننده هم حدود ۲۹۰۰ تومان خواهد بود. او در پاسخ به این پرسش که چرا به رغم قرار گرفتن موز در گروه کالایی تخصیص ارز، این محصول ارز مبادله‌ای نمی‌گیرد، گفت: حتی در صورت اختصاص ارز مبادله‌ای، انتظار چند روزه برای دریافت باعث از بین رفتن محصول فسادپذیری مانند موز می‌شود.

نورانی افزود: واردکننده باید محصولی که روی کشتی است را تسویه کند تا محموله جدید را بتواند تحویل بگیرد.

بر اساس این گزارش، موز در گروه کالایی اولویت ۹ تخصیص ارز قرار دارد که طبق مقررات باید ارز مبادله‌ای تخصیص یابد.طی هفته گذشته قیمت موز در بازار به کیلویی ۴۰۰۰ تومان رسیده است.

قیمت موز در تعطیلات؛ ۴۵۰۰تومان

از سوی دیگر، رییس اتحادیه سراسری فروشندگان میوه و تره بار استان تهران نیز با بیان اینکه قیمت هرکیلوگرم موز امروز در میدان مرکزی میوه و تره بار حدود ۳۴۰۰ تومان است، گفت: با احتساب سود ۳۵ درصدی قیمت هرکیلوگرم از این میوه در میوه فروشی‌های سطح شهر به بیش از ۴۵۰۰ تومان می رسد.

حسین مهاجران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در خصوص قیمت کنونی موز در بازار اظهار کرد: درحال حاضر هرکیلوگرم موز در میدان مرکزی میوه و تره بار با قیمت ۳۴۰۰ تومان عرضه می‌شود. او درعین حال تصریح کرد: البته با احتساب سود ۳۵ درصدی قیمت هرکیلوگرم از این میوه در میوه فروشی‌های سطح شهر به بیش از ۴۵۰۰ تومان می‌رسد.

به گفته رییس اتحادیه سراسری فروشندگان میوه و تره بار استان تهران، افزایش نرخ دلار و عدم تخصیص ارز مبادلاتی از جمله مهم‌ترین عوامل گرانی موز در بازار به شمار می‌روند. او افزود: در حال حاضر به دلیل تعطیلات دو روزه پایتخت تقاضا برای خرید انواع میوه و به ویژه موز در میدان مرکزی میوه و تره بار کاهش یافته است.