به گزارش وزارت جهادکشاورزی، «محسن آشتیانی» در یک برنامه افزود: سازمان امور اراضی کشور وظایف حاکمیتی مهمی برعهده دارد که می‌توان به حفظ کاربری اراضی کشاورزی، رفع تداخلات و صدور اسناد اراضی کشاورزی، واگذاری اراضی ملی و دولتی برای طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی اشاره کرد.

مدیرکل دفتر حفظ کاربری اراضی سازمان امور اراضی کشور اظهارکرد: حدود ۱۸‌میلیون و ۵۰۰‌هزار هکتار زمین کشاورزی در کشور وجود دارد که از این میزان حدود یک‌میلیون هکتار زمین‌درجه یک و حدود چهار‌میلیون هکتار زمین‌درجه دو است و این اراضی تامین‌کننده امنیت غذایی کشور است. وی تصریح کرد: دست‌‌‌‌‌اندازی‌‌‌‌‌هایی به این اراضی می‌شود، برای همین هم سازمان امور اراضی کشور با تمام توان در‌برابر افراد متخلف می‌‌‌‌‌ایستد و با آنها برخورد قانونی می‌کند. آشتیانی اضافه کرد: هر هکتار زمین کشاورزی غذای ۲۰ نفر را تامین می‌کند، برای همین، حفظ اراضی کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی گفت: امروزه زمین به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده‌است و متاسفانه ساخت ‌‌‌‌‌و ساز در اراضی کشاورزی موجب ایجاد ارزش‌افزوده در این اراضی می‌شود و همین موضوع باعث شده‌است تا برخی افراد تمایل به‌فروش اراضی خود داشته باشند، البته معتقدیم که کشاورزان واقعی تمایلی به تغییر کاربری و فروش اراضی خود ندارند.

مدیرکل دفتر حفظ کاربری اراضی سازمان امور اراضی کشور گفت: تغییر کاربری در اراضی خرد اتفاق می‌افتد و در این اراضی هزینه تولید زیاد است و محصولات هم کیفیت کمتری دارند، بنابراین نباید اجازه داد اراضی کشاورزی خرد شوند.

وی تصریح کرد: مجوز احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی، گلخانه، دامداری و مرغداری در اراضی باکیفیت پایین برای متقاضیان صادر می‌شود و در قانون مشوق‌‌‌‌‌هایی هم برای آن درنظر گرفته‌شده‌است، متقاضیان باید درخواست خود را در سامانه‌‌‌‌‌ پنجره واحد مدیریت زمین ثبت کنند و استعلام‌‌‌‌‌ها و مجوزهای لازم را دریافت کنند.

آشتیانی افزود: در حال‌حاضر با برون‌‌‌‌‌سپاری این نظارت‌ها به بخش‌خصوصی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و پایش هوشمند اراضی کشاورزی سعی داریم تا اراضی کشاورزی را حفظ کنیم. وی گفت: این سازمان به تنهایی قادر به حفظ اراضی کشاورزی نیست و باید عزم جدی در بین همه دستگاه‌های متولی ایجاد شود تا بتوانیم اراضی کشاورزی را به‌خوبی حفظ کنیم.

آشتیانی اظهار کرد: مردم می‌توانند تغییر کاربری اراضی کشاورزی را به سامانه ۱۳۱ اطلاع دهند تا همکاران ما آن را پیگیری کنند و با ساخت‌‌‌‌‌وسازهای غیرمجاز برخورد کنند.