در نشست برخی مسوولان شیلات، فرش و وزارت خارجه با رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران برگزاری هر چه بهتر روز شیلات ایران در اسپانیا به بررسی و همفکری گذاشته شد.دکتر مهدی غضنفری، در این نشست، روز شیلات ایران در اسپانیا را یک پروژه ملی خواند و خواستار مشارکت همه موسسات ذی‌ربط برای برگزاری هر چه بهتر آن شد. وی با اشاره به این که تصمیم به برگزاری روز شیلات ایران در اسپانیا در پی سفر اخیر و توافق با مسوولان اسپانیایی گرفته شده است، افزود: حضور کمرنگ با تبلیغات اندک معرف قابلیت‌ها و توانمندی‌های کشورمان نیست.به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران روز شیلات ایران در اسپانیا به صورت ایجاد نمایشگاهی از محصولات شیلات ایران در بازار مارکو مادرید برپا می‌شود. همچنین فرش و صنایع دستی کشورمان هم به طور همزمان و در مکانی متفاوت به نمایش گذاشته می‌شود.مجوز برگزاری نمایشگاه شیلات و فرش صادر شده و یارانه شرکت در نمایشگاه بین‌المللی هم توسط سازمان توسعه تجارت پرداخت خواهد شد.

درآمد ۵میلیارد دلاری

رییس هیات‌مدیره صندوق توسعه صادرات آبزیان نیز در این نشست گفت: سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار تن شیلات در ایران تولید می‌شود که عمده‌ترین بازار هدف این محصول اروپا است و دروازه ورود به این بازار کشور اسپانیا است.

ارسلان قاسمی با اشاره به اینکه روزانه ۱۸هزار خریدار عمده و ۴۰۰ شرکت عمده‌فروشی به بازار مارکو مادرید مراجعه می‌کنند، افزود: در این بازار فرآورده‌های گوشتی و میوه و تره‌بار ارائه می‌شود و دومین بازار جهان و اولین بازار اروپا در عرضه محصولات شیلات است. وی تصریح کرد: ایران می‌تواند با گسترش صنعت صادرات میگو به درآمد ارزی ۵میلیارد دلاری در سال برسد.رییس شرکت سهامی فرش ایران نیز در این نشست گفت: عملا فرش ایران در بازار اسپانیا ناشناخته است، اما با وجود اشتراکات فرهنگی بازار این کشور قابلیت فراوانی برای عرضه فرش ایران دارد.سیدجلال‌الدین بصام با اشاره به اینکه طرح سلیقه‌یابی در بازار اسپانیا انجام شده است که در نتیجه آن ۲۰طرح و نقشه فرش مخصوص این بازار را به دست آورده‌ایم، گفت: هم‌اکنون ۲میلیون و پانصدهزار دلار فرش را سالانه به اسپانیا صادر می‌کنیم و در صورت حضور قوی ایران در نمایشگاه‌های فرش اسپانیا، در مدت ۲ تا ۳ سال می‌توانیم بیش از ۲۵میلیون دلار فرش به این کشور صادر کنیم.