لامی، سرگردان دور دوحه

گروه بازرگانی - اگرچه مذاکرات دور دوحه همچنان بلاتکلیف و معلق است، اما پاسکال لامی مدیرکل سازمان تجارت جهانی امیدوارانه به دنبال گشودن گره‌های پیچیده این مذاکرات است. پس از آنکه آخرین نشست رسمی وزرای بازرگانی ۴۰عضو ذی‌نفوذ WTO بدون دستیابی به نتایج موردنظر پایان یافت، لامی روانه هند شده تا آن طور که خودش می‌گوید به صورت رودررو با مساله‌سازان آزادسازی تجاری گفت‌وگو و رایزنی کند. کمال نات، وزیر بازرگانی و صنعت هند در دیدار با لامی گفته است: « اگر بنیان‌های مذاکرات دور دوحه تغییر کند، به سمت همگرایی تجارت جهانی حرکت می‌کنیم.» به گفته کمال نات در این مذاکرات باید منافع قوی‌ترین کشورها در کنار ضعیف‌ترین کشورها مدنظر قرار گیرد.

لامی همچنین با مان موهان سینگ، نخست‌وزیر هند دیدار کرد. سینگ در این دیدار از لامی خواست که در فرآیند مذاکرات دور دوحه، امنیت کشاورزی در کشورهای در حال توسعه لحاظ شود.

لامی نیز گفت: اگر مذاکرات دور دوحه به نتیجه برسد سالانه نزدیک به ۱۵۰میلیارد دلار از عوارض گمرکی در سراسر جهان کاسته می‌شود که (دو سوم) این میزان مربوط به کشورهای ثروتمند خواهد بود.

لامی هفته آینده به آمریکا می‌رود تا با مقامات تجاری دولت بوش دیدار و گفت‌و‌گو کند. او در پی آن است که تا دولت بوش بر سر کار است، پرونده دور دوحه بسته شود در غیر این صورت معلوم نیست دولت آینده ایالات‌متحده چه راهبردی در پیش خواهد گرفت.