کاهش 46 درصدی صادرات میعانات گازی

گندم؛ مهم‌ترین کالای وارداتی!

گروه بازرگانی- از آمار رسمی چنین بر می‌آید که تجارت خارجی کشور در نخستین‌ماه سال جاری چنان که پیش‌بینی می‌شد، از بحران مالی جهانی تایید پذیرفته است. کاهش ۹۳ /۴۶درصدی صادرات میعانات گازی به معنای از دست دادن بازارها و مشتری‌های همیشگی است که عمدتا اروپایی هستند.

براساس گزارش گمرک ایران، صادرات غیرنفتی کشورمان در فروردین‌ماه سال‌جاری بدون احتساب صادرات میعانات گازی به یک میلیارد و ۵۲میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱/۲درصد رشد داشته است. در این مدت ۲میلیون و ۹۴۱هزار و ۴۵۹تن انواع کالا بدون احتساب میعانات گازی صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۹۰/۱۸درصد رشد داشت. صادرات غیرنفتی کشورمان در این مدت با احتساب میعانات گازی یک میلیارد و ۳۴۸میلیون و ۴۹۹هزار دلار بود که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹۷/۱۴درصد کاهش داشته است.بنابراین گزارش، این میزان کاهش به دلیل کاهش ۹۳ /۴۶درصدی صادرات میعانات گازی در فروردین‌ سال‌جاری صورت گرفته است، به طوری که در فروردین‌ماه سال گذشته ۵۵۸میلیون و ۶۵۰هزار دلار انواع میعانات گازی صادر شد، در حالی که صادرات میعانات گازی در فروردین‌ماه سال‌جاری ۲۹۶میلیون و ۴۹۹هزار دلار بوده است.

افزایش وزن واردات

بنابراین گزارش، در فروردین‌ماه امسال ۲میلیارد و ۷۰۹میلیون و ۴۴۱هزار دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با سال قبل از آن ۱۶/۸درصد کاهش داشته است. وزن کالاهای وارداتی در این مدت ۳میلیون و ۱۲۹هزار و ۶۸۲تن بود که به لحاظ وزن واردات کشورمان در فروردین‌ماه امسال ۰۷/۶۶درصد رشد داشت. واردات کشورمان در فروردین سال گذشته به میزان یک میلیون و ۸۸۴هزار و ۵۴۹تن و به ارزش ۲میلیارد و ۹۵۰میلیون و ۲۴۱هزار دلار بود.

عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی

در این مدت عراق با واردات ۴۸۱هزار و ۳۴۵تن انواع کالا به ارزش ۱۹۷میلیون و ۷۳۰هزار دلار عمده‌ترین خریدار کالاهای ایرانی بود. این کشور ۳۶/۱۶درصد از وزن و ۸۰/۱۸درصد ارزش کل صادرات غیرنفتی کشورمان را در فروردین‌ماه سال‌جاری به خود اختصاص داده است. چین با واردات ۸۹۴هزار و ۴۲۸تن انواع کالا از ایران به ارزش ۱۹۴میلیون و ۲۷هزار دلار در رتبه دوم قرار دارد. سهم چین از کل کالاهای صادراتی ایران در این مدت به لحاظ وزن ۴۱/۳۰درصد و از نظر ارزش ۴۴/۱۸درصد بوده است. همچنین امارات متحده عربی با ۴۸۰هزار و ۶۱۹تن به ارزش ۱۴۶میلیون و ۹۱۸هزاردلار سومین خریدار کالاهای ایرانی بود. سهم این کشور در این مدت از مجموع صادرات غیرنفتی کشورمان به لحاظ وزن ۳۴/۱۶درصد و از نظر ارزش ۹۷/۱۳درصد بود. همچنین هند با واردات ۱۱۲هزار و ۳۲۳تن کالا به ارزش ۶۰میلیون و ۴۵هزار دلار و جمهوری کره با ۱۵۱هزار و ۵۸۷تن به ارزش ۵۱میلیون و ۴۶۰هزار دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند. کشورهای هلند، افغانستان، آذربایجان،‌ ترکیه و بلژیک نیز به ترتیب رتبه‌های بعدی را در میان شرکای صادراتی ایران به خود

اختصاص داده‌اند.

امارات؛ همچنان شریک اصلی

در فروردین ماه سال جاری امارات متحده عربی ۳۹/۲۰درصد از وزن و ۷۰/۲۱درصد از کل ارزش واردات کشورمان را به خود اختصاص داد و به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده به ایران در جایگاه نخست قرار گرفت. در این مدت ایران ۵۸۷میلیون و ۹۵۰هزار دلار انواع کالا از امارات متحده عربی وارد کرد. آلمان با ۲۴/۴درصد سهم وزنی و ۹۴/۹درصد سهم ارزشی در رتبه‌ بعدی و چین نیز با اختصاص ۴۳/۴درصد از سهم وزنی و ۵۰/۷درصد از سهم ارزشی در رتبه سوم قرار گرفت. همچنین سوئیس با ۰۴/۱۶درصد سهم وزنی و ۸۳/۶درصد از سهم ارزشی و انگلستان با ۰۴/۱۱درصد سهم وزنی و ۰۷/۵درصد سهم ارزشی رتبه چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند. جمهوری کره،‌ سنگاپور،‌ ترکیه، ژاپن، ایتالیا و فرانسه نیز به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

از هیدروکربور تا خیار ترشی

فروردین ماه امسال گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی با ۹۱میلیون و ۷۰۰هزار دلار و اختصاص ۷۲/۸درصد از کل ارزش صادرات رتبه اول را در بین اقلام صادراتی به خود اختصاص داد. همچنین پروپان مایع شده با ۵۹میلیون و ۳۰۰هزار دلار و با اختصاص ۶۴/۵درصد از کل ارزش صادرات در رتبه دوم، پلی اتیلن گرید فیلم با ۴۶میلیون و ۹۰۰هزار دلار و ۴۶/۴درصد در رتبه سوم، بوتان مایع شده با ۴۰میلیون و ۹۰۰هزار دلار و ۸۸/۳درصد در رتبه چهارم و پارااکسیلن با ۳۸میلیون و ۷۰۰هزار دلار و با اختصاص ۶۸/۳درصد از کل ارزش صادرات رتبه بعدی را به خود اختصاص داده است.

دیگر اقلام عمده صادراتی نیز شامل سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با اختصاص ۴۳/۳درصد از کل ارزش صادرات غیرنفتی کشورمان، خیار و خیارترشی تازه یا سرد کرده با ۳۷/۳درصد، گرید نساجی با ۷۷/۲درصد، گاز طبیعی مایع شده با ۳۱/۲درصد و متانول با ۲۷/۲درصد بوده است.

واردات گندم و جو شکوفا شد

در فروردین ماه امسال بیشترین ارزش و سهم از واردات کشورمان به سایر گندم سخت اختصاص دارد. در این مدت ۱۳۳میلیون دلار گندم وارد شد که سهم این کالا از کل واردات ۹۱/۴درصد بود. شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج با اختصاص ۹۰/۴درصد از ارزش کل واردات و سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌های به جز بنزین با ۹۱/۲درصد رتبه‌های دوم و سوم را در بین کالاهای وارداتی به خود اختصاص دادند. همچنین سوپر فسفات‌ها با ۷۵/۲درصد، برنج نیمه سفید شده یا کامل سفید شده با ۶۷/۲درصد، کنجاله و سایر آخال‌های جامد از دانه سویا با ۲۳/۲درصد و قند شکر از نیشکر تصفیه نشده با اختصاص ۵۵/۱درصد از کل ارزش واردات به ترتیب دیگر اقلام عمده وارداتی کشورمان در فروردین ماه امسال بوده‌اند.