مافیا هست خبر ندارید

گروه بازرگانی- اصطلاح مافیا، مخاطب را یاد فیلم «پدرخوانده» می‌اندازد؛ فیلمی داستانی- جنایی و برنده جایزه اسکار به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا. این فیلم در واقع آینه تمام نمای قدرت‌های کوچک و بزرگ مافیایی در جهان است که هر یک بسته به حوزه عمل و رفتار مافیایی خود، به گونه‌ای متفاوت ظاهر می‌شوند. پدیده مافیا به صورت امروزین آن، نخستین بار در اواخر قرن هجدهم در منطقه سیسیل ایتالیا مشاهده شد؛ پدیده‌ای سازماندهی شده که در امور جنایی و تجاری نقش‌آفرینی می‌کرد تا جایی که گفته می‌شود در آن زمان صدها گروه مافیایی در ایتالیا مشغول کسب‌وکار بودند و البته دیری نگذشت که دامنه آن به اقصی نقاط جهان از جمله ایران هم کشیده شد.اکنون وقتی می‌شنویم؛ مافیای نفت، مافیای پول، مافیای شکر... ناظر به چه معنایی است؟ در گزارشی که به نقل از «برنا نیوز» می‌خوانید، ماجرای برخی شبکه‌ها و افراد مافیایی از زبان مدیران بازرگانی و صنفی کشور روایت شده است.

رییس بازرسی کل کشور درحالی از نبود مافیا در اقتصاد کشور خبر داده است که بسیاری از مقامات صنفی و بازرگانی بر وجود یک شبکه مافیایی و انحصاری در بازار برخی کالاها تاکید دارند.

داوود رحیمی‌زاده، رییس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا اعلام کرد: در حال حاضر واردات کاغذ و مقوا آزاد است، اما برخی از نهادها به دلیل رانت مالی و اطلاعاتی واردات کاغذ را در انحصار خود دارند.

وی با بیان اینکه به دلیل رانت مالی و اطلاعاتی واردات کاغذ A۴ به صورت انحصاری توسط گروهی خاص صورت می‌گیرد، اظهار داشت: این گروه‌ها به دلیل داشتن تسهیلات مالی بالا کاغذ تحریر A۴ را در حجم بالا و با قیمت پایین خریداری و با سود کلان به فروش می‌رسانند.

وی از اعلام نام این گروه‌ها خودداری اما تصریح کرد: تجار به دلیل نداشتن سرمایه کافی امکان واردات این میزان کاغذ را ندارند.

رحیمی زاده در خصوص مافیای کاغذ اظهار داشت: در حال حاضرتمام تجار می‌توانند اقدام به واردات کاغذ و مقوا به صورت آزاد کنند، اما برخی از گروه‌های نزدیک به قدرت به دلیل امکانات و تسهیلات بالایی که بخش خصوصی از آن بهره‌مند نیست، کاغذ A۴ را از اندونزی، کره و چین به طور انحصاری وارد می‌کنند.

به گفته وی نیاز کشور به کاغذ تحریر یک میلیون و ۵۰۰هزار تن است که عمده آن توسط چند وزارتخانه وارد می‌شود.

مافیا در واردات موز

حسین مهاجران، رییس تعاونی فروشندگان میوه و سبزی نیز با اشاره به انحصار واردات موز توسط چند فرد مشخص به کشور اظهار داشت: بارها طی نامه به وزارت بازرگانی اعلام کردیم که انحصار واردات موز در دست چند فرد مشخص با ۶۰ شرکت نمایندگی است و باید این انحصار شکسته شود.

مهاجران با تاکید بر این که با وجود ثبات قیمت موز در جهان قیمت موز به یکباره به کیلویی ۱۶۰۰ تومان در داخل می‌رسد، تصریح کرد: کنترل قیمت موز در داخل توسط چند وارد‌کننده صورت می‌گیرد. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت موز به کیلویی هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است، افزود: چنانچه میزان تولید موز طی ۵ سال وضعیت فعلی را داشته باشد، ایران می‌تواند از واردات بی‌نیاز شود وبا کشورهایی مثل سومالی رقابت کند.

به گفته وی این در حالی است که واردکنندگان موز به صورت انحصاری هر زمان که بخواهند قیمت را افزایش یا کاهش می‌دهند.

مافیای کنجاله سویا

علی آذروش، رییس اتحادیه مرکزی مرغداران نیز با بیان اینکه واردات کنجاله سویا و ذرت فقط توسط چند تاجر صورت می‌گیرد، گفت: انحصار ایجاد شده در این بخش موجب شده تا کسانی که وارد عرصه واردات این محصول می‌شوند توسط مافیا حذف شوند.

رییس اتحادیه مرغداران با بیان اینکه کشور سالانه به واردات ۲میلیون گنجاله سویا نیازمند است، اظهار داشت: بخشی از این کنجاله به صورت لوبیای سویا توسط کارخانجات روغن‌کشی پس از استحصال وارد بازار می‌شود و مابقی به صورت کنجاله وارد کشور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از این افراد شامل کارخانجات روغن‌کشی می‌شوند، اظهار داشت: به دلیل تبحر این افراد در واردات کنجاله سویا و رانت اطلاعاتی آنها با ورود رقبای جدید، با اقداماتی همچون دمپینگ موجب می‌شوند تا واردکنندگان کوچک نتوانند کنجاله را با قیمت تمام شده هم به فروش برسانند.

آذروش در خصوص واردات ذرت به کشور نیز توضیح داد: هم‌اکنون ۵۰درصد کنجاله با قیمت ۲۰۰ دلار در هر تن از خارج کشور وارد می‌شود وبا توجه به نیاز ۲میلیون تنی کشور به ذرت گردش مالی واردات به ۴۰۰میلیون دلار در سال می‌رسد بنابراین می‌توان به قدرت مالی این مافیا پی برد.

وی معتقد است: تاکنون وارد کنندگان بسیاری برای واردات کنجاله سویا اقدام کرده‌اند، اما به دلیل قدرت مالی این چند واردکننده نتوانسته‌اند در این بازار حضور داشته باشند.

قاچاق طلا و جواهر

محمد کشتی آرای، نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر نیز در خصوص حضور مافیا در واردات طلا و جواهر به کشور می‌گوید: چنانچه مافیایی در واردات طلا وجود دارد ما از آن بی‌اطلاعیم.

وی در پاسخ به این سوال که هم‌اکنون ۸۰درصد طلا و جواهر عرضه شده در ویترین مغازه به صورت قاچاق وارد می‌شود، ادامه داد: این گفته صحت ندارد؛ چرا که به نظر ما تنها ۲۰درصد طلای عرضه شده به صورت غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می‌شود واگر مافیایی در این بخش وجود دارد ما از آن بی‌خبر هستیم. وی معتقد است: هم‌اکنون مصرف سالانه طلا در کشور به ۳۰۰ تن می‌رسد که تنها ۲۰درصد آن واردات غیر قانونی است. کشتی‌آرای با بیان اینکه واردات طلای ساخته شده به کشور ممنوع است، اظهار داشت: به همین دلیل است که شاهد قاچاق طلای ساخته شده به کشور هستیم. وی اضافه کرد: هر مسافر به طور قانونی می‌تواند ۱۵۰ گرم طلا وارد کشور کند، اما بیشتر از این میزان غیرقانونی است.

پیش از این برخی از مسوولان دولتی نیز از وجود مافیا در واردات شکر خبر داده بودند چرا که در عرض یک سال سه برابر نیاز کشور شکر وارد کشور شده است.