حتی یک برگ مجوز واردات ثبت نکرده‌ایم

گروه بازرگانی- نشست خبری وزیر بازرگانی که روز گذشته به بهانه گشایش مرکز فناوری اطلاعات‌، رشد و شکوفایی (فناورش) در محل سازمان توسعه تجارت برگزار شد، بیشتر به پاسخ وزیر بازرگانی به سوالات خبرنگاران حول محور افزایش واردات شکر گذشت‌. هر چند میرکاظمی سعی در متقاعد کردن خبرنگاران در عدم دخالت دولت برای واردات شکر داشت و تاکید کرد که وقتی قانون برنامه چهارم در کشور پذیرفته می‌شود، باید بند‌بند آن را خوب مطالعه کنیم‌، این قانون به دولت اجازه می‌دهد که تعرفه وضع کند و دولت به غیر از تعرفه شکر که از ۲۴ به ۴۰ افزایش یافته، دخالتی در خصوص واردات شکر نداشته است و اگر بخواهیم تعرفه این محصول را بیش از آنچه در حال حاضر است، افزایش دهیم در حق مصرف کننده اجحاف می‌شود. مسعود میرکاظمی‌ در خلال سوالات خبرنگاران باز هم با سوال شکر مواجه شد‌. وی ضمن تکرار آنچه گفته بود، بیان کرد که «از آغاز دولت نهم یک برگ مجوز واردات در وزارت بازرگانی به ثبت نرسیده است». سید مسعود میرکاظمی‌سپس در پاسخ به پرسشی مبنی بر دیدگاه وی در خصوص ادغام وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی گفت: «بسیاری از کشورها صنعت و تجارتشان با هم ادغام شده است و ویژگی بازار این کشورها رقابتی است و مسائلی مانند تنظیم بازار، بازرسی‌، کنترل و نظارت وجود ندارد و در بازار این کشورها آنقدر تعرفه پایین است که امکان انحصار وجود ندارد و دولت تنها به مسائل برون مرزی‌، مباحث کلان و سرمایه‌گذاری‌ها می‌پردازد‌. اگر فکر می‌کنید بخش داخلی را از وزارت بازرگانی بگیریم، مشکلی پیش نمی‌آید، ادغام این وزارتخانه‌ها درست است‌. ابتدا باید ساختار‌سازی کنیم و نگاه درون گرایی را به برون گرایی تبدیل کنیم. در آن شرایط قطعا ادغام مشکلی ندارد، اما جذابیت این نشست در سوال خبرنگاری در خصوص گمانه‌زنی‌های وزیر بازرگانی برای ماندن و رفتن در وزارت بازرگانی بعد از انتخاب دهم بود که عملی نشد و میرکاظمی ‌از پاسخ به این سوال سر باز زد. نکته قابل توجه نشست دیروز این بود که وزیر بازرگانی از احتمال صادرات گندم در سال جاری خبر داد!

عرضه میوه به تعاونی‌های روستایی سپرده می‌شود

در ادامه این نشست میرکاظمی‌ در خصوص بازار میوه‌های فصل تابستان گفت: امسال به دلیل شروع شدن دیر هنگام فصل گرم، برخی میوه‌های جالیزی دیرتر به بازار آمد، اما گزارش‌های رسیده از بازار حاکی از این است که قیمت میوه رو به کاهش است، چرا که میوه‌های جالیزی مناطق گرمسیر در حال ورود به بازار است.

وزیر بازرگانی افزود: بخشی از میوه‌ها نیز به دلیل بارندگی‌های فصل بهار آسیب دیده‌اند، اما به نظر می‌رسد در راه تامین میوه مورد نیاز مردم در فصل تابستان مشکلی وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: وزارت بازرگانی از سه سال قبل طرحی را مورد بررسی و پیگیری قرار داده است که بر مبنای آن کار عرضه مستقیم میوه به صورت از تولید به مصرف را به تعاونی روستایی بسپارد، این طرح در حال عملیاتی شدن است و بر مبنای آن قرار بر این است که تعاونی روستایی نظیر شرکت‌های پخش میوه و صیفی شبکه‌ای برای عرضه میوه ایجاد کند.

میرکاظمی ‌در پاسخ به این سوال که آیا سپردن این کار موازی کاری با میادین میوه و تره بار نیست، گفت: تعداد بسیار کمی ‌از میادین میوه و تره بار شهرداری در سطح شهر وجود دارد که کفاف نیاز مردم را نمی‌دهد، ضمن اینکه اکثر مردم در تماس با تلفن ۱۲۴ سازمان بازرگانی استان تهران از کیفیت میوه‌های عرضه شده در این میادین گلایه دارند.

وی اظهار داشت: قرار بر این است که میوه‌ها با کیفیت و قیمت مختلف در اختیار مردم قرار گیرد. میرکاظمی ‌کارنامه دولت نهم در تنظیم بازار میوه را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: در سال‌های قبل از دولت نهم، اختلاف قیمت میوه در داخل که توسط عده ای، از مردم اخذ می‌شد به نسبت قیمت وارداتی ۵۰۰‌میلیارد تومان بود که با استقرار سیستم رقابتی در بازار میوه، این اختلاف از میان برداشته شد. وزیر بازرگانی در تشریح مزایای سیستم رقابتی عرضه میوه در دولت نهم گفت: میوه به قیمت بالاتری از کشاورزان خریداری می‌شود، صادرات میوه یک میلیون و ۷۰۰‌هزار تن در مقابل ۵۰۰‌هزار تن واردات است و قیمت مصرف‌کننده نیز مناسب است.

صادرات گندم در سال جاری

وزیر بازرگانی گفت: وزارت بازرگانی امیدوار است که امسال نظیر سال ۸۶ شاهد صادرات گندم از کشور باشیم.

وی گفت: صادرات گندم در سال جاری بسته به شرایط جوی دارد، اما وزارت بازرگانی تاکنون خرید نقدی ۵/۳‌میلیون تن گندم را صورت داده که به همین منظور ۳۰ تا ۴۰‌میلیارد تومان هزینه کرده است. وزیر بازرگانی در ادامه افزود: تمامی ‌تلاش وزارت بازرگانی این است که امسال نیاز به واردات گندم نداشته باشیم، البته هرچقدر خرید داخلی گندم افزایش یابد قطعا دولت باید یارانه بیشتری بپردازد؛ چرا که هم اکنون گندم با اختلاف قیمت ۷۰ تا ۱۰۰‌تومان بیش از نرخ‌های جهانی از کشاورزان داخلی خریداری می‌شود.

پرداخت به روز جوایز صادراتی

وی در خصوص پرداخت جوایز صادراتی اظهار داشت: رییس جمهور پارسال در روز ملی صادرات ‌، پرداخت به روز جوایز صادراتی را به وزارت بازرگانی تکلیف کرد که بر این اساس، این کار صورت گرفته است، اما معوقه‌هایی مرتبط با پرداخت جوایز صادراتی سال‌های ۸۵ و ۸۴ نیز وجود دارد که در حال تسویه آن با صادرکنندگان هستیم.

میرکاظمی‌ در پاسخ به سوالی مبنی بر اعلام آمار گمرک در مورد واردات بیش از برنامه شکر در دو ماه ابتدای سال جاری گفت: هم اکنون قیمت شکر کمتر از ۶۰۰‌تومان در هر کیلو است که با تعرفه حدود ۴۰‌درصد (شامل ۳۵‌درصد تعرفه و ۵‌درصد عوارض) به کشور وارد می‌شود.

وی نیاز سالانه کشور به شکر را ۲میلیون و ۲۰۰‌هزار تن عنوان و تصریح کرد: از این رقم یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزارتن از مجاری داخلی و یک میلیون تن از طریق واردات تامین می‌شود، البته صادرات محصولاتی که در آنها شکر به کار رفته بود نیز رشد داشته است.

توپ شکر در زمین بخش خصوصی

میرکاظمی‌ در پاسخ به سوالی مبنی بر اعلام آمار گمرک در مورد واردات بیش از برنامه شکر در دو ماه ابتدای سال جاری و رشد ۵۶۳‌درصدی آن در قیاس با مدت مشابه سال گذشته گفت: طی سال‌های اخیر سیاست وزارت بازرگانی این است که با تشکل‌های مختلف برای تنظیم بازار توافق کرده است. در مورد شکر طی ۳ سال توافق صورت نمی‌گرفت به همین دلیل در جلسه ای که با حضور لاریجانی در مجلس برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که کارخانجات باید مسوولیت قیمت را بر عهده بگیرند‌.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تعرفه شکر سفید و خام افزایش یافت و قیمت شکر وارداتی کمتر از ۶۰۰تومان نیست، اما نکته قابل توجه اینجاست که هر زمان تعرفه برای ایجاد دیوار حمایتی از تولید داخلی افزایش یافته، انگیزه برای واردات بیشتر می‌شود.

وزیر بازرگانی با بیان اینکه حدود ۳ سال است بازار شکر برای مصرف‌کننده آرام است و نوسانات گذشته را ندارد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر قیمت شکر وارداتی با احتساب هزینه‌های خرید‌، حمل‌، بیمه‌، هزینه‌های بندری و سود عمده فروش کمتر از ۵۷۰‌تومان نمی‌شود و در مورد شکر واردات این محصول صد در صد دست بخش خصوصی است و هر اتفاقی که افتاده دست این بخش است و دولت برای این محصول تعرفه وضع کرده است‌.

تراز تجاری ایران مثبت است

وی اظهار داشت: در دو ماه ابتدای سال ۸۸ نسبت صادرات به واردات به ۳۷‌درصد رسیده است، ضمن اینکه ایران در نگاه بین‌المللی تراز مثبتی دارد؛ چراکه برای محاسبه تراز یک کشور، نفت و گاز نیز محاسبه می‌شود. میرکاظمی‌ گفت: نسبت صادرات به واردات در برنامه پنجم توسعه به صورت پیشنهادی از سوی وزارت بازرگانی مطرح شده است، اما هنوز مورد تائید قرار نگرفته است. وزیر بازرگانی از آمادگی ایران برای موافقتنامه اکوتا خبرداد و گفت: لیست تعرفه‌ها در کمیسیون ماده یک نیز تصویب شده و برای ارسال به دبیرخانه اکو آماده است‌.بر اساس این موافقتنامه ایران باید طی مدت ۸ سال ۸۰‌درصد تعرفه‌هایش را به ۱۵‌درصد برساند‌.

اصلاح الگوی مصرف نان

میرکاظمی‌ در خصوص اصلاح الگوی مصرف نان گفت: امیدواریم که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به نتیجه برسد؛ چراکه یکی از عوامل موثر در اصلاح الگوی مصرف نان، منطقه‌ای کردن قیمت آرد است که در این صورت اصلاح قیمت قطعا نیاز است.

مرکز فناورش چه می‌کند

مرکز فناورش سازمان توسعه تجارت ایران دیروز در محل دائمی ‌نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گشایش یافت.

فرهنگ‌سازی، ارتقای دانش و آگاهی فعالان عرصه تجارت در بهره‌مندی از فناوری‌های نوین اطلاعاتی در تجارت خارجی، شناسایی، گردآوری و انبارش داده‌ها در حوزه تجارت، نیازسنجی‌، تحلیل و بهبود فرآیند‌های سازمانی و تجاری، شناسایی، ایجاد و توسعه سیستم‌های عملیاتی‌، اطلاعاتی و کاربردی در تجارت خارجی، مدیریت و پشتیبانی برنامه‌های توسعه ای فناوری اطلاعات در تجارت خارجی از جمله بر نامه‌های این مرکز است. ‌همچین قرار است نسبت به برنامه ریزی، ‌اقدام یا مشارکت در یکپارچه سازی در سطوح داده‌ها، خروجی‌ها، ‌سیستم‌ها، ‌رابط کاربر، ‌امنیت و فرآیند در حوزه تجارت، ‌ساماندهی و ارتقای نظام اطلاع رسانی جامعه و سریع در تجارت خارجی، تهیه و به کارگیری بازخوردهای تحلیلی و آماری در عرصه تجارت خارجی و تلاش درجهت ارتقای خدمات الکترونیکی سازمان در راستای توسعه دولت الکترونیکی گام‌های موثری با سیستم فناورش برداشته شود.