کشورهای عربی به اروپا نزدیک‌تر شدند

گروه بازرگانی- شورای همکاری خلیج فارس‌، با اتحادیه تجارت آزاد اروپایی (‌EFTA) قرارداد همکاری امضا کرد که در واقع گامی‌راهبردی در به بار نشستن قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اروپا است. به گزارش «عرب نیوز» این دومین قرارداد تجارت آزاد کشورهای عربی با کشورهای خارجی است. سال گذشته این شورا با سنگاپور نیز این قرارداد را امضا کرد. قرارداد شورای همکاری خلیج فارس با اتحادیه تجارت آزاد اروپایی به منزله رعایت حق کپی رایت، کاهش عوارض و لغو محدودیت‌های تجاری است. حجم مبادلات تجاری دو طرف در سال ۲۰۰۸ به ۷‌میلیارد دلار رسید حال آنکه این میزان در سال ۱۹۹۹ فقط ۲‌میلیارد دلار بود. مذاکرات مربوط به تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و کشورهای عربی از سال ۱۹۸۸ آغاز شده است. گفتنی است که سوئیس، نروژ، ایسلند و لیختن اشتاین عضو اتحادیه تجارت آزاد اروپایی نیستند.

قرارداد شورای همکاری خلیج فارس با اتحادیه اروپا حول محور انرژی استوار است. این شورا علاقه‌مند است که به بازار توزیع سوخت در اروپا در سطح عمده فروشی و خرده فروشی دسترسی داشته باشد و در ضمن بازارهای جدیدی برای صدور منسوجات و ماشین‌آلات سبک خود رقم زند. اما کارشناسان سازمان جهانی تجارت معتقدند که توسعه مناسبات اقتصادی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس- از طریق عقد قراردادهای درازمدت استراتژیک با کشورهای آسیایی - به ویژه چین و هند، منافع این کشورها را بیش از گسترش روابط اقتصادی با اتحادیه اروپا و آمریکا تامین می‌کند. شرکت‌های اروپایی یا بنگاه‌های بزرگ فراملی از سال‌ها قبل با اعضای شورای همکاری اقتصادی خلیج فارس دارای روابط اقتصادی بوده و در مناطق آزاد اقتصادی یا تجاری این کشورها مستقر شده‌اند و در صنایع نفت این کشورها سرمایه‌گذاری مستقیم کرده‌اند.

مع‌الوصف اخیرا بانک صنعتی امارات از موضع اروپایی‌ها در فرآیند مذاکرات تجارت آزاد انتقاد کرده است‌. بنا به تحلیل کارشناسان این بانک اتحادیه اروپا سیاست دو گانه ای را در قبال کشورهای عربی در پیش گرفته است‌. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که تقریبا ۴۵‌درصد ذخیره نفت جهان را در کنترل خود دارند، بسیاری از مطالبات اتحادیه اروپا در طول مذاکره را تامین کرده‌اند. ما به رغم تعهد به اصلاحات توسط کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در چندسال اخیر، اتحادیه اروپا با هدف اصلی ممانعت از صادرات این کشورها به بازارهای خود تعرفه‌ها را افزایش داده است‌. اعضای اتحادیه اروپا سود هنگفتی از اعمال مالیات بر صادرات نفت خام کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به مصرف‌کنندگان (بنزین) و سایر فرآورده‌های نفتی به دست می‌آورند که از درآمدهای نفتی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس فراتر می‌رود.