چوب حراج واردکنندگان برنج بر شالیزارها

رییس انجمن برنج‌ایران در نامه‌ای سرگشاده به رسانه‌ها و مسوولان، از وضعیت اسف بار تولید و تجارت برنج سخن گفته و خواستار تجدید نظر در واردات‌این محصول شده است. در ‌این نامه آمده است که طی سه سال گذشته و نیمه نخست سال جاری ۴‌میلیون تن برنج رسما وارد کشور شده که با احتساب ۹‌میلیون تن برنج تولید داخل بیش از ۱۳‌میلیون تن برنج در سال‌های اخیر وارد بازار مصرف شده یا در انبارها ذخیره گردیده است. حال آنکه نیاز و میزان مصرف در کل کشور حدود ۱۱‌میلیون تن بوده که با یک حساب سرانگشتی می‌توان به‌این نتیجه رسید که بیش از ۵/۲تن برنج مازاد در کشور موجود است.

در ‌این نامه تاکید شده است که؛ برای واردات‌ این میزان برنج حداقل ۷۵۰‌میلیون‌دلار ارز از کشور خارج شده و از سوی دیگر با نافروش ماندن برنج شالیکاران شمال و جنوب کشور صدها‌میلیون‌دلار نیز به‌این کشاورزان خسارت وارد شده است.

برنج‌های خارجی که با قیمت هر کیلو گرم ۵۰۰‌تومان وارد می‌شوند، در بازار داخلی با قیمت ۲‌هزار تومان به فروش می‌رسند. غلامعلی قربانی، عضو هیات مدیره انجمن برنج کشور با اشاره به‌اینکه اگر واردات برنج به شکل فعلی ادامه پیدا کند در‌آینده با معضل رها شدن زمین‌های کشاورزی مواجه می‌شویم، گفت‌: ‌در‌این صورت به ازای هر یک سال رها شدن زمین‌های برنجکاری باید ۴ برابر هزینه کرد تا بتوان آن زمین را به وضعیت سال قبل از آن بازگرداند البته‌این مشکل دامنگیر برخی محصولات کشاورزی آغاز شده است‌.

به گفته قربانی امسال سازمان جهاد کشاورزی استان یک شرکت وابسته به دولت را تشویق کرده است تا محصول تولید شده در سال جاری را کیلویی ۱۹۵۰‌تومان خریداری کند ولی باز‌این قیمت‌ها برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست.