انتقال نمایشگاه تهران «قطعی» است

گروه بازرگانی - استاندار تهران انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به نقطه‌ای خارج از پایتخت را «قطعی» دانست با این حال تاکید کرد که فعلا نام مکان مورد نظر اعلام نمی‌شود. مرتضی تمدن، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» پیرامون چگونگی انتقال نمایشگاه بین‌المللی به برخی مناطق خارج از تهران، عنوان کرد: سه یا چهار منطقه در خارج از تهران، اما چسبیده به این شهر، برای انتقال نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در نظر گرفته شده است که این طرح با هماهنگی میان وزارت بازرگانی، شهرداری تهران و استانداری تحقق خواهد یافت.

استاندار تهران در عین حال بیان کرد: مطالعات مرتبط با بررسی مناطق در نظر گرفته شده برای نمایشگاه بین‌المللی بر عهده شهرداری است و هر زمان که شهرداری این کار را به سرانجام برساند، استانداری به نمایندگی از دولت همکاری لازم را در زمینه تامین زیرساخت آن انجام خواهد داد.

این مقام مسوول همچنین خاطرنشان کرد: هدف این نیست که تمامی نمایشگاه‌ها در یک منطقه برگزار شوند، بلکه باید بر اساس نوع نمایشگاه، مکان برگزاری نمایشگاه را تقسیم‌بندی کرد.

رییس سازمان توسعه تجارت چندی پیش با تاکید بر این مقوله که سند مالکیت نمایشگاه به نام این سازمان است و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها صرفا یک «برند» است از واگذاری مدیریت نمایشگاه بین‌المللی به صورت «پیمان مشارکتی» به بخش خصوصی خبر داد. رییس اتاق ایران نیز با استقبال از این پیشنهاد گفته است:

«در صورت واگذاری نمایشگاه به صورت پیمان مدیریتی، دو نهاد اتاق بازرگانی و تعاون با بیشترین میزان مشارکت عهده‌دار مدیریت این نمایشگاه می‌شوند.»

به نظر می‌رسد در صورت انتقال نمایشگاه به یک مکان دیگر، موضوع مالکیت و مدیریت آن جنبه‌ای متفاوت می‌یابد؛ چرا که نگاه بخش خصوصی عمدتا معطوف به ارزش اقتصادی سایت نمایشگاه و موقعیت خاص آن در شمال تهران است.

بحث انتقال سایت نمایشگاه بین‌المللی تهران از اتوبان چمران به دلایل متعددی که عمده‌ترین آن، ایجاد ترافیک سنگین در تردد خودروها بوده است، از سال ۸۲ تا کنون به صورت جدی مطرح بوده، اما به دلایل متعدد دیگر، این طرح هنوز قابلیت اجرایی پیدا نکرده است.

در این بین، یکی از مهم‌ترین این دلایل، اختلاف میان راهنمایی و رانندگی و وزارت بازرگانی برای اجرایی شدن این موضوع بوده است؛ به گونه‌ای که رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بارها با انتقاد از وزارت بازرگانی برای اجرا نکردن مصوبه شورای عالی ترافیک مبنی بر انتقال نمایشگاه بین‌المللی گفته است: وجود نمایشگاه بین‌المللی تهران در مکان کنونی مشکلات زیادی را برای راهنمایی و رانندگی ایجاد کرده است. بر این اساس، مقرر شد که نمایشگاه بین‌المللی تهران ظرف پنج سال به خارج از پایتخت در شهر آفتاب انتقال یابد، از برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب تا زمان انتقال نمایشگاه جلوگیری شود و برنامه‌ نمایشگاه‌ها با لحاظ نظر پلیس و شورای ترافیک شهر تهران به تصویب برسد، اما اکنون با گذشت چندین سال از مهلت تعیین شده، هنوز خبری از انتقال نمایشگاه نیست.

او همچنین با یادآوری اینکه ظرفیت پارکینگی محل نمایشگاه تنها دو هزار و ۴۰۰ دستگاه است و این در حالی است که تعداد خودروهای افراد مراجعه‌کننده به این نمایشگاه بیش از ۲۰ هزار دستگاه خودرو است، عنوان کرده بود: تاکنون، طی نامه‌های متعدد به بخش‌های مربوطه از جمله شهرداری تهران، وزارت بازرگانی و نمایشگاه بین‌المللی تهران اعلام کرده‌ایم که از این پس به هیچ عنوان مسوولیتی در خصوص ترافیک نمایشگاه بین‌المللی تهران نمی‌پذیریم و بر این اساس، مسوولان برگزاری نمایشگاه‌ها باید خودشان پاسخگوی مردم و ترافیک منطقه باشند و بگویند که بر چه اساسی ترافیک تهران را درگیر منافع خود می‌کنند؟! در حالی که ترافیک در بزرگراه چمران موجب پس زدگی بار ترافیک «مدرس» و پس از آن «صدر» شده و از سوی دیگر این ترافیک موجب درگیری ترافیک بزرگراه «همت» و «حکیم» و پس از آن کل خطوط بزرگراهی تهران می‌شود.

در پی این سخنان و به دلیل آنچه که «بی‌توجهی مسوولان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تهران به بروز ترافیک‌های سنگین در این محدوده و تخلف شرکت سهامی نمایشگاه‌ها از بخشنامه مصوب ۲۶ مردادماه سال ۸۳» عنوان شد، پلیس راهنمایی و رانندگی تهران از برگزاری سه نمایشگاه بین‌المللی همزمان در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران جلوگیری کرد و این در حالی بود که سیدجلال حسینی، رییس وقت هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی این اقدام پلیس راهنمایی و رانندگی تهران را «فراقانونی و خارج از محدوده وظایف» آنها دانسته بود.

در این میان، اختلاف میان شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی و پلیس راهنمایی و رانندگی تهران پیرامون ادامه برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در محل فعلی نمایشگاه در حالی شدت گرفت که شهرداری تهران هم به دفاع از هر دو شاکی پرداخته و معاون ترافیک این سازمان معتقد است: محل فعلی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی مکان خوبی بوده و راه‌های دسترسی مناسبی دارد، اما مشکل نمایشگاه بین‌المللی تهران تبدیل شدن آن به یک تفریحگاه عمومی است، به شکلی که بسیاری از شهروندان برای صرف غذا و تفریح به این محل می‌آیند و مشخص نیست که این محل نمایشگاه است یا تفرجگاه عمومی!

در عین حال داستان سرمایه‌گذاری خارجی برای احداث نمایشگاه هم در نیمه راه متوقف شد. در سال ۸۵ کلنگ احداث این نمایشگاه در منطقه شهر آفتاب به زمین زده شد و قرار بود دو سال بعد آماده بهره‌برداری شود که این طرح هرگز به واقعیت نپیوست.