مشکل ویزا را حل خواهم کرد

رییس‌جمهوری بولیوی در دیدار با بازرگانان و تولیدکنندگان کشورمان خواستار سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در این کشور و توسعه روابط تجاری دو کشور شد. به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت ایران، ایوو مورالس در این نشست که با حضور علی اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن و بابک افقهی، معاون وزیر بازرگانی و رییس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد، همچنین درخواست کرد که فناوری‌های نوین ایرانی به بولیوی انتقال یابد.

مورالس با بیان اینکه ایران در تمام زمینه‌های اقتصادی بسیار توسعه یافته و پیشرفته است، افزود: باید فناوری‌های نوین جمهوری اسلامی ایران نه تنها به بولیوی، بلکه به تمام کشورهای آمریکای لاتین انتقال پیدا کند.

وی بر تغییر برنامه‌های سیاسی، استراتژی سیاسی و شرایط اجتماعی در بولیوی تاکید کرد و گفت: در مدت ۵ سال گذشته ذخایر ارزی بولیوی از ۱ میلیارد دلار به ۹ میلیارد دلار رسیده است.

مورالس، پیشرفت تمامی کشورهای آمریکای لاتین را مدیون پیشرفت کشور بولیوی دانست و افزود: با وجود شرایط اقتصادی نامطلوب در آمریکا بولیوی توانست به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست یابد.

وی تصریح کرد: در سال جاری برزیل در بین کشورهای آمریکای لاتین بیشترین پیشرفت اقتصادی و صنعتی را داشته؛ چراکه حجم سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی داخلی و خارجی در این کشور افزایش یافته است.

رییس‌جمهور بولیوی در ادامه این دیدار با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری داخلی در این کشور گفت: حجم سرمایه‌گذاری بولیوی در سال ۲۰۰۵، ۶۰۰ میلیون دلار بود که اکنون به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است.

این رییس‌جمهور چپگرای آمریکای لاتین با بیان اینکه بولیوی دولت چند ملیتی است، خاطرنشان کرد: باید بخش خصوصی در کنار بخش دولتی در این کشور با هم همکاری و در جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز تلاش کنند.

مورالس بر ایجاد بانک ایرانی و بانک مشترک در بولیوی تاکید کرد و گفت: تا زمانی که در ایران اقامت دارم، مشکلات مربوط به صدور ویزا برای تجار و بازرگانان ایرانی را حل خواهم کرد. در ادامه این نشست بابک افقهی، معاون وزیر بازرگانی و رییس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران بر آمادگی این سازمان برای مذاکرات تجارت آزاد با بولیوی تاکید کرد. وی اظهار داشت: ایران از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های فراوانی در زمینه تعاملات تجاری و بازرگانی با سایر کشورها به خصوص کشورهای آمریکای لاتین برخوردار است و صدها میلیون دلار کالاهای اساسی از قبیل گوشت، شکر و برنج از این کشورها وارد و در مقابل تولیدات صنعتی شامل خودرو، ماشین آلات کشاورزی و محصولات سنتی از قبیل فرش، پسته و زعفران به کشورهای آمریکای لاتین صادر می‌کند.

وی حجم مبادلات تجاری دو کشور را در سال‌های گذشته متناسب با توانمندی‌های طرفین ندانست و بر افزایش مبادلات تجاری و ایجاد خط مستقیم کشتیرانی از جمهوری اسلامی ایران به بولیوی برای انتقال و تبادل کالا تاکید کرد.

در پایان این نشست پس از گفت‌وگو و رایزنی تجار دو کشور با یکدیگر، تخته فرش نفیسی توسط رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران از طرف تجار و فعالان تجاری و بازرگانی کشور به ایوو مورالس رییس‌جمهور بولیوی به عنوان یادبود اهدا شد.