گروه بازرگانی- رییس‌جمهور تاجیکستان گفت: صنعت نساجی و قالیبافی این کشور بستر مساعدی برای حضور سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی ایران در این کشور است. «امامعلی رحمان» در نشست مشترک تاجران ایرانی و تاجیکی که در محل اتاق ایران برگزار شد، با اشاره به ارزان بودن نیروی کار و انرژی برق در تاجیکستان، اظهار داشت: سرمایه‌گذاران خارجی با بهره‌گیری از این دو امتیاز می‌توانند فعالیت‌های سودآور اقتصادی در تاجیکستان داشته باشند.

به گفته امامعلی رحمان، ارزش سرمایه‌گذاری خارجی در تاجیکستان در سال ۲۰۰۶ نسبت به سال ۲۰۰۵، ۶۲درصد رشد کرد.

رییس جمهور تاجیکستان ساخت نیروگاه برقی و آبی با مشارکت شرکت‌های ایرانی در این کشور را آغاز خوبی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور عنوان کرد و افزود: امکانات و ظرفیت‌های استفاده نشده زیادی برای توسعه همکاری‌های دو کشور وجود دارد.

رحمان، ایجاد راه‌آهن مشترک تاجیکستان، افغانستان و ایران را یکی از طرح‌های مهم دانست وگفت: ایجاد این خط می‌تواند منشا سودهای بزرگ اقتصادی برای هر سه کشور باشد و ایران را از طریق یک مسیر ۱۱۰۰کیلومتری به چین وصل کند. وی ایجاد خط انتقال برق بین سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان را از دیگر پروژه‌های مشترک عنوان کرد که در دستور کار قرار دارد.

رییس‌جمهور تاجیکستان با تاکید بر ایجاد پایانه تجاری در بندرعباس گفت: ایجاد این پایانه موجب می‌شود حجم مبادلات دو کشور چند برابر شود. رحمان با اشاره به موقعیت ممتاز تاجیکستان از نظر ذخایر آبی در آسیای مرکزی، آمادگی این کشور را برای تامین آب مورد نیاز ایران نیز اعلام کرد. به گفته رحمان، اصلاحات اقتصادی در تاجیکستان موجب رشد اقتصادی این کشور شده به گونه‌ای که رشد اقتصادی این کشور در برخی سال‌ها از ۱۰درصد نیز فراتر رفته است.

رییس جمهور تاجیکستان گفت: حجم مبادلات تجاری تاجیکستان طی پنج سال اخیر ۵/۲ برابر شده است و میزان مبادلات تجاری تاجیکستان با سایر کشورهای جهان در سال ۲۰۰۶ نسبت به سال قبل از آن ۴۰درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر رییس اتاق ایران گفت: عملیات اجرایی احداث مرکز تجاری ایران در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان با پیگیری سازمان توسعه تجارت و همکاری دولت تاجیکستان، آغاز شده است. علینقی خاموشی در نشست مشترک بازرگانان ایرانی و تاجیکی افزود: در دو سال اخیر زمینه‌سازی‌های مهمی برای ارتقای سطح روابط دو کشور انجام شده که به زودی به ثمر خواهد نشست. وی در ادامه افزود: شورای مشترک تجاری در تاجیکستان با همکاری سازمان‌ها و نهادهای رسمی تاجیکستان به ویژه اتاق بازرگانی و صنعت این کشور به ثبت رسیده و دبیرخانه آن دایر شده است.

خاموشی ارزش مبادلات تجاری دو کشور را هنوز ناچیز عنوان کرد و گفت: ارزش مبادلات بازرگانی دو کشور سال گذشته به اوج رسید. اما از رقم ۱۳۷میلیون دلار فراتر نرفت.

وی در ادامه افزود: در این زمینه باید به مشکلاتی مانند ضعف نظام بانکی، نبود پوشش خطرپذیری (ریسک) معاملات، مقررات دست و پاگیر اداری و ضعف اطلاعاتی کارفرمایان دو کشور در مورد فرصت‌های موجود برای سرمایه‌گذاری و تجارت اشاره کرد.