گروه بازرگانی- کالاهای صادراتی غیرنفتی ایران در سال ۸۵ از رقم ۳۳۴۸ به ۳۸۱۸قلم افزایش پیدا کرد.

محمداسماعیل نظری مدیرکل روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان مطلب بالا افزود: کالاهای غیرنفتی کشور در سال گذشته به ۱۶۴کشور جهان صادر شد که ۴۷۰قلم بیشتر از سال ۸۴ بوده است. وی میزان کل صادرات غیرنفتی کشور را در سال گذشته معادل ۱/۳۳میلیون تن اعلام کرد و اظهار داشت: روند صادرات غیرنفتی کشور با برنامه‌های در دست اجرای سازمان توسعه تجارت ایران در سال‌جاری رشد خواهد داشت و با شناسایی بازارهای جدید و بازاریابی کالاهای ایرانی در خارج از کشور، انتظار می‌رود توسعه صادرات غیرنفتی در سال ۸۶ نسبت به سال ۸۵ با جهش بیشتری مواجه گردد.

مدیرکل روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: برنامه‌های در دست اجرای سازمان توسعه تجارت ایران تنها به افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی به بازارهای جهانی ختم نمی‌شود و کارشناسان این سازمان در تلاشند تا با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط ضمن ارتقای سطح کیفی محصولات ایرانی،ماندگاری این کالاها را در بازارهای جهانی حفظ نمایند.

وی ادامه داد: سال گذشته ایران با عرضه کالاهایی مثل شمش، مس، مصنوعات مسی، روغن، گریس، مصنوعات پلاستیک و ملامین، پسته، کشمش، پوست و انواع سالامبور، خرمای تازه و خشک، زعفران، فرض، سنگ‌های قیمتی و فلزات گرانبها، موادمعدنی و انواع خودرو، گل و گیاه، ماشین‌آلات کشاورزی و... موفق شد حضور خود را در بازارهای خارج از کشور نشان دهد و بدین طریق توانمندی‌های کشورمان را در تولید کالا و خدمات در معرض دید دیگر مردم جهان قرار دهد.

نظری همچنین به صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور که رشد آن در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ چشمگیر بوده اشاره کرد و گفت: شرکت‌های ایرانی در سال ۸۵ موفق شدند در ۶۲ پروژه بزرگ تولید و انتقال نیروی برق، مخابرات، پست، آبرسانی و تصفیه آب، جاده‌سازی، ساختمان، تعمیر سکوهای نفتی و لوله‌گذاری در دریا، صادرات نرم‌افزار و ... در کشورهای نیجریه، ونزوئلا، افغانستان، لبنان، قزاقستان، انگلیس، آلمان، پاکستان، بلاروس و... حضور پیدا کنند و از این طریق معادل یک‌میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار از وارد کشور کردند.