گروه بازرگانی- دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کشف و دستگیری ۲ باند حرفه‌ای جعل اسناد تجاری و نیز شبکه غیرقانونی قاچاق سوخت خبر داد.

حمیدرضا محمدتقی‌زاده در یک نشست خبری اظهار داشت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا با همکاری دستگاه‌های دیگر چون ناجا و وزارت اطلاعات اقدام به شناسایی و کشف باند حرفه ای جعل اسناد تجاری کرد. وی ادامه داد: این باند با جعل اسناد تجاری چون اظهارنامه گمرکی، پروازهای خام صادراتی، شماره ثبت و غیره اقدام به واردات و صادرات صوری می‌کردند.

تقی‌زاده گفت: این باند با جعل اسناد توانسته بودند با صادرات صوری جوایز صادراتی دریافت کنند ارزش پرونده این باند ۱۰میلیون دلار است.

وی در خصوص پرونده باندی که در شورآباد تهران با تاسیس کارگاه‌هایی اقدام به تصفیه غیرمجاز روغن می‌کردند نیز افزود: این باند با ساخت مخازن بزرگ در زیر و روی زمین سوخت را از پمپ بنزین‌ها و پیمانکاران توزیع سوخت خریداری و آنها را به عنوان روغن تصفیه دوم در مسیر صادرات قرار می‌دادند.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه این باند ۱۷‌میلیون لیتر سوخت را از شبکه توزیع خارج کرده بود گفت: ارزش ریالی این پرونده نیز ۱۰۹‌میلیارد ریال است. ۶نفر نیز در این پرونده محکوم شده‌اند.

وی تصریح کرد: ستاد زمانی که احساس کند افرادی در خصوص پرونده‌ها اعمال نفوذ می‌کنند آنها را معرفی خواهد کرد.

تقی‌زاده گفت: ارزش پرونده‌های محکوم شده در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ معادل ۱/۴۱۹‌درصد رشد نشان می‌دهد که خود نشانگر اجرای درست قوانین، هماهنگی خوب دستگاه‌های مبارزه‌کننده و تشدید جریمه مصوب مجلس و اثربخشی این قوانین است.

به گفته وی، تعداد کل پرونده‌های کشف قاچاق در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴، ۵/۲۲درصد کاهش داشته است این موضوع نشانگر آن است که تعداد پرونده‌های کمتری در سال ۸۵ برای قاچاق تشکیل شده است. وی افزود: هرچند تعداد پرونده‌های محکوم شده در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴، ۲۴درصد کاهش نشان می‌دهد ولی تعداد پرونده‌های محکوم شده بالای ده میلیون ریال ۳۱‌درصد افزایش نشان می‌دهد که خود نشانگر توجه به پرونده‌های دانه درشت و قاچاقچیان اصلی است.

تقی‌زاده گفت: تعداد کل متهمین دستگیر شده در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴، ۲۱‌درصد کاهش داشته این نسبت در پرونده‌های بالای ۱۰‌میلیون ریال ۸دهم درصد افزایش و زیر ده میلیون ۲۵درصد کاهش را نشان می‌دهد که نشانگر کاهش فشار مبارزه بر افراد ضعیف و افزایش مبارزه نسبت به افراد مهم‌تر است.