گروه بازرگانی- رییس شورای اصناف کشور که این روزها سرگرم بحث‌ها و تعیین درصد مالیاتی اصناف است، می‌گوید: «توافق بین سازمان امور مالیاتی و مجامع امور صنفی درباره ضرایب مالیاتی فقط به شهر تهران اختصاص دارد و مشاغل شهرستان‌ها به میزان کمتری نسبت به عملکرد کسب و کارشان مالیات خواهند پرداخت.» این در حالی است که بسیاری از شهرهای کشور از جمله سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان، کردستان، کهکیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، چهارمحال بختیاری مورد تخفیف‌های مالیاتی قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر مشاغل بم تا پایان بازسازی این شهر از پرداخت مالیات معاف هستند.

رییس شورای اصناف کشور روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهار کرد: در جلسه عمومی مشترکی که بین مجامع امور صنفی و سازمان امور مالیاتی تهران برگزار شد به مسوولان سازمان امور مالیاتی گفتیم که همه کسبه ایران درآمد یکسانی ندارند و میزان عملکردهای اصناف سراسر کشور مساوی نیست. بنابراین باید به تناسب درآمد و عملکرد کسب و کار هر صنف در شهرستان‌ها مالیات از آنها اخذ شود.

محمد آزاد، با اشاره به ۱۳۷ اتحادیه تحت پوشش این توافق، تصریح کرد: نمایندگان اصناف سراسر کشور به ما اعتراض کردند که توافق ضرایب مالیاتی در تهران را برای سراسر کشور نمی‌پذیرند و ما نیز اعتراض‌ آنها را به مسوولان سازمان امور مالیاتی گزارش دادیم که قرار شد استان‌های محروم و یا استان‌هایی که از نظر عملکرد کاری ضعیف بودند، مورد تخفیف قرار بگیرند.

وی در عین حال تاکید کرد: الگوی توافقنامه اصناف استان‌ها با سازمان امور مالیاتی به مانند چارچوب توافقنامه تهران است که البته میزان درصدهای آنها متفاوت خواهد بود.

رییس شورای اصناف با اشاره به عملکرد اصناف در سال ۸۴، یادآور شد: از یک‌میلیون و ۶۲۰هزار اظهارنامه، حدود یک‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر مالیاتی کمتر از ۴میلیون ریال پرداخت کرده‌اند. یعنی ۷۵درصد کلیه مشاغل مالیاتی کمتر از ۴۰۰هزار تومان پرداخته‌اند.

وی همچنین اعلام کرد:‌ در بیشتر شهرهای ما، رقم مالیات به ۲میلیون ریال هم نمی‌رسد. آزاد، خاطرنشان کرد: مودیان مالیاتی مختار هستند که این توافق‌نامه را بپذیرند یا نپذیرند چرا که مودیانی که دفاتر ثبت فروش کالا داشته باشند می‌توانند با ارائه اظهارنامه خود مالیاتی برابر با عملکرد واقعی‌شان پرداخت کنند.

وی با اشاره به گسترش فرهنگ مالیاتی در سراسر کشور، افزود: می‌خواهیم در طرح جدیدی که داریم فرهنگ مالیاتی را در سراسر کشور ارتقا دهیم و مقوله دفاترسازی و ثبت کسب و کار مشاغل را آموزش دهیم. همچنین درصدد طرح کارت هوشمند مالیاتی برای تمامی مشاغل هستیم. چرا که موجب می‌شود متصدیان واحدهای صنفی از حضور در سازمان‌ها خودداری کنند و از بوروکراسی‌های اداری و سازمانی رهایی یابند.

وی با اعلام اینکه همه اطلاعات افراد در کارت هوشمند گنجانده می‌شود، تصریح کرد: از نیمه دوم سال‌جاری این کارت هوشمند را اجرایی می‌کنیم و در سال ۸۷ توسعه می‌دهیم.

به گفته رییس شورای اصناف کشور، شورا خود را نماینده تمامی اصناف کشور می‌داند، بنابراین کلیه خبرهایی که درخصوص ابلاغ دستور به مجامع امور صنفی شهرستان‌ها منتشر شده کذب است و شورای اصناف هیچ دستورالعملی برای هیچ‌کدام از مجامع شهرستان‌ها تعیین نکرده است.