گروه بازرگانی- کمیته تخصصی صنعت و سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی و صنعت اکو، روز سه‌شنبه با حضور نمایندگانی از کشورهای ایران، ترکیه، تاجیکستان و پاکستان در اتاق ایران برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، در این نشست که به ریاست نماینده ترکیه و حضور دبیرکل اتاق اکو برگزار شد، نماینده ترکیه با بیان این نکته که منطقه اکو پتانسیل‌های بسیاری در حوزه صنعت و سرمایه‌گذاری خارجی دارد، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری نیازمند ابتکارات عملی است. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این منطقه در حوزه سرمایه‌گذاری، نیروی انسانی است که باید مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: ترکیه به دنبال آن است که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ میلادی تورم خود را ۲/۵ درصد کاهش دهد و در پایان این سال جز ۱۰ کشور برتر اقتصادی باشد.

محمدرضا کرباسی دبیرکل اتاق اکو با اشاره به نشست کمیته در آنکارا که سال گذشته برگزار شد، تصریح کرد: در این فاصله سعی کردیم در راستای توسعه بانک اکو قدم برداریم و این بانک را به سطحی از بانکداری بین‌المللی برسانیم. درخواست ما از بانک توسعه تجارت اکو این است که از سرمایه‌گذاری مشترک در این منطقه حمایت کند.

دبیرکل اتاق با تاکید بر این اصل که بانک توسعه تجارت اکو می‌تواند در راستای اعطای تسهیلات ویژه به بخش خصوصی کشورهای عضو، گام‌های خوبی بردارد، تاکید کرد: یکی از پیشنهادهای ما به بانک اکو، برقراری امکان گشایش ال‌سی برای فعالان اقتصادی این کشورها است. توسعه و گسترش سرمایه‌گذاری مشترک باید هدف اصلی این بانک‌ها باشد. نماینده پاکستان از حمایت ۱۰۰ درصدی این کشور از سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد و گفت: در دوران تحریم، ایران و پاکستان در مورد خط لوله گاز تفاهم‌نامه‌ای به امضا رساندند. به اعتقاد من تحریم‌ها پایان یافته و اکو باید از منابع خود بهترین بهره را ببرد. این قرن متعلق به شرق است و باید برای موفقیت در این دوره سیاست‌گذاری‌های مناسب صورت گیرد.