نهاوندیان از اتاق بازرگانی می‌رود؟

دنیای اقتصاد- بیست و هشتمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران در شرایطی با محوریت موضوع گزارش عملکرد این اتاق برگزار شد که با طرح درخواست رسمی محمد نهاوندیان برای برکناری از ریاست اتاق ایران همراه بود. نهاوندیان با اشاره به ماموریت کوتاهش در اتاق پس از قبول مسوولیت در دولت به‌عنوان خدمت به کشور تاکید کرد: مسوول اتاق امروز نیازمند آن است وقت بیشتری داشته باشد؛ به همین دلیل وی امروز از هیات نمایندگان اتاق درخواست کرد در این رابطه تصمیم جدیدی بگیرند و مسوولیت خدمتگزاری را به فرد دیگری واگذار کنند. در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران همزمان با ارائه گزارش عملکرد مطرح شد

درخواست نهاوندیان برای کناره‌گیری از ریاست اتاق

ارائه گزارش ۱۰۰ روزه دولت در هفته اول آذرماه

سردار خالدی- روز گذشته، نشست هیات نمایندگان اتاق ایران با حمایت اعضای اتاق از روند مذاکرات و گزارشی از عملکرد اتاق در همه بخش‌ها به ویژه بخش مالی برگزار شد، این در شرایطی بود که نهاوندیان در این نشست رسما خواستار کناره‌گیری از ریاست اتاق ایران شد.

بیست و هشتمین جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران در قالب اجلاس سالانه با حضور محمد نهاوندیان رییس اتاق ایران و دیگر اعضای هیات نمایندگان برگزار شد. نهاوندیان در این جلسه با تسلیت ایام سوگواری ماه محرم و درس‌های آموختنی فعالان اقتصادی از کربلا به فرازهایی از درس عاشورا پرداخت.

هدفمندی با شیوه غلط اجرا شد

نهاوندیان در ادامه با ذکر و خاطره درگذشت حبیب‌اله عسگراولادی بر تذکر به خیر در جلسه هیات نمایندگان اتاق در فضای فعلی ماه محرم تاکید کرد و گفت: توصیه به خیر و نیت خیر لازمه یک کار تولیدی است، یک صنعتگر واقعی و یک فعال اقتصادی در کنار کسب‌وکار خودش باید یک موسسه خیریه هم داشته باشد، اما نه به این معنا که صدقه بدهد، بلکه به دنبال توانمندسازی نیازمندان باشد و با نیت خیر فرصت شغلی برای نیکوکاران ایجاد کند.

رییس اتاق ایران تصریح کرد: اجرای هدفمندی یارانه‌ها ضرورت مطلوبی بود که با شیوه غلط دنبال شد و اگر تلاش شود این امکان محدود بتواند هر چه بیشتر در اختیار نیازمندان جامعه قرار گیرد طبعا بهتر می‌تواند به حل مشکل کمک کند.

نهاوندیان با اشاره به اینکه یک موقع برخی دهک‌ها حذف می‌شوند و موقع دیگری در خود جامعه حرکت درستی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: اینکه افراد بی‌نیاز اعلام کنند، یارانه نمی‌خواهند تا با توانمندسازی نیازمندان و ایجاد فرصت‌های شغلی کمک لازم به اقشار ضعیف کشور صورت گیرد، خود گام مهمی است.

گام بزرگ، سرمایه‌گذاری است

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه گام بزرگی که فعالان اقتصادی می‌توانند بردارند سرمایه‌گذاری است، گفت: در شرایط رکود تورمی باید به سمتی حرکت کنیم که با رشد پایدار روبه‌رو شویم و جز با سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی واحدهای صنعتی نمی‌توانیم، مشوق‌ها را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه دولت باید فضای کسب‌وکار را مهیا کند و فعالان اقتصادی باید امکانات را تجمیع کنند، اظهار کرد: حدود چهار میلیون نفر فارغ‌التحصیل تا چند سال دیگر به خیل بیکاران اضافه می‌شوند به همین دلیل خیر بزرگ‌تر فراهم‌سازی زمینه سرمایه‌گذاری است. وی با بیان اینکه مذاکره‌کنندگان حق ندارند به کسی یا گروهی تکیه کنند، اما حق دارند از ملت خودشان انتظار حمایت داشته باشند، از هیات نمایندگان خواست حمایت‌ کاملی از ابتکار دیپلماتیک دولت داشته باشند که اعضای هیات نمایندگان نیز با بلند کردن دست خود این حمایت را اعلام کردند. رییس اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره کناره‌گیری خود از ریاست اتاق ایران افزود: در صحبت اولیه قرار بر این بود این ماموریت کوتاه‌مدت و برای یک دوره ۶ ماهه باشد. در مشورتی که با هیات رییسه داشتیم، سعی بر این بود مسوولیتی پذیرفته نشود که با خدمتگزاری در اتاق مغایرت داشته باشد و اقتضائات زمانی این مسوولیت به انجام وظیفه در اتاق لطمه بزند. نهاوندیان تصریح کرد: در هیات نمایندگان قرار شد اگر اجازه داده شود رخصت انجام ماموریت در جای دیگری صادر شود، اما به هر حال با نظر هیات نمایندگان آن شکل امکان تحقق پیدا نکرد. در ادامه اختیارات و مسوولیت‌ها به نایب رییس اول محول و تلاش شد این تشخیص مورد قبول قرار گیرد، اما به هر دلیل توفیق حاصل نشد؛ بنابراین با شرایط جدیدی که به وجود آمد، نه می‌توانم کوتاه‌مدت و نه تشخیص ترجیح بر اینجا را انتخاب کنم.

رییس‌دفتر رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه امروز فضای مساعدی برای فعالیت بخش خصوصی و تعاونی فراهم شده است، گفت: ما امروز نیازمند آن هستیم که مسوول اتاق ایران وقت بیشتری داشته باشد؛ بنابراین از هیات نمایندگان می‌خواهم اجازه بدهند در این رابطه تصمیم جدیدی بگیریم و مسوولیت خدمتگزاری به فرد شایسته‌ای واگذار شود. در ادامه این نشست، اسداله عسگراولادی در سخنان کوتاهی با یاد و خاطره‌ای از برادر مرحومش «حبیب‌اله» از همه اعضای هیات نمایندگان برای حضور در مراسم ترحیم قدردانی کرد.

قرائت گزارش دبیرخانه ماده ۷۶

در بخش دیگری از اجلاس سالانه هیات نمایندگان اتاق ایران، گزارشی از عملکرد سالانه توسط حسین نقره‌کارشیرازی دبیرکل اتاق ایران ارائه شد. دبیر کل اتاق ایران در گزارشی درباره خروجی‌های عملکرد و اقدامات اتاق ایران به نقش ملی اتاق در قبل و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و در ادامه نیز مرور کوتاهی بر ارتقای قانون‌مدار جایگاه و سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور داشت. حسین نقره‌کار شیرازی در ادامه با مروری بر اجرا و توسعه نقش و وظایف اتاق ایران در چارچوب سیاست‌ها و نظارت عالی رییس و هیات رییسه بر یکپارچه‌سازی و توسعه نقش اتاق‌های سراسری تاکید کرد. وی به طرح‌های توسعه تحقیقات و پژوهش نیز اشاره کرد و گفت: در عرصه توانمندسازی و آموزش و انتشارات و فعالیت‌های مستندسازی در اتاق ایران اقدامات مطلوبی انجام شده است. وی در پایان فعالیت‌های امور بین‌الملل اتاق را مورد بررسی قرار داد.در ادامه نیز جعفر مرعشی مشاور اتاق ایران و یکی از اعضای دبیرخانه ماده ۷۶ با ارئه گزارش دبیرخانه ماده ۷۶ در رابطه با آنچه تاکنون توسط این مرکز صورت گرفته است، گفت: حدود ۲۷ هزار قانون و مقرره مشتمل بر ۱۷۰ هزار ماده و تبصره در کشور وجود دارد که همین مساله کار را برای فعالان اقتصادی سخت می‌کند. کاهش، یکپارچه‌سازی و هماهنگی قوانین هدفی است که از سوی این مرکز دنبال می‌شود. به اعتقاد وی، رفتارهای سلیقه‌ای مسوولان و عدم تطابق قوانین با شرایط محیطی از جمله مواردی هستند که به‌عنوان محدودیت بر سر راه فعالان اقتصادی شناخته می‌‌شوند. در ادامه نشست روز گذشته، گزارش تفریغ بودجه اتاق ایران برای سال ۱۳۹۱ نیز توسط علی‌اکبر جاویدان، قائم مقام دبیرکل اتاق ایران ارائه شد.

تفریغ بودجه، دستاورد هیات نمایندگان اتاق ایران

محمود اسلامیان، دیگر عضو هیات رییسه اتاق ایران با اشاره به ارتقای روزانه جایگاه اتاق‌های سراسر کشور، تصریح کرد: در رابطه با حسابرسی بودجه اتاق‌ها هیچ مشکلی بین اتاق ایران با سایر اتاق‌های سراسر کشور وجود ندارد و به دنبال آن هستیم با اصلاح قانون اتاق، روند بودجه‌نویسی اتاق را بهبود ببخشیم. البته خوشبختانه فرآیند تدوین بودجه با هماهنگی کامل بین همه اتاق‌های سراسر کشور صورت گرفته است. وی افزود: برای همه خریدهای اتاق و حتی ساختمان کناری اتاق که در حال ساخت است، مناقصه برگزار می‌شود و با راه‌اندازی ساختمان جدید، ستاد اتاق به طور کامل در یک مجموعه قرار خواهد گرفت. در ادامه نهاوندیان با اشاره به اظهارات عضو هیات رییسه اتاق، تفریغ بودجه را یکی از دستاوردهای این دوره هیات نمایندگان به شمار آورد و تاکید کرد: این فرآیند بر میزان شفافیت‌ها می‌افزاید.

چند نفر از اعضای اتاق ایران همچون محمد حسین روشنک، محمدرضا نجفی منش، پرویز حسابی و رسول رنجبران پس از پرسش و پاسخ درباره گزارش عملکرد اتاق و تفریغ بودجه به بیان نظرات خود پرداختند که البته در کنار پاسخ اعضای هیات رییسه با حاشیه‌هایی نیز همراه شد. در پایان نیز گزارش تفریغ بودجه به رای گذاشته شد که به تصویب اعضا رسید.

مهار تورم؛ وعده‌ای که محقق شد

گروه بازرگانی - رییس اتاق بازرگانی ایران از تحقق اولین وعده رییس‌جمهور خبر داد. محمد نهاوندیان در حاشیه بیست و هشتمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در جمع خبرنگاران درباره حذف برخی دهک‌ها برای دریافت یارانه نقدی گفت: اصل ایده هدفمندی یارانه‌ها درست بود و همه کارشناسان از آن حمایت کردند، اما در اجرا مشکلاتی پیش آمد که باعث شد آنچه در قانون پیش‌بینی شده بود محقق نشود، بنابراین باید در نحوه اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها اصلاحاتی انجام شود. رییس دفتر رییس‌جمهور گفت: راه دیگری هم برای اصلاح پرداخت یارانه‌ها وجود دارد و آن این است که به جای پرداخت یارانه‌ها شغل ایجاد کنیم. وی همچنین درباره گزارش صندوق بین‌المللی پول مبنی بر کاهش نرخ رشد تورم تصریح کرد: نیازی به گزارش صندوق بین‌المللی پول نداریم زیرا منابع رسمی ما هم نشان از آن دارد که شتاب تورم کاهش پیدا کرده و نرخ تورم سیر افول خود را آغاز کرده است. نهاوندیان گفت: پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که در ماه‌های آینده تورم پایین‌تر هم می‌آید و به امید خدا اولین وعده دولت یازدهم که مهار تورم بود محقق می‌شود.

وی تصریح کرد: روند مذاکرات حساس است و تیم مذاکره کننده همه جوانب مسیر مذاکره را دنبال می‌کند. رییس‌دفتر رییس‌جمهور از ارائه گزارش ۱۰۰ روزه رییس‌جمهور به مردم در هفته اول آذر‌ماه خبر داد. وی در پایان درباره معوقات بانکی گفت: آنچه تاکنون اتفاق افتاده ناشی از یک تخصیص غیرمبتنی بر مطالعات کارشناسی بوده است، بنابراین اصلاح تخصیص تسهیلات در دستور کار دولت قرار دارد.