گروه بازرگانی- رییس کل گمرک از پیش‌بینی ۸۶هزار میلیارد ریال درآمد گمرکی در بودجه سال ۹۳ خبر داد. مسعود کرباسیان در نشست خبری روز گذشته خود با اعلام این موضوع گفت: درآمد گمرکی سال جاری ۱۰۰هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده بود؛ اما در ۷ ماه نخست سال جاری تنها ۳۵ هزار میلیارد ریال آن محقق شده که ۲۰ هزار میلیارد ریال از این درآمدها بنا بود از محل خودرو تامین شود؛ اما بنابه قوانین گمرکی در سال جاری این درآمد حاصل نشد. همچنین تعرفه‌های گمرک از ۴ درصد به ۲ درصد کاهش یافت. به همین دلیل به نظر می‌رسد درآمد ۸۶ هزار میلیارد ریالی این بخش با توجه به بهبود کسب و کار و رونق اقتصادی در سال آینده محقق شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه تعرفه‌های گمرکی اصلاح می‌شود، افزود: اگر تعرفه‌ها از یک حدی بیشتر باشد، چراغ سبز به قاچاق است و اگر از یک حدی کمتر باشد، جنبه حمایت از تولید را ندارد. ضمن اینکه تعرفه نباید منجر شود که کالای جایگزین وارد اظهارات گمرکی شود. بنابراین باید یک رابطه منطقی در تعرفه‌ها وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در همه جای دنیا تعرفه فضای تجارت را رقابتی می‌کند، اظهار کرد: در حال حاضر در کشور ما به دلیل اینکه تعرفه سرامیک از چینی پایین‌تر است، واردکننده چینی، در اظهارنامه‌های گمرکی می‌گوید که سرامیک وارد می‌کند. همین موضوع درباره مکمل‌های غذایی و دارویی نیز مشاهده می‌شود. یرهمین اساس قرار است طبقه‌بندی تعرفه‌ها محدود شود و به خاطر همین از ۲۵ تعرفه به ۱۵ تعرفه رسیدیم، اگر تعرفه‌ها به ۱۱ برسد وضعیت شفاف‌تر خواهد

شد.

کرباسیان درباره کد شبنم و ایران کد نیز گفت: موضوع ایران‌کد و شبنم ارتباطی به گمرک ندارد و به همین دلیل هم ما به این موضوع ورود پیدا نکردیم. در گمرک توجه به کد HS و تعرفه کفایت می‌کند.