تامین سه کالا از سبد کالایی پیشنهادی دولت

هما کبیری- وضعیت ایده‌آل موجودی کالاهای اساسی، پر بودن ذخایر استراتژیک گندم، آمادگی شرکت بازرگانی دولتی برای تامین حداقل سه کالای سبد کالایی پیشنهادی دولت و همچنین آمادگی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واگذاری شرکت پشتیبانی امور دام بر اساس طرح انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی، از مهم‌ترین موضوعاتی بود که عباس قبادی، روز گذشته در نشست خبری خود به آنها اشاره کرد. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به اینکه این شرکت به اندازه ۳ سال گذشته ذخیره برنج دارد و خرید برنج، روغن و شکر را متوقف کرده است، گفت: نیاز کشور به گندم حدود ۱۱میلیون تن است که خوشبختانه تا امروز تحریم‌‌ها مانعی برای ورود گندم به کشور نشده است. بر این اساس سال گذشته حدود ۶ میلیون تن واردات گندم انجام شد و در سال جاری نیز تاکنون پنج میلیون تن گندم خریداری شده که ۵/۲ میلیون تن آن وارد کشور شده و پول ۵/۱میلیون تن دیگر آن نیز پرداخت شده و بخشی هم در حال تخلیه و ورود به کشور است.

وی افزود: در سال ۹۱ علاوه‌بر تحریم‌ها در بخش تولید نیز مشکلاتی وجود داشت؛ به نوعی که تنها ۲ میلیون تن گندم داخلی خریداری کردیم و ۶ میلیون تن نیز با توجه به کسری که وجود داشت وارد شد. با توجه به اینکه در ایام شب عید سال گذشته در زمینه گندم با مشکلات جدی روبه‌رو بودیم ولی اجازه ندادیم مردم این مشکل را احساس کنند. قبادی با اشاره به اینکه اعلام زودهنگام قیمت خرید تضمینی گندم، انگیزه تولید این محصول را افزایش داد، گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که کشور ما از نظر آب، کشور فقیری است و امیدواریم با بارندگی‌های امسال، سال آینده بتوانیم گندم بیشتری از کشاورزان خریداری کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» درباره روند افزایش تولید داخلی گندم با تاکید رییس جمهور در سال آینده، توضیح داد: در ابتدای سال وزارت جهاد کشاورزی به ما اعلام می‌کند که چه میزان گندم می‌تواند از کشاورزان خریداری کند و ما بر اساس نیاز ۱۱ میلیون تنی کشور و همچنین ۳ میلیون تن ذخایر استراتژیک، برای تامین مابقی آنها تصمیم‌گیری می‌کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره رقم تولید داخل و واردات برای تامین گندم مورد نیاز سال آینده توضیح داد: هنوز وزارت جهاد کشاورزی رقمی را به صورت رسمی به ما اعلام نکرده که ما بر اساس آن مابقی گندم مورد نیاز را وارد کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص هزینه انبارداری گندم، اظهار کرد: تخفیف‌هایی که برای سرعت تخلیه کشتی‌ها دریافت می‌کنیم دو برابر هزینه انبارداری است. ما ۱۰ روز فرصت داریم تا گندم را از کشتی تخلیه کنیم، اما چون در کمتر از این زمان، این اتفاق می‌افتد، ناخدای کشتی به ما هدیه می‌دهد که هدیه او در تخفیفات گندم محاسبه می‌شود.

قبادی با ذکر اینکه در سال گذشته روزهایی بود که موجودی گندم به کمتر از یک هفته رسیده بود، گفت: یک زمانی پیش‌بینی کرده بودیم که اگر با کشتی نتوانیم واردات انجام دهیم، کالاهای اساسی را از راه زمینی وارد کشور کنیم. به این ترتیب موفق شدیم ۳۰هزار تن کالای اساسی از طریق ۱۷هزار و ۸۰۰ کانتینر کالا از مرزهای زمینی وارد کشور کنیم.

اعتراض نمایندگان به بودجه خرید گندم

اظهارات این مقام مسوول در حالی است که روز گذشته عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، در رابطه با تخصیص ۷هزار میلیارد تومان اعتبار برای خرید گندم در سال ۹۳، اعلام کرد: دولت در خصوص خرید تضمینی ۱۰میلیون تن گندم آن هم کیلویی۱۰۵۰ تومان در سال آینده، باید اعتباری حدود ۱۱هزار میلیارد تومان برای خرید این محصول استراتژیک در نظر بگیرد.

به گزارش «خانه ملت»، هدایت‌الله میرمرادزهی با اشاره به رقم ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیصی در لایحه بودجه ۹۳ برای خرید گندم تولیدی کشور، توضیح داد: با توجه به اینکه دولت نرخ خرید تضمینی گندم را برای سال آینده کیلویی ۱۰۵۰ تومان در نظر گرفته است، به همین جهت این میزان اعتبار پاسخگوی خرید گندم تولیدی کشور نیست.

این در حالی است که بر اساس لایحه بودجه ۹۳، بانک مرکزی از طریق بانک‌های عامل مکلف است با معرفی دستگاه اجرایی ذی‌ربط تسهیلات لازم را برای خرید گندم تولید داخلی تا سقف ۷هزار میلیارد تومان از محل منابع داخلی بانک‌ها قبل از شروع فصل برداشت در اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران و کارخانه‌های آرد و سیلوداران بخش خصوصی و شرکت‌های تعاونی روستایی قرار دهد. همچنین بر اساس آمار واردات سال‌های گذشته، به نظر نمی‌رسد تولید گندم در داخل کشور ۱۰ میلیون تن باشد و برای واردات گندم نیز بودجه جداگانه‌ای پیش‌بینی می‌شود.

نان گران می‌شود؟

شنیده‌های ضد و نقیض درباره تغییر قیمت نان موضوع دیگری بود که قبادی درباره آن توضیح داد. به گفته وی، برای افزایش قیمت نان هنوز تصمیم جدی گرفته نشده، اما سیاست دولت این است که تا پایان سال جاری قیمت نان تغییری نکند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره تصمیم دولت در سال آینده نیز توضیح داد: افزایش قیمت نان در سال آینده به تصمیم دولت و مجلس بستگی دارد و آن موقع است که برنامه‌ریزی قیمت نان عملیاتی می‌شود.

انجام کارهای مقدماتی طرح انتزاع

«انتزاع» موضوع دیگری بود که قبادی درباره آن توضیح داد. به گفته قبادی، وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی تحویل یک هفته‌ای وظایف بخش کشاورزی را به وزارت جهاد کشاورزی دارد، اما هنوز در واگذاری بخش‌هایی هم اختلاف نظر وجود دارد.

وی در این باره توضیح داد: کارهای مقدماتی اجرای قانون انتزاع انجام شده و ما آمادگی تحویل کار و اجرای قانون را داریم. در همین رابطه جلسه‌های زیادی با وزارت جهاد کشاورزی داشتیم و به توافق‌هایی هم رسیده‌ایم که در زمان یک تا دو هفته‌ای، مسوولیت وظایف کشاورزی را کلا به وزارت جهاد تحویل دهیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره واگذاری‌ها، گفت: پیشنهادهای زیادی برای واگذاری داشته‌ایم. قرار است شرکت امور دام به‌طور کلی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود، اما در زمینه گندم هنوز اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. هنوز مشخص نیست خرید تضمینی گندم را در سال ۹۳ وزارت جهاد کشاورزی باید انجام دهد یا بازرگانی دولتی؛ اما به هر حال ما برای هر دو حالت اعلام آمادگی کرده‌ایم و تصمیم نهایی را در این مورد دولت می‌گیرد.

وی افزود: طبق قانون سیاست‌گذار باید وزارت جهاد کشاورزی باشد، اما اگر این اتفاق بیفتد، باید سیلوها را هم به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کنیم. در حال حاضر شرکت بازرگانی دولتی ۱۱میلیون تن ظرفیت سیلو دارد و بخش خصوصی نیز بین ۵ تا ۶ میلیون تن ظرفیت دارد. وی در عین حال گفت: بعید است واردات گندم به وزارت جهاد منتقل شود؛ این وظیفه همچنان بر عهده بازرگانی داخلی خواهد بود، چه در وزارت صنعت، معدن و تجارت باقی بماند یا به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بر اساس قانون مصوب مجلس، شرکت بازرگانی دولتی ایران در بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت باقی می‌ماند، اما بخش سیاست‌گذاری گندم به وزارت جهاد کشاورزی واگذار می‌شود. بنابراین، اگر قرار باشد خرید تضمینی گندم را وزارت جهاد کشاورزی انجام دهد، ما ۱۱میلیون تن ظرفیت سیلوهای دولتی را به وزارت جهاد کشاورزی تحویل می‌دهیم؛ ضمن آنکه بین ۵ تا ۶ میلیون تن نیز ظرفیت سیلو در بخش خصوصی وجود دارد.

سبد کالای پیشنهادی دولت

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین از اعلام آمادگی این شرکت برای تامین سه قلم از پنج قلم سبد کالای پیشنهادی دولت خبر داد و گفت: قرار است در این سبد کالایی که ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر دریافت‌کننده دارد، مرغ، روغن، برنج، تخم‌مرغ و پنیر باشد که بر اساس اطلاعات اولیه، ۸۰ هزار تن مرغ در این سبد وجود دارد. بر این اساس، سه کالای اول را بازرگانی دولتی و دو کالای دیگر را بخش خصوصی تامین می‌کند.

آخرین وضعیت روغن، برنج و مرغ

تامین سایر کالاهای اساسی از جمله، برنج، مرغ، شکر و روغن و حبوبات نیز از دیگر وظایف شرکت بازرگانی دولتی است. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در مورد تامین روغن مورد نیاز کشور گفت:‌ این کالا می‌توانست برای ما چالش ‌برانگیز باشد، چون بخش خصوصی برای واردات آن استقبال چندانی نکرده بود. ولی با توجه به مدیریتی که در کشور انجام شد ۵۳فروند کشتی حامل روغن خام که حدود ۲میلیون تن بود وارد کشور شد. وی با اشاره به اینکه به‌رغم افزایش قیمت شکر در جهان، این کالا در داخل کشور روند نزولی قیمت داشت، افزود: در زمینه شکر نیز مشکلی وجود ندارد و تا پایان سال ذخیره‌سازی در این کالا انجام شده است. در سال گذشته و امسال شرکت بازرگانی دولتی ایران ۳/۱میلیون تن شکر و ۷۵۰هزار تن برنج وارد کرده است.

قبادی ادامه داد: آمار واردات برنج در سال جاری ۴/۱میلیون تن است که یک سوم آن را شرکت بازرگانی دولتی و مابقی توسط بخش خصوصی وارد شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه بالغ بر ۶ ماه ذخایر کالای اساسی در کشور وجود دارد، گفت: هیچ کمبودی در نهاده‌ها نداریم و ذخایر جو، ذرت و کنجاله سویا بین ۴ تا ۶ ماه آینده پاسخگوی نیاز کشور است، به نحوی که در حال حاضر کنجاله سویا بیش از ۵۰۰ هزار تن در کشور وجود دارد که این رقم در تاریخ کشور بی‌نظیر بوده است.