آغاز رقابت انتخاباتی اصناف

هما کبیری امروز، سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه، نخستین انتخابات اتاق اصناف سراسر کشور پس از ادغام در حالی برگزار می‌شود که بر اساس آن باید ۵نفر اعضای هیات رئیسه از سوی روسای اتحادیه‌های هر شهرستان انتخاب شوند. بر اساس ماده۴ آیین‌نامه قانون نظام صنفی، نظارت بر انتخابات بر عهده هیات اجرایی متشکل از نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت هر شهرستان به‌عنوان رئیس هیات اجرایی، نماینده استانداری و نمایندگان اتاق‌های اصناف برگزار می‌شود. بر این اساس، انتخابات اتاق اصناف تهران از ساعت ۹ تا ۱۲ امروز در محل هتل انقلاب تهران برگزار می‌شود. امسال نخستین باری است که روسای اتحادیه‌ها اعم از تولیدی و توزیعی به هر دو گروه رای خواهند داد تا بار دیگر صنوف تولیدی و توزیعی در کنار هم زنجیره تولید و توزیع را تکمیل کنند. بر اساس قانون جدید نظام صنفی، روسای ۱۳۸اتحادیه‌ هر دو سال یک‌بار پای صندوق‌های رای می‌روند تا ۵ نفر شامل دو نفر از صنوف تولیدی- خدمات فنی و دو نفر از صنوف توزیعی- خدماتی و یک نفر به دلخواه از کلیه منتخبان انتخاب کنند. دور اول این انتخابات که با حضور دو سوم اعضا رسمیت پیدا می‌کند، علاوه بر ۵ نفر اعضای اصلی، دو نفر هم به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب خواهند شد. پس از برگزاری انتخابات هیات رئیسه ۳۶۰ اتاق اصناف در سراسر کشور، انتخابات اتاق اصناف کشوری برگزار خواهد شد که کاندیداهای مورد نظر از میان ۱۸۰۰ نفر به رقابت خواهند پرداخت.

برگزاری این انتخابات موجب شد تا در هفته‌های گذشته اعضای اتاق اصناف و روسای اتحادیه‌ها با وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین معاون بازرگانی داخلی او دیدار داشته باشند تا نظرات خود را بیان کنند. عصر روز دوشنبه نیز ۲۰ کاندیدای اتاق اصناف تهران در دیداری با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران برنامه‌ها و رویکردشان را برای حضور در این انتخابات اعلام کردند. در این جلسه یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران با تاکید بر اینکه این جلسه، به پیشنهاد معاون بازرگانی داخلی و تایید وزیر برگزار شده، گفت: در بندهای اقتصاد مقاومتی یکی از موارد مطرح شده، بحث درون‌زا و برون‌گرا بودن است که به این منظور باید از تجربه دانش و تجربه نیروی انسانی برای تحقق این بند استفاده کرد.

وی افزود: یک واقعیت غیرقابل انکار بزرگی جامعه اصناف و نقش آنها در جامعه و اقتصاد کشور است. به همین منظور با سازماندهی اتاق اصناف، ظرفیت‌هایی بیش از چیزی که در حال حاضر وجود دارد، ایجاد کردیم و در تلاش هستیم تا ساختارها را بیشتر اصلاح کنیم.

صادقی یکی شدن اصناف را یکی از لازمه‌های تحقق برنامه‌های اصلاحی در کشور برشمرد و تاکید کرد: تولید و توزیع مکمل و پشتوانه هم هستند و به همین دلیل باید این ید واحده را قدرتمندتر کرد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به عنوان رئیس کمیته نظارت بر این انتخابات گفت: انتخابات باید هدفمند باشد تا با تصور خواسته‌های ملت و مسوولان، راهکارهای مناسبی پیدا کنیم که رسیدن به این مقصود، نیازمند مشارکت موثر و هوشمندانه اتحادیه‌ها است. ما اطمینان می‌دهیم با مشارکت اتحادیه‌ها، انتخابات سالمی را برگزار کنیم و به این منظور همه فرآیندهای مورد نیاز نیز از قبل طراحی شده است.

در ادامه، ۲۰ کاندیدای انتخابات شورای اصناف به بیان نظرات خود پرداختند.

انسجام و اقتدار دوباره

محمد آزاد، رئیس اتحادیه آهن‌فروشان نخستین کاندیدایی بود که به بیان نظرات خود پرداخت. او یکی شدن اصناف پس از ۲۵ سال را دلیلی برای انسجام و اقتدار اتاق اصناف دور جدید عنوان کرد و گفت: امسال قطعا مسائل مالیاتی را حل خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه اصناف در تامین ۵/۱۷ درصد از تولید ناخالص داخلی نقش دارند، تاکید کرد: در این انتخابات اصناف به خودشان می‌بالند و در مقابل اتاق‌های بازرگانی و تعاون حرفی برای گفتن خواهند داشت، چرا که تا به حال شخصیت اصناف نامعلوم بوده است.

این کاندیدای انتخابات اتاق اصناف تهران ادامه داد: خواسته ما این است که در وهله اول وزارت صنعت، معدن و تجارت به اصناف بها بدهد و بعد ارتباط با اصناف به گونه‌ای باشد که رفاه حال مردم تامین شود. هر چه باشد یک سوم از جمعیت کشور متعلق به اصناف است.

جهش ۸درصدی اصناف در GDP

علی فاضلی، رئیس اتحادیه در و آلومینیوم با اشاره به اینکه در آمارهای جدید سهم اصناف در تولید ناخالص داخلی ۵/۲۵ درصد عنوان شده، گفت: جهش ۸ درصدی سهم اصناف در GDP حاکی از ارتقای عملکرد آنها است، اما در این مرحله اصناف باید صبوری و تعامل را در دستور کار خود قرار دهند، چرا که برخی حرف‌ها علیه اصناف بین ما فاصله انداخته است.

وی افزود: نظام سرباری اجرایی به بخش خصوصی اجازه کار نمی‌دهد و این ما هستیم که باید حق‌مان را با همدلی و همسویی بگیریم.

احیای بازارهای منطقه

رسول شجری، رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز نیز با ابراز امیدواری نسبت به شرایط کشور در سال ۹۳ و رساندن تورم به ۲۵درصد با شرایط دشواری مانند بهره بانکی ۲۵ درصد، نقش اصناف را غیرقابل انکار دانست.

او گفت: اصناف با توانمندی‌های خودشان موفق شدند اقتصاد صنوف را اداره کنند. این در حالی است که آرمان ما ایجاد مجموعه‌ای از اصناف است که با تولیدات مبتنی بر فناوری‌های نوین همگام با معیارهای جهانی گام بردارد.

این کاندیدا همچنین استفاده از بازارهای منطقه را هم یکی از وظایف اتاق اصناف در ایجاد واحدهای صنفی اعلام کرد.

پیگیری مالیات و بیمه

رئیس اتحادیه آهن‌سازان با تاکید بر ایجاد وحدت میان اصناف تولیدی و توزیعی گفت: پیشنهاد ما تهیه آمار دقیق واحدهای تولیدی و توزیعی است.

حبیب‌الله بشارتی افزود: تشکیل اتاق‌های فکر و کمیته‌های تحقیق و تفحص می‌تواند به افزایش توان اتحادیه‌ها کمک کند.

وی موضوع مالیات و بیمه اصناف را نیز یکی از موضوعات قابل بررسی در اتاق اصناف برشمرد.

در ادامه محمدعلی قنبری، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان شیشه و آیینه نیز صداقت، امانت‌داری و حفاظت از وحدت، عدم سوءاستفاده از بیت‌المال و جلوگیری از رانت و تبعیض را از مهم‌ترین برنامه‌هایی که اجرای آنها ضروری است توصیف کرد.

دوقلوهای تولید و توزیع

جلال عجایبی، رئیس تعاونی تولیدکنندگان گل و گیاه نیز با اشاره به اینکه در نخستین انتخابات شورای اصناف، تنها ۱۴۰ تولیدکننده و توزیع‌کننده نماینده داشتند، اما حالا بیش از ۱۰هزار تولیدکننده در تهران داریم که باید به فکر ارزآوری آنها بود.

وی افزود: برنامه نخست باید وحدت مجمع تولیدی و توزیعی باشد. پس از آن باید به دنبال تامین بودجه کافی برای اصناف بود. من به شخصه پنج میلیارد تومان یارانه از وزارت بازرگانی برای صنف خودم گرفتم. این موضوع موید آن است که بودجه در وزارتخانه زیاد است فقط باید بتوان آن را احیا

کرد.

به گفته عجایبی، توسعه شبکه‌های توزیع و تولید، اصلاح نظام بیمه و مالیات و تلاش برای شفاف‌سازی سیستم باید در دستور کار قرار گیرد. او معتقد است تولید و توزیع همانند دوقلوهایی هستند که اگر از هم جدا شوند آسیب می‌بینند.

چشم‌انداز ضروری است

حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران بر نبود برنامه و چشم‌انداز در اتاق اصناف در سال‌های گذشته تاکید کرد. او معتقد است در سال‌های گذشته اصناف همواره به روزمرگی وابسته بودند. این کاندیدای انتخابات اتاق اصناف تهران با اشاره به اینکه تا برنامه وجود نداشته باشد، اتاق اصناف ارتقا پیدا نمی‌کند، اعلام کرد: لازم بود قبل از انتخابات برنامه و چشم‌انداز مشخص می‌شد، چرا که جای خالی کمیسیون‌های تخصصی در این میان احساس می‌شود.

به گفته او هیات رئیسه تنها باید نقش هماهنگ‌کننده داشته باشند و بار اصلی به دوش کمیسیون‌های تخصصی باشد تا نتیجه موردنظر حاصل شود و مسائلی مانند مالیات که دغدغه اصلی اصناف است، برطرف شود. ضمن آنکه برای جای خالی آموزش اصناف هم باید فکری کرد و تاسیس دانشگاه اصناف هم در برنامه قرار گیرد.

دولت گذشته کنار اصناف نبود

محمد طحان‌پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی نیز به‌عنوان یکی دیگر از کاندیداها، یکی از خواسته‌های خود را دور هم جمع شدن مجامع تولیدی و توزیع عنوان کرد و گفت: آنجایی که قرار است مجمع داشته باشیم، باید جای بزرگان باشد. وقتی دولت تدبیر و امید قول داد که در کشور وحدت باشد، ما هم باید در این راه تلاش کنیم.

وی افزود: در دولت گذشته می‌گفتند دولت کنار اصناف است اما میوه‌اش برای ما تلخ بود. به‌عنوان مثال همه مسوولان به دروغ شعار حمایت از تولید می‌دادند اما بچه‌های خودشان ماشین خارجی سوار می‌شدند. هر موقع کسی این شعار را داد و لوازم خانگی منزلش خارجی نبود می‌شود حرفش را پذیرفت.

طحان‌پور با اشاره به گردش مالی هفت هزار میلیارد تومانی صنف لوازم خانگی در سال تاکید کرد: باید یک برنامه کوتاه‌مدت و یک برنامه بلندمدت برای اتاق اصناف داشت.

تاکید بر وحدت اصناف

قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی نیز با اشاره به اینکه در اتاق اصناف کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد تاکید کرد: در اتاق اصناف بیشتر وقت برای رفع اختلافات رسته‌های صنفی صرف می‌شد که حالا با یکی شدن مجامع تولیدی و توزیعی، فرصت برای ارتقای اصناف، حل مشکلات آموزش و مالیات وجود دارد.

وی افزود: همه ما در قبال کمک به بهبود شرایط اصناف مسوولیم.

درادامه محمدعلی کمالیان، رئیس اتحادیه فرش ماشینی و موکت به گروهی اجرا شدن برنامه‌ها تاکید کرد و گفت: همه ضربه‌هایی که اصناف در سال‌های گذشته خورده از اختلافات مدیریتی ناشی شده و برخی سازمان‌ها هم از این اختلافات سوءاستفاده کرده‌اند.

وی ادامه داد: امروز به یک هیات رئیس متحد و منسجم نیاز داریم تا وحدت اصناف حفظ شود و بعد با تقسیم کار کارها پیش رود.

دیدگاه دولت به اصناف کسبی است

حسین درودیان، رئیس اتحادیه الکترونیک هم با تاکید بر وحدت میان اصناف گفت: ارزیابی مسائلی از قبیل مالیات و مشکلات تولید و توزیع باید اولویت کارهای اتاق اصناف باشد.

به گفته وی، در گذشته وقتی اصناف به دولتمردان برنامه‌هایشان را ارائه می‌دادند، حرکتی از سوی آنها انجام می‌شد که جلوی برنامه‌ها را می‌گرفت. درودیان توضیح داد: مشکلات ارزی یکی از این موارد است و همچنین بخشنامه‌های گمرکی که برنامه‌های ما را به هم می‌ریخت. وعده‌های بیهوده برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید و توزیع نیز به این بخش‌ها آسیب زد. وی با تاکید بر اینکه باید نگاه دولت به اصناف تغییر کند، یادآور شد: دیدگاه دولت به اصناف کسبی است. در حالی که این نگاه باید تغییر کند و نباید این نگاه صرفا صنفی باشد.

تقی علی‌اکبری، رئیس اتحادیه باتری‌سازان نیز از ضربه‌هایی یاد کرد که اصناف به دلیل اختلافات درونی در طول زمان خورده است. او تاکید کرد که اصناف برای جلوگیری از مشکلات موجود، باید اتحاد بیشتری داشته باشند.

زیرساخت‌های حقوقی مناسب نیست

علی توسطی، رئیس اتحادیه ماشین‌آلات کشاورزی و صنعتی با تاکید بر رسیدگی به مالیات اصناف، موضوع تاسیس بانک اصناف را مطرح کرد و گفت: فقدان زیرساخت‌های متناسب حقوقی و قانونی برای آینده اصناف چالش‌هایی را ایجاد کرده است. در این میان هیچ چیز به اندازه تضاد موجب سردرگمی نشده است.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد در آینده کار بنیادی انجام دهیم، باید شرایط حقوقی اصناف مشخص شود تا نگران این نباشیم که با یک آیین‌نامه، بنیان اصناف به لرزه بیفتد.

توسطی با تاکید بر اینکه هیچ‌گاه آمار یکسانی از مراکز آماری کشور مشاهده نشده، به مطرح کردن این سوال بسنده کرد: آیا اصناف به اندازه نقشی در GDP دارند، در مدیریت کشور هم نقش دارند؟

در ادامه، علیرضا راسی، رئیس اتحادیه اتوسرویس، تعمیرگاه و پارکینگ نیز صداقت، شفافیت و راستگویی را لازمه یکی شدن دانست و گفت: آفت جامعه ما این است که راست نمی‌گوییم.

حذف موانع کسب‌وکار از سوی مجلس و اجرای معافیت‌های مالیاتی برای رونق کشور و همچنین به‌روزرسانی اتحادیه‌های صنفی مواردی بود که راسی به آنها تاکید کرد.

توجه به شایسته‌سالاری

تاکید ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه صوت و تصویر تهران بر ایجاد یک اتاق اصناف واحد بود که از ابتدای خردادماه حقوق اصناف را از دولت مطالبه کند. وی در این نشست با اشاره به هدف‌گذاری با استفاده از تجربه بزرگان گفت: در این دولت اگر رویکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت تعامل با اصناف نباشد، قطعا به حق و حقوقمان نمی‌رسیم و در این میان تنها تجارب بزرگان است که می‌تواند خط مشی تعیین کند.

خسرو ابراهیمی، رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس هم تعقل و تفکر ویژه را راهکار حفظ شئون اصناف دانست و گفت: براساس قانون نظام صنفی، شأن اصناف به دست هیات رئیسه امانت سپرده می‌شود؛ به همین دلیل باید شایسته‌سالاری را معیار قرار دهیم تا با مدیریت صحیح و هماهنگی مشکلات برطرف شود.

استفاده از نظرات نخبگان اصناف

حسن خرد‌مند، رئیس اتحادیه سراجان پیوند دوباره مجامع تولیدی و توزیعی را در رفع گرفتاری‌ها موثر دانست و گفت: باید از مشکلات گذشته درس بگیریم و البته در این میان کسی را تخریب نکنیم.

وی افزود: ما در تهران ۱۳۸ اتحادیه داریم که در مجموع حداقل ۵ عضو هیات مدیره دارند. از این میان حتما می‌توان از نظرات ۵۰نفر از آنها که نخبه هستند، استفاده کرد.

در این میان، احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه سازندگان کلیشه و لیتوگراف گفت: جایگاه امروز اصناف حق آنها نیست. اصناف نقش کلیدی در همه دولت‌ها داشتند، دارند و خواهند داشت و باید با وحدت همه مشکلاتشان حل شود نه با معامله کردن. علی‌اکبر بخشی، رئیس اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل نیز تاکید کرد: اتاق اصناف تهران الگوی اتاق‌های اصناف سراسر کشور است. بنابراین تصمیم هوشمندانه امروز، آینده کل اصناف کشور را رقم می‌زند. ناصر نجف‌شاد رئیس اتحادیه آهنگران اتومبیل نیز یکی دیگر از کاندیدا بود که بر بهبود عملکرد اصناف تاکید داشت.