گروه بازرگانی: رئیس اتاق ایران در دیدار با علی عثمان اولوسوی؛ رئیس شورای بازرگانی مشترک ایران و ترکیه، حضور رئیس‌جمهور ایران در ترکیه را سرآغاز دوره‌ای جدید در روابط بین دو کشور دانست. به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، غلامحسین شافعی در این باره تصریح کرد: این حضور فرصتی برای آغاز فصلی جدید از روابط دو کشور محسوب می‌شود. به طور حتم همه ما می‌توانیم آثار مثبت این حرکت را تا چند ماه آینده مشاهده کنیم.

وی دیدار رئیس‌جمهور و فعالان بخش خصوصی در ترکیه را بیانگر عزم جدی و راسخ دو طرف در تقویت سطح مناسبات اقتصادی ارزیابی و عنوان کرد: روز دوشنبه تفاهم‌نامه‌های خوب و موثری بین دو کشور به امضا رسید. این تفاهم‌نامه‌ها در حوزه‌های استاندارد و حمل‌و‌نقل بود و از طرف دیگر توانستیم در راستای رفع موانع تجارت، مذاکرات قابل قبولی داشته باشیم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور تصریح کرد: برای پررنگ‌شدن نقش بخش خصوصی در برنامه‌های مشترک ایران و ترکیه و انجام کارهای مشترک در بازار منطقه، به رفت و آمد و مذاکرات بیشتری نیاز داریم.

شافعی افزود: از سویی ایران پیشنهادهای خوبی برای آغاز یک فعالیت مشترک بین افغانستان، ترکیه و ایران دارد و از سوی دیگر ترکیه و ایران می‌توانند پروژه‌های دیگری با همکاری یکدیگر در آسیای مرکزی تعریف کنند.

رئیس اتاق ایران بررسی این پیشنهادها را به حضور نمایندگان سه کشور در شهر مشهد موکول کرد و گفت: حضور هیات ترکیه در ایران که طی یک ماه اخیر صورت گرفت بسیار تاثیرگذار بود.حال برای ادامه تعاملات بین دو کشور امیدواریم که دوباره این هیات را در سطح گسترده‌تری در ایران ملاقات کنیم.

این در حالی بود که «احیای جاده ابریشم» موضوع مهم دیگری بود که از سوی شافعی مورد توجه و تاکید قرار گرفت.

پیش از این هم در دیدار عصر روز دوشنبه ۱۹ خرداد ماه علی اکبر فرازی؛ معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با علی عثمان اولوسوی رئیس شورای دایک و بیلگین آی گول معاون وی به همراه فراز چمنی رایزن اقتصادی سفارت ایران در ترکیه درباره نقش بخش خصوصی و راهکارهای عملی شدن توافق‌های گذشته در راستای افزایش مناسبات اقتصادی بحث و گفت‌وگو کردند. علی اکبر فرازی؛ معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در این نشست با اشاره به مناسبات بیش از ١٣ میلیارد دلاری بین دو کشور در سال‌های گذشته از توافق برای افزایش این رقم به ٣٠میلیارد دلار در سال ٢٠١٥ خبر داده بود و اعلام کرد: براین باورم چشم‌انداز آینده این ارتباط مثبت خواهد بود.