گروه بازرگانی: دبیر انجمن صنایع لبنی کشور با تاکید بر اینکه صنایع لبنی توان خرید شیرخام با قیمت ۱۴۴۰ تومانی را ندارند، گفت: در راستای اجرای این مصوبه از روز پنج‌شنبه گذشته ناظران سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در کارخانجات لبنی مستقر شده‌اند که این امر خلاف عرف است.

به گزارش «ایرنا»، رضا باکری روز گذشته درخصوص استقرار ناظران سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در کارخانجات لبنی، افزود: سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با این اقدام می‌خواهد کارخانجات لبنی را به خرید هر کیلوگرم شیرخام با قیمت ۱۴۴۰ تومان ملزم سازد که این امر غیرممکن است.

وی گفت: در حال حاضر کارخانه‌ها تنها توان خرید هر کیلوگرم شیرخام با قیمت ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰ تومان را دارند؛ اما اگر قرار باشد شیرخام با قیمت بالاتری خریداری شود، نرخ تمام شده فرآورده‌های لبنی نیز افزایش می‌یابد که همین امر موجب کاهش مجدد مصرف آن خواهد شد. وی افزود: طبق برآوردهای صورت گرفته برای کاهش ضرر و زیان صنایع اگر قرار باشد شیرخام با قیمت مصوب ۱۴۴۰ تومانی خریداری شود باید قیمت فرآورده‌های لبنی نیز حدود ۱۶ درصد افزایش یابد که این مهم نه تنها به نفع مصرف‌کنندگان بلکه به نفع صنایع نیز نخواهد بود.

باکری اظهار کرد: طی مکاتباتی که این انجمن با دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله معاونت اجرایی رئیس‌جمهوری، وزارت جهادکشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار داشته خواستار جلوگیری از برخورد دستوری دولت با صنایع شده است. وی با اشاره به اینکه حدود ۶۵ سال از سابقه صنعت لبنیات در کشور می‌گذرد، تصریح کرد: از ابتدای فعالیت صنعت لبنی تاکنون کماکان چالش قیمتی بین دامداران، صنعت و دولت برای تعیین نرخ شیر خام و فرآورده‌های لبنی وجود داشته به‌طوری که مشکلات این صنعت و اقدامات دستوری دولت می‌تواند این صنعت را به ورشکستگی بکشاند.

به گفته باکری، ۷۰ درصد مواد اولیه فرآورده‌های لبنی را شیرخام تشکیل می‌دهد؛ بنابراین نه تنها صنایع توان خرید این محصول با قیمت ۱۴۴۰ تومان را ندارند بلکه مصرف‌کنندگان نیز قدرت خرید فرآورده‌های لبنی با قیمتی بیش از قیمت‌های فعلی را ندارند.

وی افزود: طی ۵/ ۱ سال گذشته صنایع با کاهش شدید مصرف فرآورده‌های لبنی در جامعه مواجه شده‌اند به‌طوری که باید با وجود حاشیه ضرر و زیان حجم تولید کاهش یابد؛ اما کارخانه‌ها در تلاش هستند با تمام مشکلات موجود حجم تولید خود را حفظ کنند.

دبیر انجمن صنایع لبنی کشور با بیان آنکه مصوبه ۱۴۴۰ تومانی شیرخام مربوط به سال گذشته بوده است، گفت: علت عدم تحقق قیمت مذکور در بازار عرضه و تقاضای شیرخام متاثر از بازار عرضه و تقاضای فرآورده‌های لبنی و پایین ‌بودن قدرت خرید مردم است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ابلاغیه ستاد تنظیم بازار و اصرار مسوولان دستگاه‌های ذی‌ربط همچون معاونت اجرایی رئیس‌جمهوری، ستاد تنظیم بازار و وزارت جهادکشاورزی براجرای این مصوبه با وجود آنکه افزایش قیمت خرید مواد اولیه در شرایطی که امکان فروش فرآورده‌های لبنی با نرخ‌های متناسب با قیمت واقعی آنان فراهم نیست، غیرمنطقی است.

وی ادامه داد: این اقدام دولت به معنای راندن واحدهای لبنی به حاشیه زیان و لاجرم تعطیل شدن باقی واحدهای تولیدی فعال کشور و توسعه بیکاری شاغلان خواهد شد.

دبیر انجمن صنایع لبنی کشور گفت: در صورت الزام صنایع لبنی به خرید شیر خام مبتنی بر قیمت دستوری، تولیدکنندگان سالانه حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان خسارت خواهند دید.

وی تاکید کرد: با وجود مصوبه و الزام اخیر دولت، صنایع برنامه‌ای برای کاهش تولید یا توقف تولید ندارند و تلاش دارند با وجود ضرر و زیان ناشی از این مصوبه به فعالیت خود با حجم تولید فعلی ادامه دهند. دبیر انجمن صنایع لبنی کشور خرید تضمینی شیرخام از سوی دولت را ناکارآمد برشمرد و گفت: هم اکنون حدود ۲۵۰۰ تن شیر خام تولیدی کشور مازاد برنیاز داخلی است که باید جذب صنایع شود اما به دلیل بالا بودن قیمت شیرخام کارخانه‌ها قادر به جذب این میزان نیستند. وی اظهار کرد: اقدام دولت برای خرید تضمینی شیرخام پایین‌تر از حجم مازاد شیرخام تولیدی است بنابراین مشکل این صنعت را برطرف نمی‌کند. وی از پیشنهاد کارت الکترونیک خرید شیر مدارس خبر داد و تصریح کرد: با وجود تحریم‌ها علیه ایران و کمبود درآمدهای دولت، می‌دانیم که دولت امکان پرداخت یارانه به صنعت را ندارد بنابراین پیشنهاد شد تا کارت‌های الکترونیکی برای دانش‌آموزان و دانشجویان با قیمت ماهانه۱۴۰۰ تومان صادر شود تا خانوارها با پرداخت این مبلغ هر نوع شیر ۲۰۰ سی سی و هر برندی که می‌خواهند برای فرزندان خود تهیه کنند.

باکری خواستار تشکیل هرچه سریع‌تر خانه شیر ایران شد و افزود: با تشکیل خانه شیر ایران به‌طور قطع بخشی از مشکلات صنعت لبنیات کشور حل و فصل خواهد شد.

به گفته وی، اساسنامه تشکیل خانه شیر ایران حدود ۳ سال پیش تهیه و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده اما تاکنون پاسخی مبنی برتشکیل این خانه دریافت نشده است.

وی اظهار کرد: طبق برنامه ششم توسعه پیش‌بینی می‌شود تا پایان این برنامه میزان تولید شیرخام کشور به ۱۲ میلیون تن برسد، این به آن معنا است که تولید حدود ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به گفته دبیر انجمن صنایع لبنی کشور، طبق برآورد وزارت جهادکشاورزی در حال حاضر ۲/ ۸ میلیون تن شیرخام درکشور تولید می‌شود. از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری «فارس» نایب‌رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی ایران گفت: درخواست افزایش ۶ درصدی قیمت محصولات لبنی را براساس افزایش هزینه‌ها به سازمان‌های مربوطه ارائه کرده‌‌ایم و منتظر تصمیم آنها در این زمینه هستیم.

محمد فربد در مورد اینکه تصمیم انجمن با توجه به مصوبه اخیر مبنی بر افزایش قیمت خرید شیر خام از دامداران چیست، گفت: قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد، زیرا ما توان افزایش قیمت را نداریم و قرار نیست قیمت محصولات لبنی را به ویژه در ماه رمضان افزایش دهیم، بلکه از طریق مکاتبات با مقامات ذی‌ربط این مساله را دنبال می‌کنیم.

وی گفت: درخواست افزایش ۶ درصدی قیمت را براساس افزایش هزینه‌ها به سازمان‌های مربوطه ارائه کرده‌‌ایم و منتظر تصمیم آنها در این زمینه هستیم که این سازمان‌ها هنوز تصمیمی در این مورد اتخاذ نکرده‌اند.

نایب‌رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی ایران درمورد فروش فوق‌العاده محصولات لبنی در ماه رمضان تصریح کرد: قرار بود برخی کارخانه‌ها در مکان‌های خاصی برخی محصولاتشان را با تخفیف عرضه کنند که این کار به دلیل مخالفت و لطمه به کسب‌وکار آنها فعلا منتفی است و عملیاتی نشده است.