گروه بازرگانی: قیمت‌گذاری کالا و محصولات به یکی از دغدغه‌های مهم متولیان تولید بدل شده است. در این راستا رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی ضمن تاکید بر اینکه بازار مواد غذایی کشش افزایش دوباره قیمت‌ها را ندارد به «ایسنا» گفت: افزایش قیمتی در روزها و هفته‌های اخیر نداشتیم و قیمت‌ها تغییری نکرده است. محمد آقاطاهر درباره دلایل اختلاف قیمت برخی اقلام مشابه در بنکداری‌های مختلف نیز اظهار کرد: برخی بنکداران اقلام خود را با حجم بالا خریداری می‌کنند و طبیعی است که قیمت آنها با بنکدارانی که با حجم کمتری می‌خرند، متفاوت بوده و قیمت پایین‌تری دارد یا برخی بنکداران که خرید نقدی می‌کنند و به دلیل داشتن انبارهای بزرگ می‌توانند کالاهای بیشتری را ذخیره کنند، قیمت فروش آنها از دیگر بنکداران کمتر می‌شود.


آقاطاهر همچنین از افتتاح تعاونی برای بنکداران موادغذایی خبر داد و گفت: بنا داریم توسط این تعاونی خریدهای عمده را برای بنکداران مواد غذایی انجام دهیم تا این تعاونی مسوولیت توزیع اقلام را بین بنکداران انجام دهد که دیگر اختلاف قیمت بین بنکداران وجود نداشته باشد. مراحل قانونی این تعاونی در حال انجام است و به زودی فعالیت خود را آغاز می‌کند. مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به درخواست مرغداران مبنی بر افزایش قیمت مرغ در اوایل سال جاری اعلام کرد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای سال جدید قیمت مرغ را اعلام نکرده که درخواست تولیدکنندگان افزایش قیمت با توجه به افزایش هزینه‌ها است. عظیم حجت با بیان اینکه درخواست افزایش قیمت مرتبط با افزایش 20 درصدی هزینه‌های کارگری و انرژی است، گفت: بر اساس هزینه‌های افزایش یافته، بررسی کارشناسی افزایش هزینه‌ها و تاثیر آن در قیمت مرغ از سازمان حمایت درخواست شده است.


به گفته وی از بهار امسال تاکنون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پاسخی به این درخواست نداده است. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با توضیح اینکه قیمت مرغ برپایه هزینه تمام شده‌ای است که به مرغدار در پروسه تولید تحمیل می‌شود، گفت: اگر هزینه‌های تمام شده در زمان فروش مرغ لحاظ نشود و مرغدار یک دوره یا دو دوره زیان پشت سر هم داشته باشد، خواه ناخواه به‌خاطر اینکه توان مالی ادامه تولید را ندارد از چرخه تولید خارج می‌شود یا اینکه توان تولیدش کاهش پیدا می‌کند. وی با تایید تاثیرگذار بودن خبر آنفلوآنزای طیور بر میزان مصرف مرغ درباره میزان تقاضای کنونی مرغ گفت: اطلاع‌رسانی‌های بعدی در این زمینه صورت گرفت و مردم مطمئن شدند مرغی که به‌صورت دسته‌بندی از طریق کشتارگاه‌ها و تحت نظارت سازمان دامپزشکی در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، کاملا سالم و بهداشتی است بنابراین اکنون روند مصرف معمول به جامعه برگشته است.


وی پیامد تداوم این روند قیمت را زیان پنهان دانست و گفت: اگر روند به این صورت ادامه پیدا کند مرغدار دچار مشکل و از چرخه تولید خارج می‌شود یا حداقل اینکه باعث می‌شود مرغدار نتواند سرمایه‌گذاری جدیدی انجام دهد یا از سیستم‌های جدیدی استفاده کند تا بتواند هزینه‌های تولید را کاهش دهد. همچنین نمی‌تواند در بازار رقابت جهانی با کشورهای دیگر شانه به شانه حرکت کند.


مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی خاطرنشان کرد: قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان و قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ برای مصرف‌کننده ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان است.


دبیر انجمن صنفی صنایع روغن‌نباتی درگفت‌و گو با «ایسنا» مطرح کرد: با وجود ارائه درخواست و توافق مسوولان برای افزایش 6 درصدی قیمت روغن‌نباتی، هنوز هیچ مجوزی برای تغییر نرخ به صنایع روغن‌نباتی داده نشده است. محمد قبله اظهار کرد: از اواخر فروردین امسال صنایع روغن‌نباتی درخواست خود را برای افزایش قیمت روغن‌نباتی به دولت ارائه داده‌اند اما به‌رغم ابلاغ بخشنامه افزایش قیمت 18 قلم ماده غذایی که روغن‌نباتی را هم شامل می‌شد، تاکنون هیچ مجوزی برای افزایش قیمت روغن‌نباتی داده نشده است. وی افزود: روغن‌نباتی‌ طی دو سال گذشته هیچ افزایش قیمتی نداشته و امسال با توجه به هزینه‌های افزایش یافته تولید این محصول، از دولت درخواست کردیم مجوز افزایش قیمت را صادر کند، اما به‌رغم توافق با مسوولان برای افزایش 5 تا 6 درصدی قیمت روغن‌نباتی تاکنون هیچ مجوزی به صنایع روغن‌نباتی داده نشده است.


معاون وزیر جهادکشاورزی نیز در خصوص قیمت شیر خام گفت: دامداران خواستار عملیاتی شدن مصوبه خرید شیرخام به قیمت ۱۴۴۰ تومان توسط کارخانجات صنایع لبنی هستند و توقع جدیدی در این زمینه ندارند. حسن رکنی با اشاره به این مطلب در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار کرد: سازمان حمایت یک جمع‌بندی از این مصوبه آماده کرده و در حال منعکس کردن آن به ستاد تنظیم بازار است تا رهنمود نهایی را از آنجا دریافت کند و اقدامات بعدی در این زمینه انجام شود.وی با بیان اینکه توقع دامداران کشور توقع کاملا بجایی است، اضافه کرد: دامداران خواستار عملیاتی شدن مصوبه خرید شیرخام به قیمت ۱۴۴۰ تومان توسط کارخانجات صنایع لبنی هستند و توقع جدیدی در این زمینه ندارند. معاون وزیر جهادکشاورزی درباره ادامه تداوم اجرای طرح خرید تضمینی شیرخام توسط سازمان تعاون روستایی گفت: نامه‌ای در این زمینه به وزارت جهاد کشاورزی نوشته و این موضوع از وزیر جهاد استعلام شده است، ضمن اینکه در صورت موافقت وزارتخانه این کار استمرار پیدا می‌کند و سازمان تعاون روستایی آن را ادامه می‌دهد.فعلا منتظر نظر وزیر جهادکشاورزی در این باره هستیم.