گروه بازرگانی: رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست صبحانه کاری با معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری بر تاثیر تولید دانش‌بنیان در افزایش GDP کشور تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی قائل به پرداخت مالیات است؛ ولی اعتقاد دارد که طبق قانون اگر شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت مالیات معاف شوند تاثیر چندانی در منابع حاصل از آن نخواهد داشت؛ چرا که شرکت‌های فعال در این بخش تنها یک درصد اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهند.


به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی ایران، محسن جلال‌پور، رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور شروع دوره جدید فعالیت اتاق ایران را همراه با مشکلات ناشی از وجود پروژه‌های نیمه‌تمام، حجم بزرگ تعهدات دولت، بدهی‌های معوق، فراوانی هزینه‌های جاری، بزرگ بودن بیش از حد دولت در کنار ارزان شدن بهای نفت دانست.


رئیس اتاق بازرگانی ایران جمعیت نخبگان، پهنای باند و محیط کسب‌وکار را ۳ اصل مهم در بخش دانش‌بنیان دانست و توضیح داد: در این مرحله بهبود فضای کسب‌وکار از اهمیت بالایی برخوردار است که امیدواریم با فعالیت این بخش، بهبود موثر در این فضا محقق شود. وی در ادامه به موضوع مالیات و لزوم معافیت بخش دانش‌بنیان از آن اشاره و تاکید کرد: مالیات از بخش شفاف اقتصاد، به‌طور جامع و حتی بیش از آنچه باید گرفته می‌شود؛ ولی از بخش سیاه و غیر شفاف اقتصاد دریافت نمی‌شود. فعالان اقتصادی دریافت عادلانه مالیات را امری ضروری می‌دانند و از سوی دیگر می‌خواهند که این منابع به نفع فضای کسب‌وکار هزینه شود. جلال‌پور یادآور شد: طبق قانون، شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت مالیات معاف هستند. به این ترتیب خواستار اجرای کامل قانون بوده و تاکید داریم که معافیت این بخش تاثیر چندانی در منابع حاصل از مالیات ندارد؛ چراکه شرکت‌های این حوزه تنها یک درصد اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد.


رئیس اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به کمک‌های دولت و مجلس به این حوزه از طریق ارائه تسهیلات اشاره و تصریح کرد: کمک‌هایی انجام شده ولی تاثیر لازم را نداشته است، بنابراین باید شالوده و فلسفه فکری این نوع کمک‌ها را تغییر دهیم و به جای اینکه دولت با تک تک این واحدها روبه‌رو شود، بهتر است حمایت مالی را در چرخه مدیریتی حرفه‌ای قرار دهد. به‌طور حتم با این اقدام می‌توان از برخی برخوردهای سلیقه‌ای جلوگیری کرد. جلال‌پور همچنین پیشنهاد داد کمیته‌ای مشترک با حضور فعالان این حوزه و مسوولان مربوطه دولتی در اتاق ایران به منظور بررسی مشکلات و ارائه راهکارها تشکیل شود. وی در ادامه به سرمایه‌گذاری خارجی و تاثیرات آن در اقتصاد سخن گفت و افزود: به اعتقاد فعالان بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری خارجی، تیغ دو لبه‌ای است که باید براساس استراتژی ملی مورد استفاده قرار گیرد. سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه باید توجه به فعالیت و میزان اثرگذاری دانش‌بنیان را به یک فرهنگ تبدیل کنیم، توضیح داد: در سرمایه‌گذاری‌های کنونی در سطح دنیا دیگر موضوع نفت و گاز پایان یافته و مسائل مربوط به دانش‌بنیان و فناوری‌های نو جای آن را گرفته است.


وی تعداد مهندسان فارغ‌التحصیل ایرانی را برابر با کشورهای توسعه یافته دانست و از آن به‌عنوان رشدی ایده‌آل در بخش نیروی انسانی یاد کرد و گفت: بپذیریم که باید برای پاسخگویی به این رشد، شغلی را ایجاد کنیم که به توسعه فکر و دانش‌بینجامد. فراموش نکنیم که تکنولوژی به هیچ وجه قابل خرید نیست، بلکه باید آن را آموخت. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری ادامه داد: هنوز فرهنگ آن را پیدا نکردیم که برای حل مشکلات خود به جای تکیه صرف به دولت و منابع نفتی آن را تجاری کرده و از آن کسب‌درآمد کنیم. در دنیای امروز راهی نداریم جز هر آنچه در توان داریم برای توسعه این حوزه خرج کنیم. برای همین به تازگی برای افراد مستعد حتی معافیت سربازی در نظر گرفتیم. براساس اظهارات معاون رئیس‌جمهوری، بیوتکنولوژی آینده کشورهای دنیا خواهد بود؛ هر چند خوشبختانه ایران در این حوزه مزیت بالایی دارد. دانشگاه‌ها باید از طریق پیوند با صنعت، در تولید سهیم شده و توان فکری خود را در تولید ثروت برای کشور افزایش دهند.


وی عنوان کرد: معاونت علمی و فناوری، اعتقاد جدی و واقعی نسبت به بخش خصوصی دارد و برای حل چالش‌های موجود اقدامات لازم را انجام می‌دهد، در همین راستا با گمرک وارد مذاکره شده و در حال پیدا کردن راهکارهای لازم در این بخش است. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری اذعان کرد: نگاه دولتی راکنار بگذاریم. باید بازار خود را بخش خصوصی ببینیم. با اجرای ایده‌ها در کشور می‌توان نسبت به توسعه این صنعت امیدوار بود. در ادامه؛ فعالان بخش خصوصی در حوزه دانش‌بنیان بر اهمیت این حوزه تاکید کردند و اشاره کردند باید در ابتدای کار فرهنگ‌سازی در بخش دانش‌بنیان و فناوری‌های نو را جدی گرفت. از سوی دیگر اجرای کامل قانون دانش‌بنیان با رعایت تمام جوانب و حمایت از جوانان با هدف حضور آنها در سطح مدیریتی شرکت‌ها از دیگر مطالبات آنها بود.


محمدرضا طلایی، رئیس هیات‌مدیره مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، تسهیل فرآیند دانش‌بنیان شدن شرکت‌های نرم افزاری و فعال در بخش ‌ICT، گسترش اعطای مشوق‌های صادراتی به شرکت‌های فعال در همه حوزه‌های فناوری‌های نو و فراتر از شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد همکاری عمیق‌تر بین اتاق و معاونت را از جمله مطالبات فعالان این حوزه دانست. افشین کلاهی، رئیس هیات‌مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان، تدوین استراتژی، بهبود فضای کسب‌وکار، پیوند بین تشکل‌ها و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، حضور تشکل‌ها در کمیته‌های مربوط به صندوق‌ها به دلیل شناخت این تشکل‌ها از شرکت‌های فعال و ایجاد دفاتر صادراتی به ویژه در هیات‌هایی که اعزام می‌شوند را از جمله درخواست‌هایی دانست که با تشکیل کمیته بین اتاق ایران و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور میسر می‌شود.