گروه بازرگانی: بخش خصوصی پرتغال درخصوص همکاری با اتاق بازرگانی ایران برای توسعه روابط اقتصادی اعلام آمادگی کرد.

یکشنبه شب، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با رئیس اتاق بازرگانی پرتغال دیدار کرد. در این دیدار پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت:‌ ایران از فرصت همکاری اقتصادی برای تولید مشترک و راهیابی به بازارهای منطقه‌ای حمایت می‌کند، اما ما در شرایط کنونی امکان ورود کالاهای مصرفی را از سایر کشور‌ها نداریم. وی اظهار کرد: شرکت‌های خدمات فنی مهندسی ایرانی در سال‌های اخیر از آمادگی خوبی برای همکاری مشترک با طرف‌های پرتغالی، برای اجرای طرح‌های دو و چندجانبه برخوردارند. سلطانی گفت: دولت ما برای افزایش خدمات در کشور، نیاز به زیرساخت‌هایی دارد، شرکت‌های پرتغالی می‌توانند با همکاری شرکت‌های ایرانی، طرح‌های مشترک در این ارتباط اجرا کنند. نایب رئیس اتاق ایران به رویکرد جدید دولت درخصوص تغییر جهت از اقتصاد دولتی و پررنگ‌تر شدن نقش بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: اقتصاد ما در حال تحول است و هیات‌های مختلف طی چند ماه گذشته به ایران سفر کرده‌اند و امیدوار هستند که با شرایط مساعد پس از تحریم، روابط اقتصادی با بخش‌های خصوصی ایران را توسعه دهند. سلطانی گفت: حجم مناسبات اقتصادی بین ایران و پرتغال از سطح مطلوبی برخوردار نیست، ولی ارتباط عناصر فرهنگی و تاریخی مشترک بین دو کشور می‌تواند بستر مناسبی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی باشد.


سلطانی موقعیت پرتغال در میان کشورهای تولیدکننده چوب پنبه را ارزشمند توصیف کرد و گفت: شرکت‌های پرتغالی در این زمینه می‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری‌های مشترک برای دسترسی به بازارهای منطقه و مدیریت تولید این محصول در داخل کشور را انجام دهند. تولید بخشی از این محصول می‌تواند در پرتغال انجام گرفته و بقیه فرآوری و تولید نهایی به نسبت نیاز بازارهای منطقه در ایران انجام پذیرد. سلطانی معافیت ۲۰ درصدی برای سرمایه‌گذاران در زمینه‌های تولیدی، توریسم حمل‌ونقل را یکی از مشوق‌های اصلی سرمایه‌گذاری در ایران خاطرنشان کرد و گفت: نه تنها ایران بلکه کشورهای منطقه نیز با سازمان تجارت جهانی در ارتباط نیستند. خبرها حاکی از آن است که مذاکرات برای پیوستن ایران به این سازمان پس از رفع تحریم‌ها انجام گرفته است و نقش پرتغال برای حمایت از عضویت ایران بسیار حائز اهمیت خواهد بود. نایب رئیس پارلمان بخش خصوصی چالش کمبود آب در ایران را فرصتی برای انجام فعالیت مشترک در زمینه مدیریت آب و پساب عنوان کرد و گفت: در شرایط جدید نیاز به تکنولوژی‌های جدید و تحقیقات پیشرفته داریم، شرکت‌های پرتغالی که در این زمینه تجربیات خوبی دارند می‌توانند از این پتانسیل برای افزایش سطح همکاری با شرکت‌های ایرانی استفاده کنند.


سلطانی به افزایش30 درصدی مسافرت توریست‌ها از سراسر جهان به ایران در سال 2013 میلادی اشاره کرد و افزود: این درصد در سال 2014 نیز تکرار شد و مکان‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی ایران در کنار چهار فصل بودن کشور مزیت‌های فراوانی برای حضور گردشگران فراهم آورده است. نزدیک به 1000 هتل در استان‌های مختلف ایران در حال ساخت است و شرکت‌های ایرانی مشتاق هستند تا با همتایان خارجی خود در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، ارائه سرویس‌های با کیفیت و مدیریت گردشگری همکاری کنند. وی به فرصت‌های همکاری در زمینه‌های مالی و همکاری بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور اشاره کرد و گفت: اتاق ایران با امکانات و دسترسی‌های فراوان به بخش‌های خصوصی، تشکل‌ها، سندیکاها، سازمان‌های خصوصی و اعضای خود در سراسر ایران آماده ارائه خدمات ارتباطی بین فعالان بخش‌های خصوصی دو کشور به‌طور مستقیم است. امور بین‌الملل اتاق ایران همواره آماده ارائه خدمات و تبادل اطلاعات در این زمینه‌ها است. رئیس اتاق بازرگانی پرتغال در این دیدار، با بیان اینکه زمینه همکاری‌ اقتصادی میان ایران و کشورش فراوان است، گفت: زمانی این فرصت‌ها به همکاری تبدیل می‌شود که اتاق‌ بازرگانی دو کشور با رویکرد حمایتی‌ از فرصت‌های به‌وجود آمده، استفاده کنند. وی آمادگی بخش خصوصی این کشور را برای توسعه روابط اقتصادی با شرکت‌های ایرانی اعلام کرد.


آلمیدا افزود: ما مطالعه خود را درباره فرصت‌های اقتصادی کنونی در ایران از مدت‌ها قبل آغاز کرده ایم و نگاه ما به توسعه روابط اقتصادی با شرکای ایرانی مثبت است. رئیس اتاق بازرگانی پرتغال با اشاره به چگونگی تعامل اقتصادی این کشور با ایران، گفت: قصد همکاری‌ درازمدت و سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های ایرانی را داریم. وی خاطرنشان کرد: همکاری در زمینه‌های خدمات فنی مهندسی، صنعتی، عمرانی، شرکت‌های دانش بنیان و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری از جمله این موارد است. رئیس اتاق بازرگانی پرتغال سفر چهار هیات تجاری از طرف اتاق بازرگانی پرتغال در سال‌های اخیر به ایران را بیانگر پی بردن به اهمیت ایران، قبل از دیگران عنوان کرد و گفت: هیاتی متشکل از ۱۵ شرکت برتر اقتصادی پرتغال، با هدف سرمایه‌گذاری و حضور در سمینار سرمایه‌گذاری به ایران سفر کرده‌اند و این اولین هیات اتاق بازرگانی پرتغال پس از توافق ۱+۵ است که به ایران سفر می‌کند. شرکت‌های پرتغالی مشتاق به افزایش همکاری‌ها یا احیای ارتباط‌های قبلی هستند.