جاش چین

روزنامه‌نگار وال‌استریت ژورنال

نام رهبران سیاسی چین نیز در اوراق پاناما به چشم می‌خورد. گزارش کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه نگاران تحقیقی نام دو رهبر حزب کمونیست ژانگ گائولی و لیو یونشان دیده می‌شود. این دو فرد برای فعالیت‌های فراساحلی خود با موسسه موساک فونسکا در ارتباط بوده‌اند. براساس این گزارش، اسامی اعضای فامیل حزب برتر به‌عنوان رئیس یا سهامدار شرکت‌های فراساحلی شناخته شده است در میان آنها خویشاوندهای رهبر انقلابی چین مائوتسه‌دونگ و ژنگ جینگ هونگ قرار دارد برادر همسر شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهور این کشور از جمله کسانی است که نامش در این اسناد آمده است.

در حالی‌که رسانه‌های خارجی از این اسناد به‌عنوان اوراق پاناما یاد می‌کنند، دولت چین دسترسی به این پایگاه‌های خبری را سانسور کرده است. حزب کمونیست اجازه نمی‌دهد تا اعضای آن ثبت شرکت یا سرمایه‌گذاری در مناطق فرا ساحلی انجام دهند هرچند قوانین حزب برای خویشاوندان اعضای آن نیست. در این میان اسم نوه مائو، «شن دونگ شن» نیز آمده است که مدیرعامل شرکت بیمه عمر «تای کانگ» است. براساس این تحقیقات شن شرکتی را در سال ۲۰۱۱ در جزایر ویرجین بریتانیا ثبت کرده است که خود به تنهایی مدیر و سهامدار آن است. از دیگر سو، در اسناد پاناما، نام دنگ ژایگوی، شوهر خواهر رئیس‌جمهوری چین نیز آمده است. مدارک پاناما نشان می‌دهند که دنگ ژایگوی در سال‌های بین ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹، با کمک «موساک فونسکا» سه شرکت صوری که تنها از یک صندوق پست تشکیل می‌شده، تاسیس کرده است. این شرکت‌ها در سال ۲۰۱۲، هنگامی که شی‌جین پینگ به رهبری حزب انتخاب شد، غیرفعال بودند.همچنین براساس این اسناد، عروس رئیس تبلیغات دولت چین، «لی یونشان» و یکی از دامادهای معاون نخست‌وزیر، شانگ‌گولی نیز در یکی از جزایر بریتانیا که به «بهشت فراریان مالیاتی» مشهور است، سال‌ها از مزایای خرید و تملک این‌گونه شرکت‌های صوری منتفع شده‌اند. این در حالی رقم می‌خورد که شی‌جین پینگ، پس از انتخاب به‌عنوان رهبر حزب کمونیست اعلام کرده بود که با فساد اداری در چین به شدت مبارزه خواهد کرد. او در آن زمان یادآور شد که رشوه‌خواری در دستگاه حکومتی چنان ابعاد وسیعی به خود گرفته که به «آبروی حزب کمونیست لطمه وارد کرده است.»

به دنبال این هشدار، رهبران و کارمندان ارشد حزب که «اشراف سرخ» خوانده می‌شدند، یکی یکی دستگیر و محاکمه شدند. براساس اعتقاد کارشناسان، افشای اسناد مربوط به مقامات چین، شی جین پینگ را با دشواری‌های سیاسی روبه‌رو خواهد کرد. نهادهای سانسور‌کننده این کشورسعی دارند تا از انتشار اخبار مربوط به افشای اسناد در شبکه‌های اجتماعی، جلوگیری کنند. چنین گفته می‌شود که موتورهای جست‌وجوگر، گزارش‌هایی را که در آن واژه‌ پاناما آمده، پاک می‌کنند. در اسناد منتشر شده نام ۸ تن از اعضای فعلی و پیشین کمیته دائمی پولیتبوروی چین به چشم می‌خورد. «دنگ جیاگوی» برادر همسر «شی جین پینگ» در سال ۲۰۰۹ از طریق موسسه حقوقی «موساک فونسکا» اقدام به تاسیس دو شرکت در جزایر ویرجین انگلیس کرده بود.این شرکت‌ها برای مقاصد مختلف نظیر پنهان کردن میزان واقعی دارایی و فرار مالیاتی در حوزه‌های قضایی برون مرزی به ثبت رسیده‌اند. از دیگر افرادی که نام آنها در اسناد منتشر شده قرار گرفته است، دختر «لی‌پنگ» نخست‌وزیر پیشین چین است که از سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۸ قدرت را در اختیار داشته است.همچنین نام «لی‌شیائولین» معاون رئیس یکی از پنج شرکت بزرگ دولتی تولید برق چین نیز در این اسناد به چشم می‌خورد. وی نوه «جیا کینگلین» از اعضای پیشین و صاحب نفوذ کمیته پلیت‌بوروی چین است، از افراد ذی‌نفع در یکی از موسسه‌های واقع در «لیختن اشتاین» شناخته شده که این موسسه صاحب امتیاز یکی دیگر از شرکت‌های ثبت شده در جزایر ویرجین انگلیس بوده است.وی همچنین در این اسناد به‌عنوان تنها سهامدار برخی شرکت‌های برون مرزی چین معرفی شده است که از طریق آنها اقدام به مدیریت برخی شرکت‌های داخلی کرده است. وی هنوز درخصوص این اتهامات پاسخی نداده است

تایلند

در افشای ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار سند از آرشیو موسسه حقوقی پانامایی «موساک فونسکا» برای پولشویی، فرار مالیاتی و تخلفات مالی نام ده‌ها تبعه تایلند نیز در این لیست دیده می‌شود.دفتر مبارزه با پولشویی تایلند به خبرنگاران طی مصاحبه‌ای هفته گذشته اعلام کرد: «۲۱ فرد تایلندی تبار در اطلاعاتی که از سوی شرکت پاناما افشا شده، شناسایی خواهند شد و بررسی پرونده ۱۶ نفر تایید می‌شود. این دفتر تاکید دارد تاکنون به موردی دست نیافته‌اند و به تحقیقات بیشتری نیازمند است.»این دفتر مبارزه با پولشویی در تایلند اعلام کرد که نامه‌ای به موسسه حقوقی پانامایی «موساک فونسکا» و روزنامه آلمانی «زوددویچه زایتونگ» برای یافتن اطلاعات نوشته است.